۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۲۴۴۳۹۸
عضو سابق دولت آمریکا اذعان کرد؛

همکاری انگلستان با آمریکا در شکنجه زندانیان

خبرگاری رسا ـ مشاور ارشد کالین پاول وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت پایگاه نظامی انگلستان در اقیانوس هند محلی برای انجام اعمال غیر انسانی از جمله بازجویی و شکنجه مظنونین بوده است بوده است.
waterboarding
 
 
به گزارش خبرگزاری رسا ، یک مقام آمریکایی اعلام کرد نیروهای آمریکایی مظنونین به عملیات تروریستی را در جزیره دیگو گارسیا مستعمره انگلستان، بازجویی می کردند. این در حالی است که مقامات لندن و واشنگتن کرارا این امر را تکذیب می نمودند.
 
 
لارنس ویکرسون، مشاور ارشد کالین پاول وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت پایگاه نظامی انگلستان در اقیانوس هند محلی برای انجام اعمال غیر انسانی از جمله بازجویی و شکنجه مظنونین بوده است بوده است.
 
 
این اولین باری است که یک مقام ارشد دولت جرج بوش اعتراف می کند که دولت انگلستان نیز در زنجیره بازداشتگاه های سیاه برای بازجویی مظنونین حضور داشته است. زنجیره ای که از افغانستان تا لهستان برای شکنجه از سوی سیا کشیده شده است.
 
 
ویکرسون در مصاحبه با سایت وایس نیوز گفت که بی اطلاعی دولت انگلستان از اقدامات سازمان سیا در این جزیره قابل باور نیست.
 
 
اطلاعات فاش شده که بر پایه گفته های چهار منبع از جمله یک مامور سیا، فعال در برنامه توقیف های غیر عادی آمریکا، است؛ اظهار بی اطلاعی دولت های آمریکا و انگلیس از این موضوع را نقض می کند.
 
 
منزیس کمپل عضو کمیسیون اطلاعات و امنیت پارلمان خواستار بررسی دقیق ادعای ویلکرسون شد. وی گفت اگر این ادعا درست باشد آن چه که ما از طریقه استفاده آمریکا از پایگاه دیگو گارسیا تصور می کردیم کاملا تغییر خواهد کرد.
 
 
کوری کریدر مدیر سازمان حقوقی خیریه رپریو گفت: صحبت های کمپل نشان می دهد که دولت انگلستان درباره نقش جزیره دیگو گارسیا در عملیات شکنجه سازمان سیا حقایق را نگفته است. وزرای انگلیس می گویند تنها دو نفر در عملیات بازجویی آمریکا به جزیره دیگو گارسیا منتقل شده اند. ویلکرسون در اینباره گفت یا این وزرا با مردم انگلیس صادق نیستند و یا نیروهای سازمان سیا با مقامات انگلیسی صادق نبوده اند.
 
 
سازمان رپریور گفت اطلاعات فاش شده باید فشار را بر وزارت امور خارجه افزایش دهد تا اطلاعات پرواز سازمان سیا به جزیره گارسیا را فاش کند و تا معلوم شدن واقعیت و افزایش اجاره بهای این جزیره هرگونه استفاده آمریکا از این پایگاه متوقف شود.
 
 
سال گذشته شبکه الجزیره گزارش داده بود که کمیسیون امنیت سنای آمریکا شکنجه های سازمان سیا را مورد بررسی قرار داد. این گزارش استفاده سازمان سیا با همکاری کامل دولت انگلستان از جزیره دیگو گارسیا برای شکنجه و بازجویی را تایید می کرد. بعد از انتشار گزارش سنای آمریکا، مکان پایگاه های بازجویی و شکنجه آمریکا معلوم شد.
 
وزارت امور خارجه انگلستان اعلام کرد دولت آمریکا به ما تضمین داده بود که بجز دو مورد در سال 2002، نیروهای آمریکایی برای شکنجه یا بازجویی به جزیره دیگو گارسیا وارد نشده اند./847/ب902/ک
ارسال نظرات