۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۲۹۱۲۷۳
نماینده مردم تبریز:

پیگیری حقوقی حادثه منا در اولویت قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ سعیدی با بیان این‌که پیگیری حقوقی حادثه منا باید در اولویت کار مسؤولان قرار گیرد، گفت: در شرایط فعلی آن‌چه که بیش از حادثه منا موجب سرنجش خاطر مسلمانان جهان شده است عدم پذیرش خطا از سوی دست‌اندرکاران سعودی و عدم عذرخواهی از حجاج است که باید رفع شود.
اسماعيل سعيدي

محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به حادثه تلخ و دلخراش منا و جان‌ باختن هزاران نفر از حجاج بیت‌الله الحرام در سرزمین وحی اظهار داشت: این‌که حکام آل‌سعود در اوج بی‌کفایتی مسبب اصلی این حادثه هستند، شکی نیست.


وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی آن‌چه که بیش از حادثه موجب سرنجش خاطر مسلمانان جهان شده است، عدم پذیرش خطا از سوی دست‌اندرکاران امر و عدم عذرخواهی از حجاج کشورهای متضرر از حادثه است؛ با این اوصاف می توان به این نتیجه رسید که حکام آل‌سعود برای اداره امور حرمین شریفین کفایت ندارد.


سعیدی با تأکید بر این‌که مقصر دانستن حجاج در این حادثه اوج بی‌حرمتی به میهمانان حج ابراهیمی است، گفت: بی‌کفایتی حکام عربستان که خودشان را خادم الحرمین معرفی می‌کنند در اداره امور حرمین شریفین کاملاً مشهود است. مشابه چنین حوادثی در سال‌های گذشته نیز اتفاق افتاده است.


وی با اشاره به این‌که حکام عربستان در مراسم برائت از مشرکین حجاج ایرانی در سال‌های گذشته نشان دادند که لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارند، تصریح کرد: حادثه سقوط جرثقیل، واقعه تلخ منا، آتش‌سوزی چادرهای حجاج، سقوط پنکه در مسیر صفا و مروه و چندین حادثه مشابه نشان می دهد که عربستان کفایت لازم برای اداره کنگره حج را ندارد.


نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با تأکید بر این‌که زائران بیت الله الحرام بایستی در نهایت عزت و کرامت مورد توجه کشور میزبان قرار گیرند، گفت: سازمان کنفرانس اسلامی نباید از کنار این حادثه به سادگی عبور کند، موضوع عدم لیاقت حکام آل‌سعود در اداره حرمین شریفین امری کاملا واضح است.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به این‌که باید اداره حرمین شریفین برعهده تمامی کشورهای اسلامی باشد، افزود: آل سعود خائن الحرمین است، نباید این مکان مقدس در دست خائنان به اسلام و مسلمین باشد، سعودی‌ها با تخریب آثار و بناهای مقدس مسلمانان در گذشته، نشان دادند که به اعتقادات مسلمانان اهمیتی قائل نیستند.


وی با بیان این‌که بعید نیست این فاجعه، عمدی باشد، افزود: انتظار داریم رؤسا و رهبران تمامی کشورهای اسلامی نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند، به ویژه کشورهایی که حجاج مصدوم و جان باخته دارند، بایستی در دادگاه‌های بین‌المللی پیگیر مسائل حقوقی و سیاسی باشند./935/302/ب2

ارسال نظرات