قرآن مجموعهای از نظریات پیشرفت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی از سلسله نشستهای نظریه پردازی با عنوان مبانی پیشرفت از نگاه قرآن و سنت شب گذشته در انجمنهای علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.
در این نشست حجتالاسلام امین رضا عابدی نژاد استاد حوزه و دانشگاه گفت: معنایی که از واژههای توسعه و پیشرفت در ابتدا به ذهن میرسد یکی است اما مفهوم توسعه در علوم تخصصی و فلسفی واژهای است که از دیدگاه غرب دارای ارزش است و واژه پیشرفت واژهای است که از دیدگاه فلسفه اسلامی دارای ارزش میباشد.
وی در ادامه افزود: تئوریهایی که برای پیشرفت و سیر جامعه به سمت کمال موجود است بسیار فراوان است و یکی از آنها نظریهای است که در قرآن و آموزههای اسلام دیده میشود.
وی به بیان مبانی فلسفه اسلامی درباره عالم پرداخت و اظهار داشت: نگاه اندیشه اسلامی، جهان و عالم را صادر شده از موجودی کامل میداند که در عین حال به سمت همان کمال در حال سلوک است که میتواند دایره تکامل و پیشرفت را برای یک جامعه جهانی رقم بزند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: موضوع پیشرفت وابسته به پذیرش یکی از دو نظریه اصالت فرد در مقابل جامعه یا جامعه در مقابل فرد است که نظر قرآن نظری جامعتر از آن دو است که تمام طبیعت را مسافری به سمت کمال میداند.
وی در ادامه افرود: اگر فرد را اصل و دارای اولویت نسبت به جامعه بدانیم پس پیشرفت در قبال فرد خواهد بود و یک انسان یا انسانهای پیشرفته موضوع و مورد بررسی خواهد بود که البته این نیز مورد نفی قرآن نیست.
حجتالاسلام عابدی نژاد قرآن را مجموعهای از نظریات پیشرفت دانست و اظهار داشت: قرآن در تمام آیات خود در حال توصیف مبدا، انسان و اهداف انسان است و علل پیشرفت و عدم آن را نیز بررسی میکند.
وی در پایان تأکید کرد: روش پیشرفت اسلامی بهروهوری حداکثری از طبیعت است در صورتی که بر دیگر مقولات مانند معنویات، تربیت، دین داری و یا بهرهوریهای دیگر تضاد نداشته باشد./1329/پ202/ب4