۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۲۸۵۴۳۹
حوزه در هفته ای که گذشت؛

آغاز تکاپوی علمی در مدارس علمیه استان ها

خبرگزاری رسا ـ رسمیت یافتن تدریس خارج فقه و اصول در همدان، آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه استان های تهران و سمنان، تاسیس کتابخانه جامع حوزوی در ارومیه و حضور بیش از ۲۰۰ مبلغ تخصصی مهدویت در مدارس خراسان جنوبی از مهم ترین خبرهای هفته گذشته حوزه های علمیه استان ها است.
حوزه علميه در هفته اي که گذشت

رسمیت یافتن تدریس خارج فقه و اصول در همدان همزمان با سال تحصیلی جدید

حجت الاسلام سید مصطفی موسوی اصفهانی، مدیر حوزه های علمیه همدان با اشاره به آغاز سال تحصیلی درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه همدان گفت: امروز بعد از گذشت چهار سال، تدریس خارج فقه و اصول از سوی شورای عالی حوزه های علمیه قم رسمیت پیدا کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه رسمیت پیدا کردن درس خارج فقه و اصول سبب می‌شود تا طلبه های همدان بعد از گذراندن این درس‌ها بتوانند در امتحانات شفاهی قم شرکت کنند، گفت: طلبه های همدان مانند طلبه های قم می‌توانند در مصاحبه های علمی شرکت کنند و در صورت قبولی مدرک دکترای خود را بگیرند.

وی اظهار داشت: طلبه ها بعد از اتمام پایه 10 در حوزه ها می توانند دراین کلاس‌ها شرکت کنند و در پایان با اخذ مدرک دکتری فقه واصول خود را بگیرند و بتوانند در جامعه خدمات‌رسانی علمی داشته باشند.

 

اجرای آزمایشی دوره سطح یک جدید حوزه از امسال

حجت الاسلام عبدالکریم فرحانی، معاون آموزش و امور حوزه های علمیه در نشست مشترک مسؤولان و مدیران مدارس علمیه استان در دماوند از اصلاح تعطیلات رسمی در حوزه علمیه خبر داد و گفت: با تغییر و اصلاح آن در شورای عالی حوزه، 45 روز درسی در تقویم آموزشی حوزه را با بهره گیری از نظرات شوراهای استانی حوزه طراحی کردیم.

وی با بیان این که اجرای آزمایشی سطح یک جدید حوزه امسال در 13 مدرسه علمیه کشور اجرایی می شود، ادامه داد: با این کتاب ها و سرفصل های جدید اگر آسیب های آن برطرف شد سال آینده نظام جدید به صورت عمومی در کشور اجرایی می شود که در آن مقطع دیپلم و دانشگاهی سطح یک حدود پنج سال و سیکل ما شش سال خواهد بود.

 

آغاز سال تحصیلی جدید مدارس علمیه دارالمبلغین فلسفی، امام قائم و حجت تهران

مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مدرسه علمیه دارالمبلغین فلسفی با حضور آیت الله سید احمد خاتمی، حجت الاسلام سید ابراهیم هاشمی، مدیر مدرسه علمیه و جمعی از اساتید و طلاب، صبح شنبه 7 شهریور‌ماه در این مرکز حوزوی برگزار شد.

 

آیین برگزاری افتتاحیه سال تحصیلی جدید مدرسه امام قائم، با حضور آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی، تولیت مدرسه امام قائم(عج)، حجت الاسلام مجتبی بدری، مدیریت مدرسه علمیه و جمعی از اساتید و طلاب، پیش از ظهر دوشنبه، 9 شهریور‌ماه در محل دفتر آیت الله علم الهدی برگزار شد.

 

همچنین مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مدرسه علمیه حجت(عج) روز سه شنبه دهم شهریورماه برگزار شد.

 

اجلاس مدیران استانی حوزه های علمیه خواهران در قم

محسن خلج، مدیر مرکز نوسازی و عمران حوزه علمیه خواهران گفت: صد و هفتاد مدرسه جدید و صد و پنجاه پروژه در دست اجرا داریم که قصد داریم در پروژه‌های آینده بازخوردها و نظرات مدیران و دست‌اندرکاران را به کار گرفته و در مراکز آموزشی جدید استفاده کنیم.

جعفری، قائم مقام اداری و مالی حوزه علمیه خواهران، به قانون جذب نیروی انسانی در حوزه اشاره کرد و ابراز داشت: افرادی که قبل از سال 89 در حوزه علمیه خواهران مشغول به کار بوده‌اند، بعد از گزینش استخدام می‌شوند و به دلیل داشتن سابقه به آزمون و مصاحبه نیازی ندارند.

حجت الاسلام علی اکبر حصاری، معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران، به سهم و جایگاه حوزه علمیه خواهران در نظام اسلامی اشاره و تصریح کرد: باید ظرفیت‌ها را در حوزه علمیه افزایش دهیم و از مرحله تأسیس و تثبیت به مرحله تمدن سازی برسیم، زیرا اصلی‌ترین کارها در مرحله استقرار تمدن نوین اسلامی است.

