۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۲۴۱۷۹۳
آیت الله نمازی:

هنر استفاده از تمامی ظرفیت های نماز جمعه را نداشته‌ایم

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان با تأکید بر این که نماز جمعه ظرفیت های فراوانی دارد، گفت: متأسفانه ما در جمهوری اسلامی ایران هنر استفاده از تمامی ظرفیت های نماز جمعه را نداشته ایم.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان، دوشنبه شب در دیدار اعضای ستاد نماز جمعه شهر مشکات کاشان گفت: نماز جمعه در گذشته از سوی حکومت های بنی امیه و بنی العباس خوانده می شده است و بعد از آن در ایران توسط آیت الله لاری در جنوب استان فارس و در قم از سوی آیت الله خوانساری و آیت الله اراکی اقامه می شده است اما به دلیل خفقان رژیم ستم شاهی رنگ و بوی سیاسی نداشته و نماز جمعه بیشتر جنبه عبادی داشته است.

 

وی از مصلاهای نمازجمعه به عنوان میعادگاه و اردوگاه یاوران امام زمان(عج) در روزهای جمعه نام برد و گفت: روزهای جمعه، زنان و مردان به ویژه جوانان که دل در گرو امام زمان دارند در حالی که می توانند در خانه بمانند و استراحت کنند، برای اقامه نماز جمعه به اردوگاه نماز جمعه می روند.

 
آیت الله نمازی بر ترویج تفکر مصلی به عنوان اردوگاه یاران مهدی(عج) در جامعه از سوی روحانیت تأکید کرد و یاد آورشد: نگاه به مصلی و به نماز جمعه نباید نگاه معمولی باشد، بلکه باید اهمیت مصلاهای نماز جمعه و اقامه نماز جمعه برای مردم تبیین شود.
 
اگر کسی سه جمعه متوالی نماز جمعه را بدون عذر ترک کند منافق است
 
عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین نماز جمعه را دارای آثار و برکات فراوانی دانست و با اشاره به این که مردان و زنان کهنسال، مسافرین و افراد بیمار که عذر شرعی دارند از حضور در نماز جمعه منع شده اند افزود: از امام صادق روایت است، اگر کسی سه جمعه متوالی نماز جمعه را بدون عذر ترک کند منافق است، بنابراین این روحیه و معرفت و آگاهی باید در جامعه تبیین شود که نماز جمعه دارای آثار و برکات زیادی است.
 
آیت الله نمازی، صله رحم، دیدار دوستان و آشنایان و احوالپرسی از حال یکدیگر و تجدید دیدارها را از دستاوردهای نماز جمعه دانست و گفت: افزون بر این خطیب جمعه با بیان معاد شناسی و مبدأ شناسی، مخاطبان را از گناه برحذر می دارد چرا که گناه برای جامعه سم و مخرّب است.
 
نماینده ولی فقیه در کاشان از گناه به عنوان یکی از مسائل خطرناک در جامعه نام برد وگفت: متأسفانه برخی افراد متدین و خواص نیز زمانی که در کنار یکدیگر قرار می گیرند حتی در نماز جمعه با غیبت یکدیگر مرتکب گناه کبیره می شوند.
 
آیت الله نمازی، اختلاط زن و مرد نامحرم با یکدیگر، هم صحبت شدن مرد و زن نامحرم را از جمله گناهان خطرناک و رایج امروز در جامعه دانست و افزود: عدم رعایت حریم بین زن و مرد نامحرم، حریم خانواده ها را متزلزل و سبب متلاشی شدن کانون خانواده و افزایش آمار طلاق در جامعه می شود، بنابراین این مسائلی است که باید از سوی خطیب جمعه بیان شود.
 
وی، افزایش مشکلات در جامعه، فقر، کمبود نزولات آسمانی و ... را از آثار افزایش گناه در جامعه دانست و گفت: روایت است، میزان نزولات سالانه هرمنطقه یکسان و مشخص است اما گناهان سبب می شود نزولات جوی در کویر فرو ریخته شود.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که نماز جمعه ظرفیت های فراوانی دارد گفت: متأسفانه ما در جمهوری اسلامی ایران هنر استفاده از تمامی ظرفیت های نماز جمعه را نداشته ایم.  
 
نماز جمعه کشور را نجات داد
 
آیت الله نمازی مصلی های نماز جمعه مرکز اعزام رزمندگان اسلام به جبهه های نبرد طی 8 سال دفاع مقدس دانست و گفت: نمازهای جمعه که محل اعزام نیروهای رزمنده به جبهه ها و مبدا راه پیمایی های 22 بهمن و روز قدس و دیگر مناسبت های ملی بود کشور را نجات داد.  
 
نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه با تأکید بر برنامه ریزی و مدیریت ستاد نماز برای تمامی افراد مکلف به حضور در نماز جمعه به ویژه برای حضور آگاهانه و با معرفت و بدون اجبار جوانان گفت: اگر بتوانیم از ظرفیت های نماز جمعه خوب استفاده کنیم بسیاری از مشکلات جامعه حل و فصل خواهد شد.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری بر تأسیس ستاد خیران در نماز جمعه برای شناسایی افراد متمکن و برنامه ریزی برای کمک به افراد نیازمند و حل مشکل اشتغال جوانان و رفع گرفتاری های مردم تأکید کرد و بیان داشت: اگر نماز جمعه تبدیل به کانون حل مشکلات مردم شود این نماز جمعه قابل قبول است.
 
آیت الله نمازی اظهار امیدواری کرد از ظرفیت های نماز جمعه به ویژه در بحث ایجاد وحدت و جلوگیری از پراکندگی مردم در آستانه انتخابات پیش رو استفاده شود./1307/پ202/ب4
ارسال نظرات