۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۱
کد خبر: ۲۶۲۴۴۱
حجت الاسلام مؤمنی تبیین کرد؛

مقام و جایگاه امام حسین در آیات و روایات

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مؤمنی با بیان این که امام حسین(ع) در راه بندگی خدا تمام داشته‌های خود را بذل کرد، به تبین مقام و جایگاه امام حسین(ع) در آیات و روایات پرداخت.
ميلاد امام حسين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین مومنی، پژوهشگر علوم قرآنی، شامگاه پنج‌شنبه سی و یکم اردیبهشت ماه به مناسبت شب میلاد امام حسین(ع) در مسجد امیر(ع)، گفت: در همه حال باید نسبت به رحمت خدا حسن ظن داشته باشد، زیرا خداوند هرگز بندگان خود را تنها نمی‌گذارد و بنده‌ای که راضی به رضای پرودگار باشد، قطعا در مسیر کمال و تعالی قرار گرفته است.

استاد اخلاق با بیان این‌که امام حسین(ع) در راه بندگی خدا تمام داشته‌های خود را بذل کرد، گفت: امام حسین(ع) دارای مقامی در عبودیت است که در راه خداوند نه تنها اموال و داشته‌هایش را، بلکه جان خود را نیز فدا می‌کند.

وی ضمن اشاره به صفت ابا‌عبدالله، گفت: «عندلیب همدانی در کتاب ثارالله»، با اشاره به سه وجه صفت ابا‌عبدالله، می‌گوید؛ وجه اول این است که، «امام حسین(ع) بانی بقای بندگی خدا و بانی احیای دین شد»، وجه دوم این صفت این است که، «امام حسین(ع) حق ابوت دارد و می‌توان گفت که، حق پدری بر تمام بندگان خدا را دارد»، وجه سوم نیز این است که، «در زبان عرب هنگامی‌ که فردی در مسأله‌ای شاخص باشد به نام او یک اَب اضافه می‌کنند، امام حسین نیز بدلیل این‌که زیباترین مصداق بندگی را نشان داد، ابا‌عبدالله شد».

مُبلغ علوم اسلامی، ضمن اشاره به شادی حقیقی در زندگی، تصریح کرد: در طول زندگی در دو مکان انسان شادی واقعی را تجربه می‌کند، یکی در مسجد شجره که فرد مُحرم می‌شود و لباس احرام بر تن می‌کند و دیگری زمانی از حرم امام حسین(ع) خارج می‌شود، در آن مکان فرد احساس می‌کند که صاحب تمام دنیا شده است.

حجت الاسلام مؤمنی با بیان این مطلب که امام حسین(ع) در نزد خداوند وجاهت دارد، خاطر‌نشان کرد: رابطه امام حسین(ع) با پرودگار یک رابطه ویژه است و هر فردی که با امام حسین(ع) گره بخورد، قطعا در نزد خداوند متعال دارای ارج و قرب خواهد شد.

وی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع)، گفت: امام رضا(ع) فرمودند؛ «اگر کسی بر مصائب امام حسین(ع) گریه کند تمام گناهانش، حتی گناهان کبیره اش به‌ جز حق الناس بخشیده می‌شود »، از این رو می‌توان گفت که امام حسین(ع) در نزد خداوند دارای جایگاه بسیار والایی است.

کسی که برای خداوند کار کند، دل‌ها را تسخیر می‌کند
پزوهشگر علوم قرآنی با بیان این مطلب که در قرآن به وجهه پیامبرانی همچون عیسی(ع) و موسی(ع) اشاره شده است، تصریح کرد: این دو پیامبر به ‌دلیل تهمت‌هایی که به آنان زده شد و تلاش شد تا آنان را بی آبرو شوند، توانستند با اعمال خود در مقابل این دشمنی‌ها بایستند و در نزد خداوند وجهه و جایگاه پیدا کنند، امام حسین(ع) نیز در نزد خداوند چه در دنیا و چه در آخرت وجاهت دارد و همین وجاهت می‌تواند باعث نجات پیروانش شود.

حجت الاسلام مؤمنی ضمن انتقاد از کسانی‌که زیارت اهل قبور را عملی عبث می‌دانند، گفت: زیارت اهل قبور امری بسیار مهم است و در دین ما نیز بسیار بر آن تاکید شده است، بزرگان و عالمان دینی ما نیز با رفتن به قبرستان‌ها و نشستن بر سر قبر اموات خود مردم را به این‌کار ترغیب می‌کردند و حتی امام موسی کاظم(ع) به اصحاب خود که به سمت کربلا می‌رفتند فرمودند، در راه کربلا قبر پدرم امام حسین(ع) را زیارت کنید.

وی در پایان با اشاره به داستان به دنیا آمدن امام حسین(ع)، خاطر‌نشان کرد: روزی پیامبر(ص) امام حسین(ع) را در آغوش گرفت رو به حضرت زهرا(س) کرد و فرمود؛ این کودک در سرزمینی به نام کربلا و لبان تشنه شهید می‌شود و هر کسی که بر مصیبت او گریه کند، از جانب من و مادرش حضرت زهرا(س) در ورز قیامت شفاعت می‌شود./856/پ202/ح

ارسال نظرات