۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۲۷۱۹۶۴
جهان اسلام در هفته ای که گذشت؛

دیدار مراجع تقلید نجف در ماه رمضان/ برگزاری نماز جمعه مشترک با حضور امیر کویت/ هشدار رهبر شیعیان ترکیه به تشکیل هلال اسرائیلی

خبرگزاری رسا ـ تشییع شهدای عملیات انتحاری کویت در نجف، تهدید داعش به ذبح مسیحیان قدس و افزایش فشار علیه شیعیان در بحرین مهمترین خبرهای هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جهان اسلام در هفته گذشته با رخدادهای مختلفی روبرو بود که مهمترین مورد آن پیامدهای پس از انفجار تروریستی مسجد شیعیان کویت بود.
 
در این گزارش به شرح مختصری از مهمترین تحولات صورت گرفته هفته گذشته جهان اسلام می پردازیم.
 
عراق؛ دیدار مراجع تقلید در ماه مبارک رمضان
 
ـ انفجار تروریستی هفته گذشته در نماز جمعه مسجد امام صادق(ع) منطقه الصوابر کویت که به شهادت 27 نمازگزار شیعه و جراحت 227 تن دیگر انجامید با محکومیت شدید از سوی مراجع تقلید نجف اشرف مواجه شد.
 
حضرت آیت الله سیستانی با خانواده های شهدا ابراز همدردی کرد ، حضرت آیت الله حکیم این جنایت را عامل به درد آمدن قلب مسلمانان خواند و حضرت آیت الله نجفی نیز کشتار نمازگزاران را نشان دهنده حماقت تروریست ها و دوری آنان از خداوند توصیف کرد.
 
 
ـ 8 تن از شهدای حادثه تروریستی نماز جمعه کویت با هزینه امیر این کشور پس از تشییع در کربلا و نجف در قبرستان وادی السلام به خاک سپرده شدند.
 
ـ حضرت آیت الله بشیر نجفی به رسم هر سال در ماه مبارک رمضان به دیدار مراجع تقلید رفت و با حضرات آیات اسحاق فیاض و سید محمد سعید حکیم دیدار و گفت وگو کرد.
 
ـ امام جمعه نجف در واکنش به کشتار نمازگزاران شیعه در عربستان و کویت تأکید کرد که آل سعود در حال ترویج فرهنگ تکفیر شیعه است.
 
وی از تألیف 139 پایان نامه دکترا علیه شیعیان در دانشگاه های عربستان خبر داد.
 
لبنان و فلسطین؛ تهدید داعش به ذبح مسیحیان قدس
 
ـ انفجار تروریستی نماز جمعه کویت با واکنش علمای اهل تسنن لبنان مواجه شد. رییس جنبش اصلاح و وحدت از عملکرد برخی حاکمان عرب به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت که آنان سرمایه کشور را برای ضربه زدن به اسلام هزینه می کنند.
 
رییس حزب همبستگی نیز از بی تفاوتی جهانیان نسبت به اقدامات تکفیری ها به شدت انتقاد کرد و آنان را شریک جرم تروریست های داعش خواند.
 
ـ تروریست های داعش که در حال جولان دادن در بسیاری از کشورهای عربی هستند این بار قدس را نشانه گرفته و مسیحیان این شهر را تهدید به ذبح کردند.
 
 
آنان تا عید فطر به مسیحیان وقت دادند تا از قدس خارج شده و گرنه ذبح خواهند شد.
 
ـ گروه مقاومت اسلامی حماس نیز از هجمه روانی داعش در امان نماند و به کنار زده شدن از نوار غزه تهدید شد.
 
حماس در واکنش به این تهدید تأکید کرد که تحت تأثیر این مسائل قرار نگرفته و به مبارزه خود علیه رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد.
 
ـ نیروهای صهیونیستی که چند سال پیش با حمله به ناوگان کمک رسانی به مردم غزه خبرساز شده بودند، این بار نیز به ناوگان آزادی 3 یورش برده و آن را توقیف کردند.
 
ـ اسماعیل هنیه در واکنش به این اقدام تأکید کرد که ارتش صهیونیستی بار دیگر قوانین بین الملل را نقض کرده و از حضور رییس جمهور سابق تونس در این کاروان تقدیر کرد.
 
ـ خضر عدنان اسیر فلسطینی پس از 56 روز اعتصاب غذا توانست به هدف خود رسیده و بر اساس توافق صورت گرفته در روز 25 رمضان از زندان آزاد می شود.
 
