۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۲۳۹۸۵۱
استاد حوزه و دانشگاه:

قرآن مجموعه‏ای از نظریات پیشرفت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قرآن را مجموعه‏ای از نظریات پیشرفت دانست و گفت: قرآن در تمام آیات خود در حال توصیف مبدأ، انسان و اهداف انسان است و علل پیشرفت و عدم آن را نیز بررسی می‏کند.
قران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی از سلسله نشست‏های نظریه پردازی با عنوان مبانی پیشرفت از نگاه قرآن و سنت شب گذشته در انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

 

در این نشست حجت‏الاسلام امین رضا عابدی نژاد استاد حوزه و دانشگاه گفت: معنایی که از واژه‏های توسعه و پیشرفت در ابتدا به ذهن می‏رسد یکی است اما مفهوم توسعه در علوم تخصصی و فلسفی واژه‏ای است که از دیدگاه غرب دارای ارزش است و واژه پیشرفت واژه‏ای است که از دیدگاه فلسفه اسلامی دارای ارزش می‏باشد.

 

وی در ادامه افزود: تئوری‏هایی که برای پیشرفت و سیر جامعه به سمت کمال موجود است بسیار فراوان است و یکی از آنها نظریه‏ای است که در قرآن و آموزه‏های اسلام دیده می‏شود.

 

وی به بیان مبانی فلسفه اسلامی درباره عالم پرداخت و اظهار داشت: نگاه اندیشه اسلامی، جهان و عالم را صادر شده از موجودی کامل می‏داند که در عین حال به سمت همان کمال در حال سلوک است که می‏تواند دایره تکامل و پیشرفت را برای یک جامعه جهانی رقم بزند.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: موضوع پیشرفت وابسته به پذیرش یکی از دو نظریه اصالت فرد در مقابل جامعه یا جامعه در مقابل فرد است که نظر قرآن نظری جامع‏تر از آن دو است که تمام طبیعت را مسافری به سمت کمال می‏داند.

 

وی در ادامه افرود: اگر فرد را اصل و دارای اولویت نسبت به جامعه بدانیم پس پیشرفت در قبال فرد خواهد بود و یک انسان یا ‏انسان‏های پیشرفته موضوع و مورد بررسی خواهد بود که البته این نیز مورد نفی قرآن نیست.

 

حجت‏الاسلام عابدی نژاد قرآن را مجموعه‏ای از نظریات پیشرفت دانست و اظهار داشت: قرآن در تمام آیات خود در حال توصیف مبدا، انسان و اهداف انسان است و علل پیشرفت و عدم آن را نیز بررسی می‏کند.

 

وی در پایان تأکید کرد: روش پیشرفت اسلامی بهروه‏وری حداکثری از طبیعت است در صورتی که بر دیگر مقولات مانند معنویات، تربیت، دین داری و یا بهره‏وری‏های دیگر تضاد نداشته باشد./1329/پ202/ب4

ارسال نظرات