۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۵
کد خبر: ۲۵۵۱۷۱
دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم:

405 کرسی درس در سطوح عالی و خارج به علوم قرآنی اختصاص دارد

خبرگزاری رسا ـ دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با اشاره به رشد هفتاد درصدی دروس مرتبط به علوم قرآنی گفت: آخرین آمار درس های تفسیر و علوم قرآنی 230 کرسی بوده که امسال با افزایش هفتاد درصدی به 405 درس در سطح عالی و درس خارج حوزه علمیه رسیده است.
حجت الاسلام سيد مرتضي مير کتولي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مرتضی میر کتولی دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم چهارشنبه شب در همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم که در دار القرآن علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: زندگی و حیات در عالم ماده وابسته به دو عناصر آب، نور و حرارت است، اگر این عناصر نباشند زندگی انسان با مرگ زود رس رو به رو می شود.


وی افزود: در عالم انسانیت و معنا نیز همین عناصر برای حیات لازم است، قرآن کریم آب حیات انسان ها و نور الهی برای حرکت در مسیر سعادت است؛ بنابراین انسان برای رسیدن به مقامات عالیه باید با قرآن که کتابی الهی است ارتباط داشته باشد.


دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با بیان این که خداوند در آیه 15 سوره مائده می فرماید که قرآن نور و کتابی مبین برای انسان ها است، اظهار داشت: امام علی(ع) در خطبه 176 نهج البلاغه می فرماید که قرآن معارفی برای هدایت انسان ها است.


وی ادامه داد: امام علی(ع) در روایتی می فرمایند هیچ کس نیست که با قرآن هم نشین باشد جز این که هم به او چیزی اضافه و هم چیزی کاسته می شود، کسی که با قرآن در ارتباط باشد هدایت الهی به او اضافه و کوردلی از او کاسته می شود.


حجت الاسلام میرکتولی با اشاره به آثار برگزاری همایش اساتید تفسیر در سال گذشته ابراز داشت: با برگزاری همایش تفسیری شاهد بروز آثار بابرکتی همانند افزایش کرسی های علوم قرآنی در سال جدید بودیم، آخرین آمار درس های تفسیر و علوم قرآنی 230 کرسی بوده که امسال با افزایش هفتاد درصدی به 405 درس در سطح عالی و درس خارج حوزه علمیه رسیده است.


وی عنوان کرد: از بین 400 درس، 66 درس آن به حوزه علوم و روش شناسی قرآن اختصاص دارد، 20 درس مربوط به آیات الاحکام و 51 درس مربوط به دروس تفسیر موضوعی در زمینه های کلام، اخلاق و موضوعات دیگر است.


دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم خاطرنشان کرد: 162 درس نیز به صورت تفسیر ترتیبی و برپایخ کتبی همانند تفسیر المیزان بوده که در پایه های 7 تا 10 حوزه علمیه تدریس می شود، خوشبختانه مراجع بزرگوار تقلید از رشد بسیار خوب دروس تفسیر و علوم قرآنی ابراز امید واری کرده اند./1323/پ202/ف

ارسال نظرات