۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۲۴۷۴۳۶
معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم:

بسیج یک تشکل 1400 ساله است/ خبرنگار واقعی باید جریان ساز و دغدغه‌مند باشد

خبرگزاری رسا ـ حامد حجتی با اشاره به این که فرهنگ و تفکر بسیج برگرفته از اهداف پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) است، گفت: بسیج، در دوره معاصر تشکیل نشده و سابقه‏ای 1400 ساله دارد که اولین فرمانده بسیج، پیامبر اکرم(ص) بوده است.
حامد حجتي، معاون فرهنگي هنري اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عصر امروز کارگاه آموزشی خبرنگاری با حضور خبرنگاران افتخاری بسیج، مسؤولان خبرگزاری بسیج استان قم، فرماندهان نواحی و حوزه‏های مقاومت و با تدریس حامد حجتی، معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در سالن همایش شهید آیت الله سعیدی برگزار شد.

 

حامد حجتی با اشاره به ظرفیت ‏های عظیم بسیج گفت: در بسیج کارهایی انجام می‏شود که هیچ ارگانی توانایی برگزاری آن را ندارد؛ تاریخ تشکیل بسیج در دوره معاصر نبوده است و از قرن‏ها پیش تشکیل شده که اولین فرمانده آن پیغمبر اکرم(ص) بودند؛ هدف بسیج با هدف پیامبر اسلام(ص) تفاوتی ندارد چرا که یکی از اهداف بعثت حضرت رسول(ص) جمع کردن و اتحاد مردم بود که هدف اصلی بسیج نیز همین موضوع است.

 

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از عدم وجود احزاب در ایران خبر داد و اظهار داشت: زیر ساخت‏های کشور اسلامی ایران به گونه‏ای بوده است که هیچ حزبی در کشور نتوانسته تشکیل و رشد پیدا کند و تنها تشکلی که سابقه 1400 ساله دارد توانسته در ایران همچنان پابرجا باشد و آن بسیج است.

 

وی وجود بسیج در کشور را عامل موفقیت در تمامی عرصه‏ها دانست و تصریح کرد: در هر جا که سازمان‏ها و ارگان‏ها وارد شدند و احساس کردند توان مقابله و موفقیت در امری را ندارند، از بسیج کمک گرفته و پیروز شدند؛ در زمان فتنه 88 نیز بسیاری از مردم و ارگان‏ها عقب کشیدند و بسیج وارد عرصه شد که شاهد موفقیت بی نظیر آن بودیم.

 

حجتی به تبیین ترفندهای جریان های افراطی و شست و شوی ذهنی گروگان‏ها پرداخت و ابراز کرد: جریانت تکفیری همچون طالبان و داعش، با اعمال و ترفندهای رسانه‏ای در افکار عمومی ایجاد رعب و وحشت می‏کنند و چنین حرکاتی به فیلم‏های هالیوودی بسیار نزدیک است؛ اخیرا هم شاهد سوزاندن یک خلبان اردنی بودیم که تا آخرین لحظه، خونسرد و بدون هیچ تحرکی ایستاده بود.

 

این استاد دانشگاه به حضور چشم‏گیر بسیجی‏ها در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: امروز در صحنه یک جنگ نرم بسیار قوی در سطح جهانی هستیم؛ حوزه جنگ و رسانه حوزه بسیار گسترده‏ای است که خوشبختانه نیروهای بسیج متوجه اهمیت این امر شده‏اند و با حضور گسترده، مانع انتشار اخبار کذب و شبهات در این فضا می‏شوند؛ این حضور در حدی است که گاهی رسانه‏های دشمن اقرار می‏کنند که توان نیروهای حزب الهی بر ما غلبه کرده است.

 

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از اکران فیلم محمد رسول الله(ص) در آمریکا خبر داد و افزود: در قاره آمریکا هزاران سینما وجود دارد که تنها 40 سینمای آن با اکران فیلم محمد رسول الله(ص) موافقت کرده‏اند؛ دلیل این اتفاق این است که در سینماهای آمریکایی فیلم‏هایی اکران می‏شود که حتی از به زیان آوردن آن هم معذوریم.