بحرین؛ افزایش فشار و تنش میان انقلابیان و آل خلیفه
 
ـ در حالی که چند ساعت از انفجار تروریستی نماز جمعه کویت نگذشته بود، تروریست های داعش اعلام کردند که بحرین مقصد بعدی عملیات تروریستی خواهد بود.
 
علما و انقلابیان بحرینی تأکید کردند که مسؤولیت حمایت از مساجد و حسینیه ها را برعهده گرفته و منتظر دولت نمی مانند.
 
امام جمعه منطقه الدراز نیز در واکنش به این تهدیدها اعلام کرد که مرگ برای ما عادت و شهادت برای ما کرامت است.
 
ـ کنترل امنیت مساجد و حسینیه ها پس از انفجارهای تروریستی در عربستان و کویت به یکی از مساجد اختلافی میان دولت و ملت بحرین مبدل شده است.
 
علما و انقلابیان بحرینی اعتقاد دارند دولتی که خود به تخریب مساجد و حسینیه ها می پردازد مطمئنا نمی تواند کنترل امنیت آنها را در دست گیرد.
 
اما آل خلیفه بر این مساله پافشاری کرده و مخالفت قاطع خود را با تشکیل کمیته های مردمی محافظت از مساجد و حسینیه ها اعلام کرده است.
 
ـ اوقاف جعفری که نماینده شیعیان به شمار آمده اما کاملا همسو با سیاست های آل خلیفه فعالیت می کند، به بهانه محافظت از امنیت مساجد دستور داد دوربین هایی در برخی از مساجد مهم این کشور نصب شود.
 
 
ـ علمای بحرینی می گویند دولت با این ترفند درصدد کنترل تحرک انقلابیان است.
 
آنان با صدور بیانیه ای تأکید کردند که حمایت از مساجد و حسینیه ها وظیفه ای همگانی است و تنها اختصاص به دولت ندارد بلکه مردم نیز باید در این مساله مشارکت کنند.
 
ـ این در حالی است که فردی که قصد داشت در پوشش زنانه به مسجد حضرت خدیجه (س) به انجام عملیات تروریستی بپردازد با هوشیاری نمازگزاران دستگیر شد.
 
ـ محدودیت های اعمال شده از سوی آل خلیفه علیه شعائر مذهبی شیعیان در هفته گذشته به این مساله محدود نشده بلکه اداره اوقاف جعفری دستور داد مراسم عزاداری شهادت امام علی(ع) تنها در حسینیه ها برگزار شود و کسی حق به راه انداختن هیأت در اماکن عمومی را ندارد.
 
علمای بحرین به این مساله نیز واکنش نشان داده و تأکید کردند با شعار «هیهات منا الذله» همچنان به برگزاری باشکوه مراسم عزاداری اهل بیت(ع) خواهند پرداخت.
 
ـ لغو ممنوعیت فروش سلاح از سوی آمریکا به دولت بحرین نیز از مسائل جنجالی در هفته گذشته بود.
 
عضو ارشد الوفاق از این تصمیم به شدت انتقاد کرد و دیده بان حقوق بشر نیز مراتب تأسف خود را از فروش سلاح به آل خلیفه اعلام کرد.
 
ـ در راستای گسترش اندیشه های تکفیری مورد حمایت آل خلیفه، کتابی با موضوع تکفیر مسلمانان اسماعیلی مذهب در این کشور منتشر شد.
 
آسیا؛ برگزاری نماز جمعه مشترک در سراسر کویت
 
ـ در انفجار تروریستی نماز جمعه شیعیان منطقه الصوابر کویت که 27 شهید و 227 زخمی برجای گذاشت، یکی از روحانیان شیعه عربستان نیز به شهادت رسید.
 
پیکر این روحانی در قبرستان وادی اسلام نجف اشرف به خاک سپرده شد. امیر کویت نیز به مناسبت شهادت این روحانی پیام تسلیت صادر کرد.
 
ـ نماز جمعه روز گذشته سراسر کویت در محکومیت حمله تروریستی به نماز جمعه شیعیان الصوابر به صورت مشترک برگزار شد.
 
 
امیر کویت و جمعی از مسؤولان ارشد در نماز جمعه مسجد اعظم که امامت آن را ولید العلی برعهده داشت و به صورت مستقیم از همه مساجد این کشور پخش شد، حضور یافتند.
 
