۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۲۴۳۷۱۲
آیت الله دری نجف آبادی:

اسلام دین رحمت و رأفت است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله دری نجف آبادی در مقاله ای با موضوع اسلام؛ دین رحمت و رأفت، گفت: اسلام یک شریعت جامع، کامل و مکمل شرایع الهی است، شرایع آسمانی ریشه در فطرت الهی انسان‌ها دارد، فطرت، خمیرمایه وجود انسان‌ها و کانون نور خدا و هدایت و ولایت و قرب الی الله است.
آيت الله دري نجف آبادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسادر اراک، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک در مقاله ای با موضوع اسلام؛ دین رحمت و رأفت، گفت: اسلام یک شریعت جامع، کامل و مکمل شرایع الهی است، شرایع آسمانی ریشه در فطرت الهی انسان‌ها دارد،  فطرت، خمیرمایه وجود انسان‌ها و کانون نور خدا و هدایت و ولایت و قرب الی الله است، فطرت، سرمایه خیر و سعادت انسان‌ها و جوامع بشری است و  پیامبران آمده‌اند تا فطرت‌ها را بیدار کنند و چراغ فطرت را در درون انسان‌ها روشن سازند.

متن کامل مقاله به این شرح است:

 

بسمه تعالی

اسلام؛ دین رحمت و رأفت

اسلام یک شریعت جامع، کامل و مکمل شرایع الهی است. شرایع آسمانی ریشه در فطرت الهی انسان‌ها دارد. فطرت، خمیرمایه وجود انسان‌ها و کانون نور خدا و هدایت و ولایت و قرب الی الله است. فطرت، سرمایه خیر و سعادت انسان‌ها و جوامع بشری است. پیامبران (ع) آمده‌اند تا فطرت‌ها را بیدار کنند و چراغ فطرت را در درون انسان‌ها روشن سازند.

وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقولوَ یُرُوهُمْ آیَاتِ الْمَقْدِرَةِ

انسان‌ها همه از یک پدر و مادر آفریده شده‌اند و رنگ و نژاد و خون و عناوین اعتباری ملاک مزیت و امتیاز نخواهد بود و همه با یکدیگر برابرند و در اصول خلقت و انسانیت مشترک هستند.

قرآن کریم در آغاز سوره مبارکه نساء می‌فرماید: یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً کَثِیرًا وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِی تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ

ای مردم! تقوای پروردگاری را پیشه سازید که شما را از یک تن آفریده و همسر او را نیز از جنس او آفریده و از این دو، مردان و زنان بسیاری را خلق فرمود و از خدایی بترسید که یکدیگر را به او و به ارحام و خویشان سوگند می‌دهید.

در سوره مبارکه حجرات می‌فرماید: یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ

وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) در جریان حجه الوداع فرمودند: لافخر لعربی علی عجمی

همه نژادها و اقوام در برابر اوامر خداوند برابرند و احدی بر دیگری امتیازی ندارد جز در سایه تقوا. تقوا معیار امتیاز است آن هم در پیشگاه خداوند و احیاناً در واگذاری مسئولیت‌ها

1- پیامبران عظیم الشان الهی برای قسط و عدل و تنظیم عادلانه روابط اجتماعی و حاکمیت عدل و انصاف و حق و کرامت انسان‌ها آمده‌اند.

2- رساله الحقوق امام سجاد (ع) در راستای شرایع الهی و تنظیم روابط انسان‌ها با یکدیگر و با خداوند متعال را تقریر می‌فرماید.

البته پس از حقوق خداوند که اساس و ریشه حقوق است مهم‌ترین و ارزشمندترین بخش حقوق، حقوق اساسی و روابط بین حاکمان و مردم و یا حقوق متقابل والی و مردم است.

3- ریشه حقوق نیز الهی است و اساس و پایه حقوق، خداوند است و بزرگ‌ترین حق، حق خداوند بزرگ است.

4- قوانین الهی در جهت رشد و اعتلای انسان‌هاست.

5- مصالح و منافع و امنیت عمومی و اخلاق و معنویت و کرامت انسان‌ها محور قانون الهی است. قانون الهی بستری برای تعالی و تکامل انسان‌ها و رشد و پویایی استعدادها و شکوفایی جان‌ها در راه وصول و قرب الی الله است.