 اصغر عبداللهی، معاون مالی اداری حوزه‌های علمیه خواهران، از تدوین نظام جامع حقوقی حوزه علمیه خواهران خبر داد.

 

آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه سمنان، شاهرود و دامغان

در سال جاری یک هزار و 200 طلبه در سه سطح در مدارس و حوزه‏های علمیه استان سمنان مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 150 طلبه در مدرسه علمیه صادقیه سمنان به تحصیل خواهند پرداخت.

حوزه علمیه دامغان مشتمل بر سه مدرسه علمیه امام باقر، امام صادق و امام کاظم(ع) با پیشینه‌ای بالغ بر 400 سال مشغول فعالیت است و طلاب سطوح یک تا چهار در حوزه امام صادق(ع)، سطوح چهار تا شش در حوزه امام کاظم(ع) و طلاب سطوح عالی در حوزه امام باقر(ع) این شهرستان تحصیل می‌کنند.

 

افتتاحیه سال تحصیلی مدارس علمیه خوی

در مراسمی با حضور عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان غربی سال تحصیلی طلاب سطح یک و دو همچنین سفیران هدایت مدارس علمیه خوی آغاز شد.

 

پذیرش بیش از 400 نفر در سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خواهران استان بوشهر

حجت‌الاسلام یوسف جمالی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان بوشهر گفت: 9 مدرسه علمیه خواهران سطح 2 در استان بوشهر فعالیت دارند و یک هزار و 148 طلبه در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان این که 90 استاد در حوزه های علمیه خواهران فعالیت می کنند، تصریح کرد: در پذیرش جدید حوزه‌های علمیه خواهران استان بوشهر بیش از 450 نفر درخواست نام نویسی داشته‌ایم که حدود 400 نفر پذیرش می‌شوند و آمار طلاب خواهر استان بوشهر به بیش از 1500 طلبه خواهد رسید.

 

تشکیل کارگروهی برای تدوین سند راهبردی حوزه علمیه قزوین

حجت الاسلام سید مصطفی ابراهیمی، معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین، درباره تدوین نقشه راه و سند راهبردی حوزه علمیه قزوین گفت: این سند که از طرف شورای عالی ومدیریت حوزه علمیه قزوین به این معاونت واگذار شده بود در حال نهایی شدن و ارائه به مراکز تصمیم گیر است.

 

18 شهریورماه اعلام نتایج نهایی پذیرفته شدگان سطح دو حوزه علمیه خواهران خوزستان

خانم صرخه، معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران خوزستان، با اشاره به این که در استان خوزستان 25 حوزه علمیه سطح 2 و چهار مدرسه سطح 3 وجود دارد که مدرسه ای در اندیکا و دو مدرسه دیگر در اهواز در آینده مجوز خواهند گرفت، ابراز داشت: از این تعداد مدارس دو هزار و 400 طلبه خواهر فارغ التحصیل شده اند.

وی با اشاره به این که در تاریخ 18 شهریورماه نتایج نهایی پذیرفته شدگان سطه دو حوزه های علمیه خواهران خوزستان اعلام می شوند، گفت: در تاریخ 23 شهریورماه سال جاری نیز کلاس های این پذیرفته شدگان آغاز می شود.

 

کتابخانه جامع حوزوی در ارومیه تاسیس می شود

حجت الاسلام والمسلمین قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: حوزه های علمیه در استان، طلاب، علما همچنین فرهیختگان آذربایجان غربی به خاطر نبود کتابخانه ای جامع در تنگنا قرار دارند و در جهت حل این مشکل کتابخانه جامعی در ارومیه تاسیس می شود.

 

شرایط جذب استاد در سطوح مختلف حوزه علمیه اصفهان

حجت الاسلام امان الله بابامیرساطحی، مسؤول واحد اساتید حوزه علمیه اصفهان، با تشریح تعداد طلاب، اساتید و آمار روزانه کلاس های حوزه، نحوه جذب اساتید در سطوح مختلف را توضیح داد و گفت: طلبه های ممتاز حوزه که در پایه های 5 یا 6 مشغول هستند به شرط قبولی در مصاحبه به عنوان استاد جذب خواهند شد.

وی ادامه داد: در پایه اول تا دهم بیش از 1300 کلاس و 620 استاد وجود دارد که این کلاس ها با موضوعات مختلف از جمله ادبیات عرب، عقاید، فقه، اصول، فلسفه، منطق و حدیث به صورت روزانه برگزار می شود، بیش از 2 هزار پرونده استاد در حوزه علمیه اصفهان داریم، که هر ساله بیش از 600 نفر با دریافت مجوز به تدریس مشغول می شوند.

