۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۲۴۲۸۷۴
استاد حوزه علمیه:

کم توجهی به ارزش های مذهبی مشکلات روانی جامعه را افزایش می دهد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: پیشرفت سریع تمدن و در عین حال کم توجهی به ارزش های مذهبی و خانوادگی مشکلات روانی را در جامعه افزایش داده است.
دين اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، معصومه شاهدی، استاد حوزه علمیه حضرت فاطمه الزهرا(س) شهرستان مانه و سملقان امروز در گفتمان دینی که با موضوع «تأثیر نماز بر روح و روان انسان» با حضور جوانان این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: تأثیر عبادت و راز و نیاز با خداوند بر روی روح و روان انسان یکی از مسائلی است که امروزه از سوی دانشمندان اسلامی و غیر اسلامی مورد توجه قرار گرفته و تقریبا همه آنها نیز تأثیر مثبت عبادت بر سلامت روان را تأیید کرده اند.

 

وی اضافه کرد: معنویات از جمله اقامه نماز، دعا، نیایش با خداوند متعال و ... تأثیر مستقیمی بر سلامت روح و روان فرد دارد همان گونه که خداوند در قرآن فرموده است: « أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب؛ یاد خداوند آرامش بخش دل ها است».

 

شاهدی با اشاره به این که بیماری شایع جوامع فعلی اضطراب و ناآرامی است، افزود: پیشرفت سریع و پیچیده تمدن و در عین حال کم توجهی به ارزش های مذهبی و خانوادگی از سوی افراد سبب شده تا اجتماع روز به روز بیشتر دچار اضطراب شده و مشکلات روانی افراد در آن بیشتر شود.

 

وی با بیان این که بالا رفتن آمار بیماری های روانی، خودکشی ها و مصرف قرص های آرام بخش خود گویای این واقعیت است، خاطرنشان کرد: بهترین راهکار برای رفع این مشکل فراگیر یاد خدا و انس و الفت با باری تعالی است.

 

این پژوهشگر دینی تصریح کرد: در حال حاضر نیز بسیاری از روانشناسان و دانشمندان علوم روانی به این نتیجه رسیده اند که داشتن معنویات قوی از جمله اعتقاد محکم به خداوند، اقامه نماز و انجام دعا و نیایش با خدا سبب می شود یأس و ناامیدی، تشویش و نگرانی و ترس که منشأ بسیاری از بیماری های روحی و روانی هستند چندان در فرد معتقد غلبه نکند.

 

شاهدی در ادامه به تشریح دین از منظر قرآن کریم پرداخت و افزود: دین در واقع مجموعه ای از دستورات، معارف اعتقادی و برنامه های عملی شامل احکام و اخلاق است که از طریق وحی برای هدایت انسان ها نازل شده است.

 

وی با بیان این که دین بخش های مختلفی داشته که در آن مسائل اعتقادی تحت عنوان اصول دین هستند، خاطرنشان کرد: برنامه های عملی دین اسلام شامل احکام و اخلاق هستند که در آن احکام به عنوان فروع دین شناخته می شوند.

 

شاهدی تصریح کرد: دین هدایت بشر از طریق منبع اصلی خلقت است که از ابتدای خلقت بشر وجود داشته و بر پایه عقل و اختیار سعی در سعادت دنیوی و اخروی فرد دارد.

 

وی اضافه کرد: مبتنی بودن دین بر عقل است که سبب شده تا اصول دین اسلام تقلیدپذیر نباشند و لازم است هر کس بر اساس عقل خود این اصول را قبول کند در حالی که تقلید در فروع دین جایز است.

 

شاهدی با بیان این که انسان ها می بایست با عقل و اختیار مسیر هدایت را انتخاب کنند، اظهار داشت: هدایت انسان ها نیازمند شرایط بوده و مهم ترین شرط نیز داشتن جهان بینی درست است که در این میان جهان بینی اسلامی تنها راه دست یابی توأمان به سعادت دنیوی و اخروی محسوب می شود.

 

گفتنی است، در پایان این گفتمان دینی معصومه شاهدی، استاد حوزه علمیه حضرت فاطمه الزهرا(س) شهرستان مانه و سملقان به سؤالات و شبهات جوانان شرکت کننده پیرامون مسائل دینی و اعتقادی پاسخ داد./9314/پ202/ب6

ارسال نظرات