6- جهان بینی و جهان شناسی و انسان شناسی همه وسیله‌ای برای قرب الی الله است و عالم وجود خود بستر و ایستگاه برای پرورش انسان‌ها و وصول آن‌ها به دار القرار و جایگاه صدق و حضور در بارگاه قرب الهی است.

7- شرایع الهی و سنت‌های آسمانی و نظامات حاکم بر جهان اعم از تکوینی و تشریعی مانند دستورات معمار و مهندس یک ساختمان و یا ماشین و یا کارخانه برای اداره بهینه و بهره برداری مطلوب از آن واحد است و اگر دستورات طراحان و مهندسان و معماران و کارگزاران مربوط رعایت نشود نتایج مطلوب حاصل نخواهد شد.

خداوند متعال معمار بزرگ آفرینش است. او رب العالمین و صاحب علم و حکمت و تدبیر است و جهان خلقت را برای انسان و انسان را برای خودش آفریده است تا از طریق حرکت در مسیر تعالی و تکامل الهی و سیر و سلوک معنوی و جهاد و اجتهاد و حسن اجرای دستورات حکیمانه خداوند متعال بتوان به اهداف خالق هستی دسترسی یافت و قله‌های بلند معرفت و فضیلت و کرامت را گشود و به فتح الفتوح واصل شد و به مقام نفس مطمئنه رسید. خداوند رسول اعظم حضرت محمد بن عبدالله (ص) و اهل بیت گران‌سنگ او را با دستورالعمل روشن و بیان واضح و قرآن نورانی و شفابخش و عدالت خواه و عدالت پرور و اخلاق کریمه و آداب حسنه فرستاد تا بنای بزرگ انسانیت را به ثمر برساند و کاخ باعظمت انسانیت را تکمیل کند و اخلاق کریمه را به اعلی درجه برساند و بنای معرفت و اخلاق و اعمال صالحه را استحکام و استواری بخشد و شجره طیبه ایمان را به سدره المنتهای آسمان‌ها وصل کند و موجب افزایش و ارتقای حسنات در دنیا و آخرت گردد و دست جباران و جانیان و جفاکاران و جاهلان را قطع کند و بنای نبوت و ولایت الهی را به عالی‌ترین درجات برساند.

‏اللَّهُمّ‏ ‏أَعْلِ‏ عَلى بِناءِ الْبانِینَ بِناءَهُ، وَ اکْرِمْ لَدَیْکَ ‏نُزُلَهُ‏، وَ شَرِّفْ عِندَکَ مَنزِلَتَهُ، وَ اتِهِ الْوَسِیلَةَ، وَ أَعْطِهِ ‏السَّناءَ وَ الفَضِیلَةَ، وَ احْشُرْنا فِى زُمْرَتِهِ 

بار خدایا بنای باعظمت کاخ انسانیت را که پیامبران (ع) ساخته‌اند به دست باکفایت آن بزرگواربه عالی‌ترین درجه کمال برسان و جایگاه آن حضرت را در پیشگاه خود گرامی بدار و منزلت آن حضرت را در پیشگاهت شرافت بخش و جایگاهی شریف ارزانی دار و وسیله شفاعت و هدایت در اختیار او قرار بده.

دین پیامبر(ص) دین صلح و سلم و محبت و سلامت و عدالت و اخلاق است و آن بزرگوار آمده تا همه انسان‌ها را به سوی صراط مستقیم هدایت الهی رهنمون شود.

اسلام دین رحمت، رأفت و مهربانی است. خداوند متعال رحمان و رحیم است. قرآن کریم 114 سوره دارد و 113 سوره از آن با آیه شریفه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ آغاز شده و در آغاز نامه‌ی حضرت سلیمان به ملکه سبا آیه شریفه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ آمده است و در حقیقت با این آیه کریمه 114 بار آیه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ در قرآن کریم آمده است و نام شریف «الله» جامع تمامی اسمای حسنای الهی است و رحمان نیز وصف عام است و رحیم صفت خاص.

معنای این آیه شریفه که در روایت فرموده‌اند بِسْمِ اللّهِ از سفیدی چشم به سیاهی چشم به اسم اعظم الهی نزدیک تر است آن است که تنها در آغاز سور قرآن منهای سوره توبه و بعلاوه آیه مذکور در اثنای سوره نمل، 342 بار اسم الله، صفت رحمان و رحیم آمده است.

