۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۲۶۹۸۰۲
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

جایگاه و شرایط شفاعت الهی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه به شرایط شفاعت شونده اشاره کرد و گفت: شفاعت لطفی از سوی خداوند متعال است و کسی مورد شفاعت ذات اقدس الهی قرار می گیرد که مرضی الهی باشد.
جایگاه و شرایط شفاعت الهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم پزشکی، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در سلسله نشست های در سایه سار رضوان که با موضوع «تحلیل برخی از آیات شفاعت» در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی، برگزار شد، به جایگاه و فضیلت شفاعت پرداخت.

 

وی روزه را به مولتی ویتامینی تشبیه کرد گفت: روزه تمرین صبر است، در روایت آمده است: «الصَّبرُ مِن الایمانِ بمنزلة الرَّأس مِن الجَسَدِ و لا ایمانَ لِمَن لا صَبرَ له، نسبت صبر به ایمان همچون نسبت سر است به تن، و هرکه صبر ندارد ایمان ندارد.»

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که صبر بر سه نوع، صبر بر مصیبت، صبر بر طاعت و صبر بر معصیت است، اظهار کرد: سه خصلت پوشاندن اسرار مردم، مهربان بودن و صبور بودن را در خود تقویت کنید.

 

پزشکی به مفهوم و ضرورت ترس از خداوند اشاره کرد و گفت: انسان باید مراقب باشد که خوف از خداوند در او کمرنگ نشود، چرا که فساد را به دنبال دارد، امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی می فرمایند:« خشیتک بِالیلِ و النّهار مَا ابقَیتَنی یَا رَبَّ العَالمین».

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که کسانی می توانند به شفاعت دل خوش کنند که ترس از عذاب الهی داشته باشند، اظهار کرد: شفاعت به معنای کمک کردن یک موجودی قوی به یک موجود ضعیف است و مرحله اول شفاعت این است که من قابلیت شفاعت را داشته باشم.

 

شفاعت بر محور رضایت ذات اقدس الهی است


پزشکی با اشاره به این که ائمه اطهار(ع) شفیع انسان ها هستند، گفت: شفاعت، لطفی از جانب خدا است، اهل بیت عصمت و طهارت در مسیر الهی قدم بر می دارند و بدون اذن الهی نیز شفاعت نمی کنند.

 

وی با اشاره به آیه «مَّن یَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً یَکُن لَّهُ نَصِیبٌ مِّنْهَا وَمَن یَشْفَعْ شَفَاعَةً سَیِّئَةً یَکُن لَّهُ کِفْلٌ مِّنْهَا وَکَانَ اللّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ مُّقِیتًا»، گفت: مصادیق شفاعت حسنه؛ موعظه، آشتی دادن و کینه از بین بردن، تدریس و تشویق به جبهه است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که جبهه کنونی، جبهه فرهنگی است، اظهار کرد: کسی که اکنون در بحث فرهنگی قدم بردارد، در جبهه قرار دارد. دشمن برای حوزه های مختلف برنامه ریزی کرده است؛ برای دانشگاه بسته خاص خود را دارد، برای حوزه بسته خاص خود و برای مدارس ما نیز برنامه ریزی کرده است.

 

پزشکی گفت: مصادیق شفاعت سیئه نیز شامل، غیبت، سخن چینی، تهمت و وسوسه است. کسانی مورد شفاعت الهی قرار می گیرند که مورد رضایت خداوند باشند. خداوند متعال در قرآن می فرماید: «یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یَشْفَعُونَ إِلاّ لِمَنِ ارْتَضی وَ هُمْ مِنْ خَشْیَتِهِ مُشْفِقُونَ»؛ «او اعمال امروز و آینده و اعمال گذشته آن ها را می ‏داند و آن ها جز برای کسی که خدا راضی (به شفاعت برای او) است، شفاعت نمی‏ کنند و از ترس او بیمناکند.»

 

وی به جایگاه و فضیلت علم آموزی اشاره کرد و گفت: ماهیان دریا برای طالبان علم استغفار می کنند و به این نکته توجه کنید هنگامی که وارد حرم مطهر امام رضا(ع) می شوید، بدون علم از محضر عالم آل محمد(ص) خارج نشوید./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات