۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۲۴۳۷۰۹
حجت الاسلام فرحزاد:

گذشت از نشانه های شرح صدر انسان است

خبرگزاری رسا ـ مبلغ عرصه دین با بیان این که یکی از نشانه های شرح صدر گذشت و عفو است، گفت: انسان های تنگ نظر به سرعت آه و ناله کرده و زبان به نفرین باز می کنند اما افراد دارای شرح صدر اشتباه دیگران را می‌بخشند.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد کارشناس و مبلغ دینی شب گذشته در جمع زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه(س) در شبستان امام خمینی(ره) به تبیین مسأله ضرورت شرح صدر داشتن پرداخت.

 

وی در ابتدا با اشاره به اهمیت ذکر صلوات در روایات گفت: رسول اکرم(ص) فرمودند که هرکس بر من و اهل بیتم(ع) صلوات بفرستد، درود و سلام خداوند و فرشتگان شامل حال او می شود.

 

این مبلغ دینی با بیان این که یکی از مسائل مهم در قرآن و روایات شرح صدر و وسعت دل است، افزود: خداوند می فرماید که اگر اراده کنم کسی در اسلام باشد به او وسعت روح و شرح صدر می دهم، یکی از دعاهای قرآنی درخواست شرح صدر است.

 

وی با اشاره به این که یکی از نشانه های شرح صدر گذشت و عفو است، ادامه داد: دل های کوچک به سرعت رنجش خاطر پیدا می کند، اگر انسان بزرگ در برابر مذمت هزاران مورچه قرار گیرد رنجش خاطر پیدا نکرده و با تعریف آنان مغرور نمی شود.

 

حجت الاسلام فرحزاد با اشاره به جایگاه بخشندگان در برابر خداوند ابراز داشت: در روز قیامت از سوی خداوند ندا می آید که کجا هستند کسانی که به خداوند حق دارند، کسانی که در زندگی عفو و گذشت داشتند در برابر خداوند قرار می گیرند، این جایگاه والا به دلیل گذشت آنان در برابر خطای دیگران است.

 

وی عنوان کرد: کسی که مورد ظلم قرار گرفته می تواند در مقابله ظلم کند اما خداوند می فرماید اگر کسی در جواب بدی، خوبی کند اجر و پاداش آن شخص با من است؛ انسان های تنگ نظر به سرعت آه و ناله کرده و زبان به نفرین باز می کنند اما افراد دارای شرح صدر اشتباه دیگران را می‌بخشند.

 

این کارشناس دینی با بیان این که خداوند در گذشت و عفو لذت و عنایاتی قرار داده که در قصاص وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اگر انسان گذشت کند می تواند از خداوند درخواست بخشش و گذشت کند، اگر کسی می خواهد به خدا نزدیک شود باید از خطای دیگران بگذرد.

 

وی یکی از صفات انبیا و ائمه طاهرین(ع) را شرح صدر دانست و یادآور شد: مردم مکه در مدت بیست سال حضور رسول اکرم(ص) در این شهر حضرت را بسیار آزار دادند اما بعد از فتح مکه ایشان از خطاکاران گذشته و آنان را بخشیدند./1323/پ202/ی

ارسال نظرات