البته بسم الله کلید هر سوره و هر سوره تجلیات این نام‌های مبارک در آن سوره است لذا در نماز هر بِسْمِ اللّهِ باید به نیت سوره مورد نظر گفته شود و عدول از هر سوره ای که بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ به آن سوره تعلق دارد و به نام آن سوره قرائت شده کافی و مجاز نمی‌باشد. در حقیقت تمامی قرآن کریم تجلیات اسم شریفه الله رحمان و رحیم است و این معنای نورانی در تمامی آیات قرآن کریم ساری و جاری و جوهره آن است و یا به عبارت دیگر مقام وحدت و کثرت است. بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ را چون در مقام کثرت ببینیم قرآن عظیم است و مظهر بِسْمِ اللّهِ و قرآن عظیم، حکیم، کریم، مجید را چون در مقام وحدت ببینیم تجلی بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ است.

آری اساس عالم بر جمال و جلال و رحمانیت و رحیمیت است. سفره پربرکت لطف و فیض و احسان خداوند است. خشونت، وحشی گری، ترور، نسل کشی، آدمکشی، جنایت با اساس عالم منافات دارد و هرگز پذیرفته نیست.

اساس عالم بر توحید و توحید الکلمه است. پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) خود بزرگترین منادی وحدت و اخوت و عدالت خواهی است.

امیرالمؤمنین (ع) در خطبه شریفه قاصعه که از معروف ترین و بزرگترین خطبه های نهج البلاغه شریف است «خطبه 192»، ضمن آن که ابلیس و اعمال ابلیس را به شدت محکوم و مطرود و منفور می داند و جامعه را از شر آن بر حذر می دارد به دو مسئله بسیار مهم که از عوامل و ریشه های اصلی فتنه گری و اختلاف و منازعه و خصومت و فساد است می پردازد و جامعه را از شر و عواقب نامیمون این دو صفت بسیار زشت و مخرب برحذر می دارد.

الف ـ تعصب های کورکورانه و جاهلانه

ب ـ تکبر و خودبزرگ بینی و خودبرترنگری

و جامعه اسلامی را به شدت از این دو رذیله زشت و خانمانسوز بر حذر می دارد تا مسلمانان در دام تعصب های کور و نابخردانه نیفتند و از تخریب و تضعیف یکدیگر برحذر باشند و تحت عناوین مقدس یا نامقدس شرارت به پا نکنند و از تفرقه افکنی و نفاق و شقاق برحذر باشند.

جامعه اسلامی همواره دعوت به احسان و نیکی و عقلانیت نموده و بر تناصح و خیرخواهی تأکید می‌فرماید و پیامبر آن (ع) را به عنوان ناصح امین معرفی می کند و بر تواصی به حق و تواصی به صبر اصرار و پافشاری دارد.

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ 

اسلام اجازه ترویج تعصب های قومی، نژادی، مذهبی، فرقه گرایانه و اندیشه های طایفی و باندی و جناحی و غرض آلود را نمی دهد.

اسلام برای این امور حد و مرزی قائل است. بحث و مناظره و گفتمان حکیمانه آری و اما تنازع، تخاصم، جدال و مراء، شقاق و نفاق، تفرقه و فتنه گری، جنگ و خونریزی، آتش افروزی و آدم کشی به طور کلی ممنوع و حرام است.

اسلام پرچمدار عدالت خواهی و عدالت طلبی و انصاف در کارها و احسان در حق دیگران است و اجازه نمی دهد تا به نام دین و یا شعائر دینی خونی از بینی کسی ریخته شود. اسلام با خشونت طلبی و افراط گرایی مخالف است. حوادث دلخراشی که ذائقه بشریت را تلخ کرده و یا تلخ می کند از اسلام بیگانه است و مدعیان اسلام خواهی باید مراقب باشند تا به نام اسلام شریان حیات امت پیامبر اکرم (ص) را به آتش نسوزانیم و خانه خالی جامعه اسلامی را با اخوت و محبت پر کنیم و راه سوء استفاده دشمنان کوردل و جنایتکار را ببندیم. به راستی آیا ما نباید اندیشه کنیم که حرمت و احترام اسلام محمدی (ص) و اسلام رحمانی نباید به چالش کشیده شود و چهره نورانی اسلام محمدی (ص) دستخوش بی مهری و نامهربانی شود.