 

حجتی از اهمیت و تاثیر گذاری فراوان تیتر خبری یاد کرد و اظهار داشت: بنگاه خبری BBC به عنوان یکی از بزرگترین بنگاه‏های خبری جهان، گاهی برای زدن یک تیتر خبری چندین ساعت مطالعه می‏کنند؛ این در حالی است که این بنگاه خبری به عنوان یکی از منابع خبری به اصطلاح خودشان«روشنفکران» است.

 

وی با تاکید بر اهمیت حوزه خبر ادامه داد: خبر را نباید فقط متشکل از سه بخش تیتر، لید و متن دانست؛ باید به جریان سازی‏ها توجه ویژه‏ای داشته باشیم و به آن‏ها به صورت دغدغه‏مند در زندگی فکر کنیم؛ یک خبرنگار باید فردی باهوش، آگاه و کنجکاو باشد تا بتواند نقش مؤثری ایفا کند.

 

این استاد دانشگاه از ساخت سریالی با عنوان news room در آمریکا خبر داد و ابراز کرد: اهمیت بر تیز هوشی خبرنگاران در حدی است که اخیرا سریالی به نام اتاق اخبار در آمریکا ساخته و در حال پخش است که چگونگی زندگی خبرنگاران را شرح می‏دهد؛ این سریال با تماشاگران فراوانی نیز مواجه شده است.

 

حجتی شجاعت در بیان را یکی از ویژگی‏های بسیج دانست و تصریح کرد: بسیج، تنها تشکلی است که در عرصه خبر و رسانه شجاعانه و بدون ترس از تعلق سازمانی حرف خود را می‏زند؛ هر فرد بسیجی یک سری تکالیف نسبت به سرزمین خود دارد و نباید آن‏ها را فراموش کند؛ زندگی افراد بسیجی باید یک زندگی مکتبی و برگرفته از آرمان‏های امام راحل و شهدا باشد.

 

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ادامه داد: امروزه تمامی افرادی که در کشور نقشی تاثیر گذار دارند، از اصول و ملاک‏های مشخصی پیروی می‏کنند؛ جریان سازی در خبرها، با دارا بودن ملاک‏های مشخص در زندگی امکان پذیر می‏شود.

 

وی به یکی از سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه اهمیت فضای مجازی اشاره کرد و گفت: ایشان فرمود «اگر من رهبر نبودم رییس فضای مجازی می‏شدم»؛ رهبر معظم انقلاب یک کتاب خوان حرفه‏ای است؛ افرادی نیز که ادعای عشق به رهبری و ولایت فقیه دارند باید از الگوهای ایشان پیروی کنند.

 

حجتی در ادامه سخنان خود خطاب به خبرنگاران گفت: یک خبرنگار باید 10 ساعت مطالعه کند، یک ساعت بنویسد و دایره واژگان فراوانی با خواندن رمان داشته باشد؛ خبرنگار واقعی باید اقیانوسی از اطلاعات باشد؛ تحلیل و روش تحلیل از جمله عوامل مهم در خبر است؛ تنها چیزی که بچه‏های حزب الهی از آن رنج می‏برند، مطالعه کم و بعضا بدون مطالعه بودن است.

 

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره چگونگی تشخیص درست و غلط بودن مطالب منتشر شده در فضای مجازی، پاسخ داد: به هیچ وجه به درست بودن مطالبی که به صورت انبوه و اکثرا بدون منبع در فضای مجازی منتشر می‏شوند نباید اطمینان کرد؛ هر فرد باید حداقل یک منبع برای راستی آزمایی مطالبی که به دستش می‎‏رسد داشته باشد تا دچار انحراف در این فضا نشود.

 

گفتنی است در پایان مراسم نیز از فرماندهان برتر حوزه‏ها و خبرنگارن افتخاری بسیج که در عرصه خبر رسانی و پوشش خبری فعالیت چشم‏گیری داشتند، تجلیل و قدردانی شد. /840/پ202/ف

 

ارسال نظرات