۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۲۷۰۶۰۴
استاد حوزه علمیه قم:

گناهان به ظاهر ناچیز می‌تواند انسان را به سقوط بکشاند

خبرگزاری رسا ـ مبلغ حوزه علمیه قم با تأکید بر مراقبت نفس و جلوگیری از گناهان پیش رو به منظور شکرگزاری از خداوند، گفت: گاهی برخی اعمال که به ظاهر کوچک هستند می‌تواند انسان را به مقام بالایی برساند و همین طور برخی گناهان به ظاهر ناچیز سبب سقوط انسان می شود.
گناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد اسماعیلی مبلغ حوزه علمیه قم در مسجد خاتم الانبیای پردیسان قم با توجه به این که حضرت آدم(ع) به وسیله استغفار توانست دوباره وارد بهشت شود و خداوند او را بخشید گفت: استغفار در شرایط خاصی توصیه شده مانند این که در دل شب و با خشوع و خضوع باشد که اگر چنین باشد از مغفرت و آمرزش محروم نخواهد شد.

 

وی با بیان حدیثی از امیر مؤمنان علی(ع) در بحارالانوار که می فرماید«در ماه رمضان زیاد دعا و استغفار کنید»، افزود: وقتی دعا کنید خداوند بلا را از شما دور می‌کند و وقتی استغفار کنید خداوند گناهانتان را محو می‌کند.

 

کارشناس مذهبی با اشاره به آیه «لإن شکرتم لأزیدنکم»، گفت: شکرگزاری نعمت های خدا سبب زیاد شدن آنها می شود و در حدیثی دیگر می‌فرماید «من اُعطی الشکر لم یحرم الزیاده» کسی که شکر گزاری به او عطا شود از زیادی در نعمت ها محروم نخواهد شد.

 

وی با بیان این که شکرگزاری با زبان اگرچه ارزشمند است اما کافی نیست، گفت: انسان باید در کنار شکر زبانی، شکر عملی نیز داشته باشد؛ به این صورت که انسان هر عضو بدن را در همان راهی که خدا می‌خواهد استفاده کند، یعنی با چشم خود نگاه حرام نکند و با گوش خود صداهای حرام را گوش ندهد و همین طور دیگر اعضا را از گناه محفوظ دارد.

 

حجت الاسلام اسماعیلی افزود: در حدیث دیگری آمده که صبح که انسان بیدار می شود زبان از دیگر اعضا سؤال می کند که حال تان چطور است؟ سپس دیگر اعضای بدن در جواب می گویند اگر تو بگذاری حالمان خوب است؛ یعنی گاهی اوقات یک سخن یا غیبت یا تهمت و یا دروغ حال روحی انسان را عوض می کند در بسیاری از احادیث آمده که اگر انسان به شخصی توهین کند به منزله مبارزه با خداوند است.

 

وی با اشاره به این که چندین گناه کبیره از زبان صادر می شود، گفت: اگر کسی بتواند زبانش را در راه درست به کار ببرد توفیقات زیادی نصیب او خواهد شد.

 

مبلغ حوزه علمیه بابیان این که بعضی از گناهان چند ماه انسان را گرفتار می کند، گفت: نقل شده که عالمی در زندگی به درجه ای رسیده بود که می‌گفت اگر در مجلسی می خواستم وارد بشوم که در آن گناهی و یا لقمه حرامی بود من متوجه می شدم و نمی رفتم اما یک بار لغزش داشتم و با اکراه قلبی رفتم که از آن به بعد آن حالت از من گرفته شد.

 

وی در ادامه با تأکید بر ثواب اطعام در ماه مبارک رمضان با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) گفت: کسی که به شخص روزه داری در ماه رمضان افطاری بدهد در نزد خداوند مانند این است که بنده ای را آزاد کرده باشد و آمرزش از تمام گناهانی است که در گذشته انجام داده است.

 

او در پایان گفت: گاهی برخی اعمال که به ظاهر کوچک هستند می تواند انسان را به مقام بالایی برساند و همین طور برخی گناهان به ظاهر ناچیز سبب سقوط انسان می شود./843/پ202/ف

ارسال نظرات