۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۲۵۷۷۳۱

آیین تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه امام رضا تهران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ آیین تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با حضور اعضای شورای مدیریت، مدیر و معاونان حوزه علمیه استان تهران، مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران، مدیران مدارس علمیه تهران و اساتید و طلاب برگزار شد.
حوزه علميه تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران صبح امروز چهارشنبه نهم اردیبهشت ماه با حضور اعضای شورای مدیریت، مدیر و معاونان حوزه علمیه استان تهران، مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران، مدیران مدارس علمیه تهران و اساتید و طلاب در مدرسه علمیه ثامنیه برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر صادقی رشاد، متولی حوزه علمیه امام رضا(ع) در این مراسم با بیان این‌که حوزه علمیه امام رضا(ع) با پیشینه بلند و تحولاتی که داشته است از سال 63 آغاز به کار کرده و 4 مدرسه علمیه را تحت پوشش خود داشته است گفت: حدود 17 سال مدیریت این مجموعه به عهده حجت الاسلام قاسمی بود و در این دوره رنج بسیار برد و هم به عنوان یک مدیر موفق ظاهر شد و هم به عنوان یک مدرس موفق در تدریس سطوح عالی حاضر بود.

 

متولی حوزه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به این‌که در حوزه علمیه امام رضا چیزی به نام استاد هادی پیش بینی شده است که مشاوره علمی و نظارت به حلقات مباحثه و تربیت طلاب چند پایه را به عهده دارد و این در کنار وظایف جاری معاونت‌های حوزه علمیه است بیان داشت: حجت الاسلام قاسمی مدیر، صاحب برنامه، فاضل، زحمت کش و جدی در درس و بحث بود و پس از 17 سال به عنوان استاد هادی به تدریس و مشاور علمی اساتید و طلاب می‌پردازد.

 

رییس شورای مدیریت حوزه علمیه تهران با اشاره به این‌که حجت الاسلام حسینی نیشابوری سابقه تصدی معاونت‌های پژوهش و تهذیب حوزه علمیه امام رضا(ع) را به عهده داشته است گفت: با توجه به جایگاه علمی و تجارب مدیریتی مدیریت این حوزه علمیه به وی پیشنهاد شد و قبول زحمت کرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد با بیان این‌که در حوزه علمیه امام رضا(ع) نظام آموزشی بر خلاف دانشگاه و بعضی حوزه های علمیه با محوریت پرورش است نه فرا گرفتن اظهار داشت: این طرح آموزشی در پایان مرحله اول خود هست و وارد یک مرحله جدید خواهد شد که به همه طلاب هم هشدار داده شده که فقط طلابی که به این طرح آموزشی تن در دهند و سختی هایش را بپذیرند به عنوان طلبه این حوزه علمیه خواهند ماند و حجت الاسلام حسینی نیشابوری آغاز فاز جدید این طرح را به عهده خواهد داشت.

 

در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام والمسلمین غفوری، مدیر حوزه علمیه استان تهران با بیان این‌که مدرسه علمیه امام رضا(ع) از مدارس مهم ما در سطح استان محسوب می شود و مدیریتش هم از جایگاه ویژه ای برخوردار است گفت: با توجه به چشم انداز و هدف گذاری که برای این مدرسه علمیه مشخص شده است دوران پرتلاشی را برای مدیریت جدید پیش بینی می کنم.

 

حجت الاسلام و المسلمین غفوری با اشاره به این‌که مدیریت حوزه علمیه از دیرباز مغز خالص و مدیریت محض بود و امور شکلی که در دیگر مجامع علمی هست در حوزه علمیه جایگاهی نداشته است تصریح کرد: ما می توانیم در تهران با حفظ اصالت حوزه، به روزتر از سایر مراکز علمی باشیم تا معنویت و تهذیب نفس اصالت داشته باشد و علوم مختلف در این ظرف معنوی ریخته شده باشد و همراه با بصیرت و انجام مطالبات رهبری و وظایف روحانیتی منشا تحول در جامعه و هدایتگری جامعه باشند.

 

مدیر حوزه علمیه تهران افزود: این روش مدیریت و ایفای مطلوب نقش مدیریت و انجام وظیفه نسبت به صاحب اصلی حوزه علمیه نیاز به توضیح دارد که در مجامع و محافل دیگر آن را توضیح خواهم داد.

 

حجت الاسلام والمسلمین غفوری با بیان این‌که عنوانی که برای مدیر سابق این حوزه به عنوان استاد هادی تعریف شده است یکی از اصالت‌های حوزه علمیه است ابراز داشت: نقش معنوی استاد هادی تاثیرگذارتر از مدیریت است و امیدواریم سایر مدارس علمیه هم از این تجربه موفق استفاده کنند و جا دارد از حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد بابت احیای این عنوان تقدیر و تشکر کنیم.

 

در ادامه این مراسم حجت الاسلام قاسمی، مدیر سابق این حوزه علمیه با بیان این‌که ما طلبه ها یک شغل دائمی داریم که استعفا و انصراف از آن معنا ندارد و آن تهذیب نفس و پرورش روح و جان است گفت: شغل اصلی طلاب اصلاح نفس است، به هر مقداری که در این مسیر کاهلی کند عقب  می افتد و طلبه واقعی قرار گرفتن در این زمره را انتخاب کرده است و هدف اصلی اش باید پرورش روح و جان با فراگرفتن قرآن و خو گرفتن به قرآن باشد.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که فرق طلاب با دانشجویان این است که نیامده اند که فقط درس فرابگیرند بلکه به این عرصه آمده اند که روحشان بزرگ شود اظهار داشت: اگر کسی در این مسیر گام بردارد هر روزش نو است و زندگی اش تکرار نخواهد داشت.

 

وی با تاکید بر این‌که طلاب باید شان خودشان را بالا ببرند و ارزان نفروشند در ذکر خاطره ای افزود: 25 سال پیش در حوزه علمیه مروی تدریس سطوح داشتم و هم سن و سالان من رفتند به دنبال مشاغل گوناگون، رفتم خدمت آیت الله مجتبی تهرانی گفتم آقا من تازه ازدواج کردم و فشار مادی زمزمه هایی در درونم ایجاد کرده است که به سمت مشاغل اداری باید بروم چه کنم وی فرمود مگر توکل به خدا نداری همین مسیر را ادامه بده خدا روزی ات را می رساند و همین شد که از روز اول شرط کردم در کنار مدیریت باید تدریس هم داشته باشم.

 

همچنین حجت الاسلام حسینی نیشابوری، مدیر جدید حوزه علمیه امام رضا(ع) با تاکید بر این‌که مجموعه ما خود را مکلف می داند که در تعامل با مرکز مدیریت پیشرو باشد و قوانین و مرام های طلبگی را رعایت کند خاطرنشان کرد: رویکرد ما تحقق آرمانهای امام راحل و مقام معظم رهبری و به بروز و ظهور رساندن یک حوزه علمیه پرورش و پژوهش محور است و از اساتید و مدیران انتظار داریم با نقدها و پیشنهادات ما را کمک کنند.

 

گفتنی است، قرائت بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحول در حوزه، قرائت متن حکم مدیر حوزه علمیه امام رضا (ع) و تقدیر از مدیر سابق از دیگر برنامه های این مراسم بود./959/پ201/ب4

ارسال نظرات