۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۲۵۴۶۹۵
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

متن اصلی بیانیه لوزان باید رسانه ای شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به بیانیه لوزان گفت:سخنان دکتر ظریف در مورد لغو تحریم‏ها با قرائت بیانیه لوزان از سوی طرف های غربی تعارض دارد و باید متن اصلی آن در اختیار همگان قرار گیرد.
سعيد زيبا کلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تحلیل بیانیه لوزان و توافق ایران با 5+1 بعد از ظهر امروز در سالن همایش‏های مدرسه معصومیه قم برگزار شد.

 

 

در این نشست سعید زیبا کلام عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: برای بررسی بیانیه لوزان باید به چند موضوع پرداخت تا بتوان همه وجوه آن را بررسی کرد؛ نخست این‏که عنواین متعددی از جمله بیانیه، توافق نامه یا فکت شیت در بین هست که کار را بسی سخت‏تر می‏کند.

 

 

 

وی ادامه داد: موضوعات بعدی لغو تحریم‏ها، قطع نامه‏های شورای امنیت، تحقیق و توسعه و بحث فردو است که البته بعید است بتوان در این جلسه به همه آنها پرداخت.

 

 

 

وی با اشاره به توافق نامه ژنو که دو طرف تصمیم به عمل مشترک گرفتند و در بحث کلیات وارد شدند که البته در برخی موارد نیز به جزییات ورود کردند که البته به آن نمی‏پردازیم اما ان چیزی که در 13 فروردین تحت عنوان بیانیه لوزان اتفاق افتاد و از سوی خانم موگرینی و دکتر ظریف قرائت شد سه تفاوت وجود دارد که این نیز از اهمیت چندانی برخوردار نیست و به مطالب مهم‏تر دیگر می‏پردازیم.

 

 

 

این فعال و تحلیل‏گر سیاسی ابراز داشت: در بیانیه لوزان چند عبارت وجود دارد که حاکی از وجود متن و نوشته‏ای غیر از بیانیه است که البته رسانه‏ای نشده است.

 

 

 

وی با قرائت متن اصلی بیانیه به زبان انگلیسی و تحلیل آن تصریح کرد: در بخش چهارم در مورد ظرفیت و غنی سازی هسته‏ای ایران آمده است برنامه هسته‏ای ایران و غنی سازی هسته‏ای برای زمان‏های مختلفی متوقف می‏شود که واژه زمان‏ها نشان می‏دهد متنی دیگر باید باشد که زمان را در آن مشخص کند.

 

 

 

وی ادامه داد: جمله بعدی که که این موضوع را روشن‏تر می‏کند برنامه تحقیق و توسه هسته‏ای ایران است که متقابلا توافق شده که تحقیقات ایران طبق توافق گذشته انجام خواهد گرفت که واژه توافق گذشته نیز دال بر متنی غیر انتشار یافته دارد.

 

 

 

زیبا کلام افزود: قبل از قرائت بیانیه لوزان یک فکت شیت در سایت کنگره آمریکا نشر پیدا کرد که کمتر از 48 ساعت حذف و تکذیب شد که بسیار شبیه همان فکت شیت ایرانی مورد تأیید وزارت امور خارجه ایران است.

 

 

 

وی با اشاره به سخنان خانم افخم درباره فکت شیت آمریکایی گفت: مسرولان وزارت خارجه فکت شیت آمریکایی‏ها را تکذیب کرده و آن را تفسیر آنها از توافق نامه خواندند اما ظاهرا این فکت شیت توافق ایران با 5+1 است که در مذاکرات ژنو اتفاق افتاده که البته کاملا علیه برنامه هسته‏ای ایران است.

 

 

 

وی اظهار داشت: هرچند که می‏پذیرم که من بیسواد و ترسوی عالم سیاست هستم همان طور که دیگر منتقدان هستند اما آقای ظریف باید بگویند این متنی که بارها برای تفسیر بیانیه به آن استناد کردید چه متنی است که مردم از آن بی‏خبر هستند.

 

 

 

استاد دانشگاه تهران با استناد به سخنان آقای عراقچی گفت: آقای عراقچی علت تعارض فکت شیت ایرانی را با آمریکایی برجسته کردن موفقیت‏های دو طرف در بیانیه‏های خود برای اهداف داخلی می‏داند.

 

 

 

وی ادامه داد: از 48 ماده توافق شده در فکت شیفت تأیید شده از سوی وزارت خارجه بیش از 30 ماده آن به محدودیت‏های بسیار ایران در برنامه هسته‏ای خود مربوط است و این‏که آقای وزیر این فکت شیت را به طور کلی تکذیب نمی‏کند به این سبب است که این فکت شیت همان توافق نامه اصلی است که متأسفانه به مردم گفته نمی‏شود.

 

 

 

وی با اشاره به بخش لغو تحریم‏ها در بیانیه اظهار داشت: تحریم‏ها واسطه ایجاد مذاکرات بوده و هدف اصلی ورود به میز مذاکره لغو تحریم‏ها است اما اکنون که مشخص شده طرف مقابل به هیچ عنوان تحریم‏ها را بر نمی‏دارد پس چرا مذاکرات ادامه دارد؟

 

 

 

وی به متن سخنرانی دکتر ظریف اشاره کرد و تأکید کرد: سخنان دکتر ظریف در مورد لغو تحریم‏ها با بیانیه لوزان و هردوی آنها با توافق نامه تعارض دارد.

 

 

 

وی ادامه داد: دکتر ظریف و آقای عراقچی گفتند که در اولین روز اجرای توافق نامه همه تحریم‏ها اقتصادی، مالی و نفتی لغو خواهد شد اما در بیانیه آمده است که تحریم‏های مالی و اقتصادی مربوط به برنامه هسته‏ای برداشته خواهد شد.

 

 

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: تحریم‏های مرتبط با اتحادیه اروپا تعلیق خواهد شد نه لغو و این قانونا اتحادیه اروپا را موظف به لغو نمی‏کند بلکه تحریم‏ها همچنان باقی است اما اجرایی نخواهد شد.

 

 

 

وی به موضوع قطع نامه‏های شورای امنیت پرداخت و گفت: در بیان آقای رییس جمهور و آقای وزیر آمده است که به محض اجرای توافق نامه هر شش قطع نامه علیه ایران لغو خواهد شد و در مقابل توافق نامه نهایی تصویب می‏شود.

 

 

 

وی در ادامه افزود: اما متأسفانه در بیانیه و توافق نامه آمده که همه قطع نامه‏های هسته‏ای علیه ایران لغو می‏شود نه همه آنها به صورت مطلق که این نیز همزمان با اجرای ایران در برنامه هسته‏ای که نگرانی‏های 5+1 را از بین ببرد انجام می‏شود./1329/پ201/ش
ارسال نظرات