۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۲۶۶۶۳۴
رییس‌جمهور بولیوی:

آمریکا در آمریکای‌لاتین تفرقه‌افکنی می‌کند

خبرگزاری رسا ـ رییس‌جمهور بولیوی در حاشیه اجلاس اتحادیه اروپا و «سلاک» اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا سعی دارد در آمریکای لاتین تفرقه ایجاد کند و بر آن چیره شود.
مورالس-ريس جمهور بوليوي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، اوو مورالس، رییس‌جمهور بولیوی امروز در حاشیه دومین اجلاس اتحادیه اروپا و جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) که در «بروکسل» پایتخت بلژیک در حال برگزاری است، طی مصاحبه‌ای با آژانس خبری روسی «راشا تودی» اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا به وسیله اتهامات بی پایه و اساس سعی دارد میان دولت‌های آمریکای لاتین تفرقه بیندازد و بر آنها سلطه پیدا کند.

 

وی در این خصوص خاطرنشان کرد: آمریکا سعی می‌کند میان اتحاد ملت‌های آمریکای جنوبی (اوناسور) و کشورهای اتحاد پاسیفیک تفرقه بیندازد؛ اتحاد پاسیفیک می‌خواهد بار دیگر خدمات اساسی را خصوصی سازد و بار دیگر صحبت از بازار آزاد به میان می‌آورد. هر گاه آمریکا در برابر این روندهای اتحاد شکست می‌خورد قصد دارد بین ما تفرقه بیفکند.

 

مورالس تصریح کرد: «سلاک» که رویای «فیدل کاسترو» رهبر انقلاب کوبا و رییس‌جمهور سابق این کشور، «نستور کرشنر» رییس‌جمهور فقید آرژانتین و «هوگو چاوز» رییس‌جمهور فقید ونزوئلا بود، همچون یک سازمان کشورهای آمریکایی جدید اما بدون آمریکا فعالیت و پیشرفت می‌کند.

 

رییس‌جمهور بولیوی در ادامه اذعان داشت: آمریکا تلاش می‌کند که در آمریکای لاتین پایگاه‌های نظامی تاسیس کند و این کار را با هدف مهار و سرکوب انقلاب بزرگ آمریکای لاتین به ویژه در بخش جنوبی قاره انجام می‌دهد.

 

وی گفت: ما کسانی که در جنوب زندگی می‌کنیم نمی‌پذیریم نگهبانان منافع شمال (آمریکا) باشیم.

 

«مورالس» از سویی دیگر هشدار داد که آمریکا از حقوق بشر به عنوان بهانه‌ای برای دخالت خود در دیگر کشورها استفاده می‌کند و تاکید کرد: «باراک اوباما» رییس‌جمهور آمریکا چه اصول اخلاقی برای صحبت کردن درباره حقوق بشر دارد؟ در برخی از ایالات آمریکا مجازات اعدام وجود دارد اما در هیچ یک از کشورهای آمریکای لاتین چنین چیزی نداریم.

 

رییس‌جمهور این کشور آمریکای لاتینی در بخش دیگری از سخنان خود به خشونت پلیس در آمریکا اشاره کرد و گفت: آمار رو به افزایش افرادی که به دست نیروهای پلیس آمریکا کشته می‌شوند نشان می‌دهد که این کشور نه تنها به حقوق بشر احترام نمی‌گذارد بلکه احترامی برای تظاهرات‌های جمعی نیز قائل نیست.

 

طی ماه‌های اخیر، افزایش کشته شدن سیاه‌پوستان از سوی نیروهای پلیس سفیدپوست منجر به برانگیختن احساسات جامعه آمریکا و در پی آن اعتراضات و تظاهرات‌های ضد نژادپرستی فراوان شده است./994/ب102/د

ارسال نظرات