اسلام که از آن بنده و دیگری نیست. اسلام دین و امانت بزرگ خداوند متعال است و ما نباید به نام دین کاری بکنیم که پاسداران حریم دین خود دچار مشکل و بدبینی و شقاق گردند و اساس دین زیر سؤال برود و یا به اسلام ستیزی دشمنان دامن بزند و بهانه ای در اختیار معاندان و کینه توزان قرار دهد و دست جباران و جنایتکاران را در توهین به اسلام و حرمت شکنی و تقدس زدائی و تخریب چهره نورانی اسلام باز بگذارد. این همه جز ظلم به اسلام و قرآن و آئین پاک حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله چیز دیگری نخواهد بود.

جوانان غیرتمند دنیای اسلام باید مراقب باشند و هر عملی که موجب تضعیف و تفرقه می شود و یا آب به آسیاب دشمنان می ریزد از آن جداً پرهیز نمایند و اساس را بر وحدت و همدلی در جهان اسلام قرار دهند و همه در برابر صهیونیست و استکبار به پا خیزیم و شر آن‌ها را از سر خود دفع کنیم. بعون الله تعالی و فضله

ما باید اسلام اعتصام بحبل الله و پرهیز از تفرقه را جایگزین اسلام آمریکایی و تأثیرپذیری از بیگانگان قرار دهیم. باید در این راه بزرگ و با عظمت که کلیدی ترین مسئله دنیای اسلام است از سیره با عظمت امام علی (ع) پیروی کنیم.

فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَیْنِ قَدْیً وَ فِی الْحَلْقِ شَجیًأَرَى تُرَاثِی نَهْباً

یا فرمود: فَخَشِیتُ إِنْ لَمْ أَنْصُرِ الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ أَنْ أَرَی فِیهِ ثَلْماً أَوْ هَدْماً تَکُونُ الْمُصِیبَةُ بِهِ عَلَیَّ أَعْظَمَ مِنْ فَوْتِ وِلَایَتِکُمُ الَّتِی إِنَّمَا هِیَ مَتَاعُ أَیَّامٍ قَلَائِلَ 

اسلام دین عقلانیت و خردمندی، علم و حکمت، معرفت کرامت، صلح و محبت، همزیستی مسالمت آمیز و خدمت به بندگان خداست و شهادتین به زبان هر کس جاری شود در امان است و نسبت به غیر مسلمانان نیز اصل دعوت به قسط و عدالت و خیرخواهی و نصیحت و امانتداری و صداقت است و هرگز نباید حقوق دیگران را تضییع نمود و یا بر خلاف عدل و حق و اخلاق با دیگران رفتار کرد و یا از تفرعن و تکبر و لجاج و کینه توزی و عناد با انسان‌های دیگر برخورد نمود.

باید مواظب و مراقب جریان‌های نفوذی، شیطانی، صهیونیستی و استکباری بوده و فریب دغل‌کاری‌ها و توطئه‌ها و نقشه‌های شیطانی بیگانگان و دشمنان اسلام و قرآن را نخورد.

کار دشمن همواره مکر و خدعه و نیرنگ است. دشمن سعی می‌کند آدرس غلط بدهد، ما را با یکدیگر سرگرم و درگیر نماید و اهداف پلید خود را عملیاتی سازد. دنیای اسلام باید بیدار و هوشیار باشد و با بصیرت، دور اندیشی، عاقبت سنجی، درس آموزی از تاریخ و حوادث دلخراش تاریخی و مهمتر از همه درس آموزی و عبرت آموزی از قرآن کریم در برابر این دسیسه ها بایستد و آن‌ها را خنثی و رسوا کند.