ـ وزارت اطلاع رسانی کویت در واکنش به انفجار تروریستی نماز جمعه، پخش برنامه های شبکه ماهواره ای فتنه گر الوصال را در این کشور قطع کرد.
 
این در حالی است که مجری این شبکه به صورت آشکار اعلام کرد در صورتی که امکان پذیر بود سر همه شیعیان را قطع می کرد.
 
ـ آیت الله نمر که بیش از دو سال است در زندان آل سعود به سر می برد در پیامی انفجار تروریستی مسجد شیعیان کویت را محکوم کرد و داعش را مجری سیاست دستگاه های جاسوسی غرب دانست.
 
ـ مفتی عربستان که رابطه بسیار نزدیکی با دربار دارد تسمخر ریش را جنایت بزرگی توصیف کرد.
 
ـ عبدالملک الحوثی در سخنانی به نیروهای ارتش و رزمندگان مقاومت، از عربستان سعودی به عنوان رأس فتنه و نفاق یاد کرد.
 
ـ مسلمانان چین که از سوی دولت برای انجام عبادت های ماه مبارک رمضان تحت فشار قرار دارند، مجبور به کوچ به سمت قزاقستان در این ماه شده اند تا بتواند روزه بگیرند.
 
آفریقا؛ هجمه الازهر و اوقاف مصر علیه ایران و تشیع
 
ـ انفجار تروریستی مسجد امام صادق(ع) کویت با واکنش های ضد و نقیضی از سوی علمای مصر مواجه شد. سلفی گرایان که همواره درصدد ضربه زدن به تشیع هستند این انفجار را در راستای اهدف جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد.
 
ـ وزیر اوقاف نیز که گاهی منادی وحدت می شود و گاهی همه تلاش خود را برای ضربه زدن به وحدت انجام می دهد، این باره مدعی تلاش ایران برای نفوذ سیاسی در مصر شد و با قرار دادن تشیع و تروریسم در یک جبهه، بر لزوم ایستادگی در برابر آنها تأکید کرد.
 
 
ـ حملات متقابل اخوان المسلمین و دولت همچنان ادامه دارد که این بار نوبت به قرضاوی رسید که السیسی را ابله توصیف کند.
 
ـ دولت نیز بر جمع آوری کتاب و سی دی های تبلیغی برخی علمای وهابی و وابسته به اخوان المسلمین ادامه می دهد که تألیف های قرضاوی نیز جزء این کتاب های ممنوعه است.
 
ـ این در حالی است که اخوان المسلمین علیه دولت سیسی فراخوان شورش داده است.
 
ـ گروهک تروریستی بوکوحرام، 145 تن از مسلمانان نیجریه را در آستانه افطار قتل عام کردند.
 
آمریکا و اروپا؛ هشدار رهبر شیعیان ترکیه نسبت به تشکیل هلال اسرائیلی
 
ـ مسلمانان آمریکا در پی حملات صورت گرفته به کلیساها با مسیحیان این کشور ابراز همبستگی کردند.
 
این در حالی است که آمار حمله علیه مسلمانان این کشور به شدت افزایش یافته است.
 
ـ رهبر شیعیان ترکیه در تحلیلی که درباره سناریوی مداخله احتمالی ترکیه در سوریه ارائه داد، نسبت به فتنه انگیزی در کشورهای همجوار هشدار داد و بحث درباره هلال شیعه را توطئه ای برای تشکیل هلال اسرائیلی دانست.
 
 
ـ 40 تن از ائمه جماعت فرانسه به اتهام افراط گرایی در سه سال گذشته از این کشور اخراج شده اند.
 
ـ هزینه هنگفت دفن اموات در کنار مشکلات مجوز ساخت مسجد و عدم وجود قبرستان اختصاصی در اسپانیا به یکی از مشکلات مسلمانان این کشور مبدل شده است.
 
ـ مسلمانان واشنگتن آمریکا در اعتراض به جنایت های عربستان سعودی علیه مردم مظلوم یمن، نمایشگاه عکس این رژیم را برپا کردند.
 
ـ یکی از نویسندگان انگلیس از فتوای حضرت آیت الله خامنه ای درباره حرمت ساخت بمب اتمی به عنوان بهترین تضمین برای برنامه هسته ای ایران یاد کرد.
 
ـ بر اساس اطلاعات اداره آمار جمهوری آذربایجان، علی و زهرا پرطرفدارترین اسامی در جمهوری آذربایجان به شمار می آیند./980/د501/د
ارسال نظرات