 

پذیرش30 طلبه سطح سه پیوسته در حوزه علمیه تخصصی امام خامنه ای بجنورد

حجت الاسلام علی اسماعیلی، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه ای بجنورد، اظهار کرد: نتایج آزمون کتبی پذیرش این مدرسه علمیه تخصصی برای جذب طلاب متقاضی تحصیل در سطح سه پیوسته، چندان مناسب نبود به گونه ای که هیچ کدام از داوطلبان متقاضی تحصیل در این حوزه علمیه تخصصی که بیش از 130 نفر بودند، نتوانستند در آزمون کتبی حد نصاب 50 درصد کل نمره را کسب کنند تا وارد مرحله آزمون شفاهی و مصاحبه شوند.

وی افزود: با توجه به این موضوع، رایزنی های مختلفی انجام و در نهایت مقرر شد تا در هر کدام از دو رشته تخصصی علوم و معارف قرآنی و کلام اسلامی این حوزه علمیه، حدود 15 طلبه سطح سه پیوسته که بالاترین نمرات آزمون کتبی را کسب کرده اند، به صورت مشروط جذب شوند.

 

حضور بیش از 200 مبلغ تخصصی مهدویت در مدارس خراسان جنوبی

حجت‌الاسلام محمد رضا خوشخو مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی از حضور بیش از 200 مبلغ تخصصی مهدویت در ایام سال تحصیلی جدید در مدرسه‌های خراسان جنوبی خبرداد.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید تعداد کانون های مهدویت در دانشگاه‌های خراسان جنوبی هم افزایش یافته است، ادامه داد: از این پس روزهای فعالیت ملبغان و مربیان در این کانون ها از دو روز در هفته به تمام ایام هفته افزایش خواهد یافت که دلیل این امر استقبال خوب دانش آموزان از برنامه‌های فرهنگی این کانون ها است.

 

مدیرکل جدید اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری معرفی شد

آیین تودیع و معارفه حجت ‌الاسلام غلامیان، مدیرکل پیشین و حجت ‌الاسلام مرتضی عزیزی مدیرکل جدید اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

 

اجلاس مدیران مدارس علمیه خوزستان در اهواز

اجلاس مدیران مدارس علمیه خوزستان با توجه به نزدیکی به آغاز سال تحصیلی 95-94 با حضور مدیران حوزه ها، معاونان مرکز مدیریت حوزه و با ارائه گزارش و فعالیت از سوی حاضران 11 شهریورماه در محل سالن جلسات حوزه علمیه خوزستان برگزار شد.

معاون آمار و بررسی حوزه علمیه خوزستان از برگزاری اردوی میثاق در 19 شهریورماه سال جاری با حضور 500 نفر از مدیران و مسؤولان حوزه های علمیه خوزستان خبر داد و افزود: در این دوره نزدیک به 380 جلسه آموزشی و همایشی، دیدار با مراجع تقلید و همایش طلاب خارجی تدوین شده است.

 

ضرورت تخصیص اعتبارات لازم جهت احداث خانه عالم در هرمزگان

حجت الاسلام سیدشکرالله زندوی، مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان بر احداث خانه عالم در مناطق مختلف با توجه به موارد مذکور از نظر جمعیت و آسیب پذیری تأکید و تصریح کرد: به منظور استقرار روحانی، احداث مکانی مناسب از ضروریات است که در همین راستا از سال 75 تا کنون حدود 200 خانه عالم در مناطق مختلف استان احداث و به بهره برداری رسیده است.

وی بیان کرد: به همت تبلیغات اسلامی هرمزگان تاکنون 120 روحانی طرح هجرت و 70 روحانی مستقر در مناطق مختلف استقرار یافته اند.

 

ارائه خدمات مشاوره‌ای به طلاب ایلامی در راستای توانمندی تبلیغی

حجت الاسلام محمدنبی انصاری، مسؤول پیگیری امور مشاوره ای حوزه علمیه ایلام از ارائه خدمات مشاوره ای به طلاب استان خبر داد و عنوان داشت: طلاب در دوران تحصیل به مشاوره در زمینه های تحصیلی، شغلی، ازدواج و دیگر مسائل مطرح نیاز دارند و حوزه علمیه در صدد است با ارائه خدمات مشاوره ای مطلوب به طلاب، این نیاز آن ها را مرتفع سازد.

 

توسعه مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا در کردستان

حجت‌الاسلام مسعود صفی یاری، مدیر کل تبلیغات اسلامی کردستان اظهار داشت: در حال حاضر چهار مدرسه علوم و معارف اسلامی صدرا در شهرهای بیجار و قروه در حال فعالیت هستند.

 وی بیان داشت: راه‌اندازی دبیرستان‌های علوم و معارف اسلامی صدرا در استان یکی از اساسی‌ترین اقدامات اداره‌کل تبلیغات اسلامی در راستای توسعه و گسترش معارف الهی و دین مداری در جامعه به‌عنوان ماموریت اصلی این سازمان است./901/503/ع

ارسال نظرات