دشمن برای ضربه زدن به جهان اسلام و غارت منابع ما و البته نگهداشتن و تخریب چهره مقدس پیامبر اعظم (ص) و نمادهای با عظمت اسلامی به هر نوع حیله ای متوسل می شود. آن‌ها دویست سال و یا بیشتر است که با ترویج نژادپرستی، اقلیم پرستی، تعصبات قومی، نژادی، طائفی، مذهبی و با تهمت و افتراء و تحریف حقایق اسلام و ایجاد شک و ابهام و تردید در مبانی اعتقادات مسلمانان سعی نموده تا تمامی بنیان های عظیم اسلامی را متلاشی نمایند و تحت عناوین مختلف در میان مسلمانان هرج و مرج و آشوب و فتنه برپا کنند و با برقراری روابط فرهنگی و تبلیغات مسموم و نفوذ در میان نخبگان و فرهیختگان و نشان دادن تصویری زیبا از غرب و استعمار و عقب نگهداشتن مسلمانان سعی کرده تا خود را مطلوب و مسلمانان مظلوم را عقب افتاده و احیاناً این گناه را نیز به گردن اسلام بیندازند و یا اخیراً با تبلیغات مسموم و دروغین و پرورش جریان‌های خشن و مرتجع سعی دارند تا چهره رحمانی و نورانی اسلام را به تصویری بد و منفی معرفی کنند و با نشان دادن چهره ای موهن و سخیف از اسلام، عواطف و احساسات را علیه اسلام و مسلمین بسیج کنند در حالی که این جنایتکاران خود دست پروردگان مستقیم و غیر مستقیم استکبار و صهیونیست هستند و دستهای پلید دستگاههای جاسوسی و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس و اسرائیل پشت این صحنه‌های شرم آور و موهن نقش آفرین هستند. بدون تردید این قبیل اعمال وحشیانه و جاهلانه و تعصب آلود ربطی به اسلام و قرآن کریم ندارد و نه تنها ربطی ندارد بلکه ساحت مقدس انبیا عظام الهی از این قبیل رفتارهای هنجارشکنانه و خشونت بار منزه و مبراست. اسلام دین رفق و مدارا و رواداری و نوعدوستی و محبت است.

امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر می‌فرماید: وَ اَشْعِرْ قَلْبَکَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِیَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ وَ لا تَکُونَنَّ عَلَیْهِمْ سَبُعا ضاریا تَغْتَنِمُ اَکْلَهُمْ، فَاِنَّهُمْ صِنْفانِ اِمّا اَخٌ لَکَ فِی الدِّینِ اَوْ نَظیرٌ لَکَ فِی الخَلْقِ 

دلت را مالامال از رحمت و محبت و لطف نسبت به مردمان و رعیت قرار بده و هرگز نسبت به آن‌ها مانند درنده نباش که خوردن آن‌ها را غنیمت بدانی.

همانا مردم دو دسته‌اند: یا برادران دینی توأند و یا همانند تو انسان هستند و حقوق انسانی دارند.

این فرمان نورانی امام (ع) به مالک اشتر در اوج عزت و اقتدار است و آن هم سفارش حضرت نسبت به قاتل خود در بستر شهادت است که در درجه اول عفو کنید و اگر خواستید انتقام بگیرید، او یک ضربت زده و شما هم یک ضربت به او بزنید و مبادا او را مُثله کنید زیرا از پیامبر عظیم الشان اسلام شنیدم که می‌فرمود از مُثله و شکنجه کردن ولو نسبت به سگ گزنده بر حذر باشید.

آری آئین با عظمت اسلام این است.

امروز رسالت ما بسیار سنگین است و نیاز به هشیاری و مراقبت و اهتمام همه جانبه در کارها و گذشت و کرامت و حکمت و مجاهدت دارد. باید با توجه به شرایط منطقه ای و جهانی و عوامل و ایادی پیدا و پنهان دشمنان اسلام و قرآن همه با هم بپاخیزیم و با علم و ایمان و وحدت کلمه برای پاسداری و صیانت از اسلام و امت اسلامی حرکت کنیم و نباید اختلافات فرقه ای و مذهبی را اصل قرار دهیم. باید مسائل اصلی و فرعی را از یکدیگر تفکیک کنیم. نباید حاشیه ها به جای اصل قرار گیرد و اصول به حاشیه رانده شود. باید بزرگان جهان اسلام اعم از علما و فرزانگان و دانشمندان و سیاستمداران متعهد و متدین جهان اسلام دست در دست یکدیگر گذاریم و برای مجد و عظمت اسلام با یکدیگر همکاری کنیم.

بدون تردید مشترکات جهان اسلام به مراتب بیشتر از مسائل فرعی و اختلافات جزئی و ما به الاختلاف است. باید بر ما به الاشتراک تکیه و تأکید نموده و نسبت به ما به الاختلاف سعی کنیم تا آن را اولاً به حداقل برسانیم و ثانیا در صورت نیاز با بحث‌های علمی و نظری بحث نموده و تکمیل کنیم و ثالثاً از پرخاشگری و تخریب یکدیگر پرهیز نماییم./842/د101/ب4 

بمنه و کرمه

دری نجف آبادی/ بهمن ماه 1393

ارسال نظرات