۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷
کد خبر: ۲۷۰۰۶۸
نویسنده و پژوهشگر دینی:

باید شیوه زیبایی شناسی قصه‌های قرآنی استخراج شود

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و پژوهشگر دینی به نقش هنر در جذابیت و انتقال مفاهیم قرآن اشاره کرد و گفت: باید با تأمل نظری در قصه‌های قرآنی و روایات ائمه اطهار(ع) نکات و اسلوب زیبایی شناسی آنها استخراج شود و در اثرهای فرهنگی و هنری دیگر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
انس با قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نصرت الله تابش، نویسنده و پژوهشگر دینی، عصر جمعه در برنامه «دوباره نگاه کن» شبکه آموزش صدا و سیما اظهار داشت: ذهنیت و زاویه دید در هنرمند، موضوع‌های حق، عدل و لطافت در قصه و اثر از عناصر تحلیل زیبایی هستند.

 

نویسنده و پژوهشگر دینی ابراز داشت: باید با تأمل نظری در قصه‌های قرآنی و روایات ائمه اطهار(ع) نکات و اسلوب زیبایی شناسی آنها استخراج شود و در اثرهای فرهنگی و هنری دیگر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 

وی به ساخت فیلم‌هایی با موضوع پیامبران الهی در سینمای غرب اشاره و تصریح کرد: سینمای هالیوود، شخصیت پیامبران(ع) را نمی‌شناسد تا به درستی تحلیل کند.

 

تابش افزود: به عنوان مثال شخصیت حضرت نوح(ع) در سینمای هالیوود بیشتر یک فعال محیط زیست است و همانند یک گلادیاتور، آدم‌های گرسنه را می‌کشد تا حیوانات را نخورند و انسان‌های گرسنه در نظرش هیچ ارزشی ندارند.

 

وی به شباهت‌ داستان حضرت موسی(ع) و حضرت یوسف(ع) در قرآن اشاره کرد و گفت: از لحاظ شروع، گسترش و ختم داستان، میان داستان حضرت موسی(ع) و حضرت یوسف(ع) شباهت‌هایی وجود دارد؛ زیرا قرآن در بیان قصه، سبک و قواعد مخصوصی دارد.

 

نویسنده و پژوهشگر به موضوع اسطوره شناسی اشاره و خاطرنشان کرد: اسطوره شناسی، مفاهیم کلی حاکم بر هستی است و بر این اساس، زندگی تمام پیامبران از حضرت آدم (ع) تا حضرت ولی عصر(عج)، یک داستان است؛ زیرا پیروزی حق بر باطل با رجعت و حکومت امام حسین(ع) محقق می‌شود.

 

وی اثر سینمایی از یک داستان قرآنی را نوعی تفسیر دراماتیک از قرآن دانست و گفت: چه بسا یک تفسیر تصویری از قرآن، بسیار تأثیرگذارتر از تفاسیر مکتوب باشد و به نکات مغفول مانده در تفاسیر مکتوب بیشتر پرداخته شود.

 

تابش به نقش هنر در جذابیت و انتقال مفاهیم قرآن اشاره کرد و افزود: اگر هنرمند مسلمان همچون یک مفسر آشنا به قواعد زیبایی شناسی دراماتیک، عناصر زیبایی شناختی قرآن را به نمایش در آورد، همه مردم دنیا جذب خواهند شد؛ زیرا زیباترین قصه‌ها در قرآن بیان شده است.

 

وی در پایان افزود: بخش زیادی از سینمای ما در قصه‌گویی ضعیف است و نمی‌تواند با مخاطبان جهانی ارتباط برقرار کند؛ اما در هالیوود قصه‌گویی وجود دارد و در قصه‌اش قهرمان‌هایی دارد؛ از این‌رو مخاطب جهانی زیادی نیز دارد./908/پ202/ی

ارسال نظرات