۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۲۵۱۷۲۴

نشست علمی قراردادهای آتی در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید و محقق و پژوهشگر اقتصاد اسلامی در نشست علمی «قراردادهای آتی» به بررسی تاریخچه پیشرفت صنعت و تجارت در جهان غرب پرداخت.
نشست علمي «قراردادهاي آتي»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجید رضایی، عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید و محقق و پژوهشگر اقتصاد اسلامی، صبح امروز در نشست علمی قراردادهای آتی که در مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء قم برگزار شد، به تاریخچه پیشرفت صنعت و تجارت در جهان غرب اشاره کرد و گفت: پیدایش ماشین بخار سبب رشد صنعتی اروپا شد و سرمایه‌های این کشورها برای ایجاد کارخانه‌های صنعتی اختصاص یافت.

  

حجت الاسلام رضایی ابراز کرد: در اواسط قرن نوزدهم میلادی و با تحول و رشد اقتصادی در اروپا، فقر کشورهای اروپایی را در برگرفت و بسیاری از افراد بیکار شدند و بسیاری با 16 ساعت کار زندگیشان را به سختی می‌گذارند، فاصله طبقاتی در جامعه گسترش یافته است و به همین سبب نظریه مارکس شکل گرفت و این تفکر به سرعت در اروپا رشد و توسعه یافت.

  

این پژوهشگر اقتصاد اسلامی در ادامه سخنانش گفت: زمانی که تولید محصولات افزایش یافت، سرمایه‌داران به فکر توزیع محصولاتشان افتادند، بنابراین مکتب‌های مختلف اقتصادی در زمینه توزیع محصولات به و جود آمد.

 

وی با بیان این که توزیع عادلانه اقتصادی یک از موضوعات مهم در علم اقتصاد گفت: زمانی که کالایی که با سود بسیاری به فروش می‌رسد ولی هزینه تولید کمی دارد و دستمزد کمی به کارگران می‌دهند و بیشترین سود نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود؛ بحث توزیع عادلانه سود مطرح می‌شود.

 

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید عنوان کرد: دولت‌های مختلف قانون‌هایی برای دفاع از حقوق کارگران وضع کردند، حداقل دستمزد برای آن‌ها را تعیین کردند تا توزیع عادلانه سود صورت گیرد.

 

وی در ادامه سخنانش به تاریخچه و نحوه شکل‌گیری بیمه در جهان اشاره کرد و گفت: به سبب خطرات و ریسک‌هایی که در تولید، نقل و توزیع کالا وجود داشت، بیمه‌های اجتماعی کالا برای جبران خسارت به وجود آمد.

 

حجت الاسلام رضایی نهاد بیمه را یک صنعت پرسود دانست و گفت: بیمه نقش به سزایی در گسترش و توسعه اقتصاد ایفای کرده است.

 

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید ابراز کرد: سازمان‌های بیمه برای بیمه کردن کالاها،  مبلغی را می‌گیرند و هر خسارتی به این کالا وارد شود جبران می‌کنند، با بررسی‌هایی که از سوی سازمان‌های بیمه انجام شده است که به این نتیجه رسیده‌اند که کمتر از 2 درصد کالاهای بیمه شده دچار آسیب و خسارت می‌شود، با جبران خسارت این کالاها بازهم سود بسیاری را کسب می‌کنند.

  

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید بیان کرد: صنعت و بیمه را بخش خصوصی راه انداخته و دولت نطارت بر فعالیت­های عهده دارد و مالیات از سرمایه‌گذاران و بیمه‌گران می‌گیرد.

 

وی در ادامه سخنانش به تاریخچه و نحوه شکل‌گیری بازار بورس اشاره کرد و گفت: سرمایه‌داران، کارخانه‌هایشان را به سهام کوچک تقسیم کرده و هر سهم را با قیمت کمی میان مردم توزیع کردند و مردم در سود محصولات این کارخانه سهیم هستند.

 

وی به انواع معامله‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: در برخی از معامله‌های مبلغ کالا همزمان با قرارداد و کالا در مدت معین تحویل داداه می‌شود که همان معامله سلف در احکام فقهی است؛ در برخی معاملات هنگام قرارداد بیعانه می‌دهند و کالا در زمان معین تحویل می‌کردند و مابقی مبلغ را هنگام تحویل کالا می‌دهند؛ برخی معاملات هنگام قرارداد مبلغی رد و بدل نمی‌شود، کالا و مبلغ را در زمان معین تحویل داده می‌شود که این نوع معامله کالا به کالا نام دارد که از نظر فقهی مورد بحث و اختلاف علما است.

 

حجت الاسلام رضایی بیان کرد: معامله کالای به کالا ریسک و خطرپذیری بالایی دارد، بنابراین فعالان اقتصادی و فعالان بازار بورس با دقت اخبار اقتصادی سیاسی، فرهنگی را دنبال می‌کنند تا پیش‌بینی کنند که قیمت کالا در چند ماه آینده چگونه خواهد شد و فعالان اقتصادی پیش‌بینی‌های مختلفی از قیمت‌ها در آینده دارند، بنابراین به سختی این معامله کالا به کالا مورد توافق طرفین قرار می‌گیرد./998/پ202/ی

ارسال نظرات