۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۲۴۷۰۵۵
استاد دانشگاه هنر تهران:

برخی فیلم‌سازان مدعی سبک دینی‌اند اما در عمل به سینمای هالیوود نزدیک‌ترند

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه هنر تهران با اشاره به افراط و تفریط ‌هایی که در سینمای دینی وجود دارد، گفت: برخی در عرصه سینمای دینی، در مصداق و نشانه‌ها غلو کرده و از مبانی غافل شده‌اند و عده‌ای نیز به مبانی توجه داشته اما در رنگ، آهنگ، نشانه، حرکت دوربین و دکورها به سینمای هالیوود نزدیک شده‌اند و مدعی سبک دینی هستند.
سينماي ديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امروز بعد از ظهر، محمد شهبا،‌ استاد دانشگاه هنر تهران، در نشست نقد و بررسی کتاب «درآمدی بر روایت دینی در سینما و داستان» که در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، اظهار داشت: توجه طلاب و قشر روحانی به مقوله هنر و سینما، جای تقدیر دارد و همان طور که مطرح شد مشکل پژوهش و عدم وجود مبانی دینی به صورت کاربردی در این عرصه مشهود است.

 

وی نظریه‌پردازی در کتاب «درآمدی بر روایت دینی در سینما و داستان» را از امتیازان این کتاب برشمرد و ابراز داشت: این کتاب در عین توجه به گردآوری مطالب از نظریه‌پردازی غافل نشده است و در مباحث روایت دینی و مبانی نیز وارد شده است.

 

استاد دانشگاه هنر تهران، نواقص این کتاب را مورد نقد و بررسی قرار داد و گفت: توالی روایت، اهمیت دادن به روابط زمانی در قصص قرآن، اهمیت مکان در تبیین موضوع و تعریف صحیح واژگان لغات به دلیل عدم وحدت معانی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی پرداختن به مبانی دینی را از دستاوردهای این کتاب خواند و تصریح کرد: مفهوم روساخت و ژرف ساخت، مارکسیستی است و بهتر بود که اصل این مبحث مطرح نمی‌شد.

 

شهبا به نگاه افراط و تفریطی در سینمای دینی اشاره و تأکید کرد: برخی در عرصه سینمای دینی، در مصداق و نشانه‌ها غلو کرده و از مبانی غافل شده‌اند و عده‌ای نیز به مبانی توجه داشته اما در رنگ، آهنگ، نشانه، حرکت دوربین و دکورها به سینمای هالیوود نزدیک شده‌اند و مدعی سبک دینی هستند.

 

وی معیار را در سینمای دینی مبانی دانست و گفت: تناسب سبک با معنا بسیار بسیار مهم است و باید سازگاری در این زمینه نیز وجود داشته باشد.

 

استاد دانشگاه هنر تهران به فعالیتش در زمینه جمع‌آوری سبک‌ها اشاره و خاطرنشان کرد:‌ بیش از 320 سبک وجود دارد که تعداد محدودی از آنها با قالب دینی سازگاری دارد.

 

شهبا به پذیرش سبک ساختارگرایانه در این کتاب اشاره کرد و افزود: بهتر بود که علت انتخاب این نوع دیدگاه در کتاب مطرح می‌شد زیرا برای مقاصد آموزشی می‌شود از سبک ساختارگرایانه استفاده کرد اما در بحث‌های ادراکی و شناخت نفس نمی‌شود به این نوع دیدگاه بسنده کرد./908/پ202/ف

ارسال نظرات