۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۲۹۲۰۶۹
کارشناس مسائل دینی:

ابلاغ آیه برائت از سوی امام علی دلیلی بر عصمت ایشان است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی در همایش غدیرشناسی، گفت: قرائت آیه برائت از مشرکان از سوی حضرت علی (ع) دلیل عصمت ایشان و خطبه غدیریه نشانه بیعت با امام زمان(عج) است.
عيد غدير خم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جوادی کارشناس مسائل دینی در همایش غدیرشناسی که پنج شنبه 9 مهرماه در مسجد امیر به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیرخم برگزار شد، با اشاره به خطبه غدیریه و تفسیر آیات برائت از مشرکان، گفت: پیامبر از صدر بعثت مردم را به دین مبین اسلام دعوت کردند.

 

کارشناس مسائل دینی در ادامه اظهار داشت: بعد از آن مردم با کلیات سخنان پیامبر (ص) آشنا شدند، در سال هشتم وقتی مکه از سوی مسلمانان فتح شد، مردم به طور ویژه و خصوصی با معارف پیامبر آشنا شدند.

 

وی با بیان اینکه در ذی حجه سال نهم هجری آیات سوره برائت از مشرکان نازل شد بیان کرد: آیات یک تا 9 و یا یک تا 10 آیه برائت بر پیامبر (ص) نازل و ابلاغ شد که این آیات برای مردم قرائت شود.

 

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه پیامبر (ص) در ابتدا خلیفه اول را مأمور روایت آیات کرد، گفت: ابوبکر به مکه رفت در آنجا جبرائیل نازل شد که آیات برائت را باید شخص دیگری قرائت کند.

 

حجت الاسلام جوادی در ادامه با بیان اینکه پیامبر (ص) در اعتراض به ابوبکر که نباید آیات برائت را برای مردم قرائت کند، افزود: پیامبر به ابوبکر می فرمایند که تو می خواهی آیات را ابلاغ کنی تو یار غار من بودی و در غار به قدری ترسیده بودی که من به تو دلداری دادم.

 

وی در رابطه با مضمون آیات برائت از مشرکان تصریح کرد: در این آیات آمده بود که چهار ماه به مشرکان فرصت داده شد که مسلمان شوند و به هیچ عنوان کفار و مشرکان حق ندارند به مسجد الحرام بیایند، کافران حق ندارند مناسک حج انجام دهند و اگر پیمانی با پیامبر دارند بعد از چهارماه این پیمان در صورت عدم مسلمان شدن آنها باطل و آنها کشته خواهند شد.

 

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه یکی از قطع نامه های آیه برائت این است که مردم نباید بیت الله الحرام را به صورت عریان طواف کند، ادامه دارد: در دوران جاهلیت عرب به صورت عریان بیت الله را طواف می کردند، به این دلیل معتقد بودند که اگر لباسی به تن کنند بعد از طواف این لباس را باید دور بیندازند و به علت اینکه دچار فقر شدید بودند تصمیم گرفته بودند که به صورت عریان خانه خدا را طواف کنند تا مجبور نشوند لباس خود را دور ببندازند.

 

حجت الاسلام جوادی با بیان اینکه اعراب به دلیل شدت فقر حتی فرزندان خود را می کشتند، افزود: اعراب به دلیل فقر شدید مالی نی توانستند لباس هایشان را بعد از هر طواف دور بریزند، از این رو قریش لباس ها را اجاره می داد اما گاهی لباس برای اجاره کم می آمد، برای همین شخصی گفت که عریان خانه خدا را طواف می کند و بعد از آن این اتفاق در بین آنها مرسوم شد.

 

وی با اشاره به فسادهای بزرگ اعراب جاهلیت در این زمان، گفت: این قانون تا سال نهم هجری ادامه داشت و بعد از ابلاغ آیه برائت که هیچ کس حق ندارد عریان بیت الله را طواف کند این جریان منع شد.

 

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه حضرت علی (ع) آیات برائت از مشرکین را برای مردم مکه قرائت کرد، خاطرنشان کرد: جابر بن حیان انصاری همراه حضرت علی (ع) بود و ایشان با شجاعت تمام این آیات را ابلاغ کردند، در مهم ترین کتب کلامی اهل سنت نیز به شجاعت حضرت علی بن ابی طالب نیز اشاره شده است.

 

حجت الاسلام جوادی با اشاره به کینه و بغض اعراب نسبت به حضرت علی (ع) گفت: حضرت علی (ع) می فرمایند که زمانی آیات برائت برای مردم قرائت کردم که اگر می توانستند من را تکه تکه کنند حتما این کار را انجام می دادند، این به خاطر جنگ ها و شجاعت هایی بود که حضرت علی (ع) در این سال ها انجام داده بود، دید مردم مکه به اسلام این بود و هر کدام از مردم مکه حضرت علی (ع) را می دیدند بغض و کینه نسبت به ایشان داشتند.

 

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه امیرمومنان می فرمایند در ابلاغ آیات برائت از مشرکین هیچ ترس به خودم راه ندادم، در ادامه بیان کرد: شخصی به حضور علی (ع) می رسد و از ایشان می پرسد که مقام شما بالاتر است و یا آدم ابوالبشر حضرت به این شخص می فرمایند که تمایلی به پاسخ این سوال ندارم و در نهایت وقتی اصرار این شخص را می بیند می فرماند که مقام من از آدم بالاتر است چون خدا گندم را بر آدم  نهی کرد اما او خورد ولی من از خوردن گندم نهی نشده بودم اما گندم نخوردم.

 

حجت الاسلام جوادی در ادامه به بیان کامل تر این روایت پرداخت و گفت: این شخص از حضرت علی (ع) می پرسد که مقام شما بالاتر است یا مقام حضرت ابراهیم، حضرت می فرمایند که مقام من از ابراهیم بالاتر است چرا که ابراهیم از خداوند پرسید مرده ها چگونه زنده می شوند اما اگر من به همه چیز یقین دارم حتی اگر پرده ها هم کنار نرود.

 

وی افزود: حضرت علی (ع) می فرمایند که مقام من از حضرت عیسی نیز بالاتر است، چرا که وقتی حضرت مریم درد کشید او را برای به دنیا آوردن فرزندشان از معبد بیرون کردند، اما وقتی مادر من فاطمه بت اسد می خواست من را به دنیا آورد در کعبه شکافته شد و ایشان به داخل کعبه رفتند، مقام من از نوح هم بالاتر است چرا که حضرت نوح هزار سال عمر کرد و بالاخره مردم را نفرین کرد ولی من هرچه ظلم و ستم دیدم مردم را نفرین نکردم.

 

کارشناس مسائل دینی در ادامه صحبت های خود گفت: حضرت علی (ع) می فرمایند که مقام من از حضرت موسی هم بالاتر است چرا که موسی یک نفر از فرعون را کشته بود و بعد از ده سال می ترسید به نزد فرعون ها برود ولی من آنقدر مشرکان را کشتم که حتی وقتی پیامبر(ص) آیات برائت را به من داد تا برای مردم قرائت کنم خوف به قلبم راه ندادم.

 

حجت الاسلام جوادی در ادامه در رابطه با سوال این شخص که از حضرت علی (ع) می پرسد مقام شما بالاتر است یا حضرت محمد(ص)، در ادامه افزود: حضرت علی (ع) در پاسخ به سوال این شخص می فرمایند که من عبد و بنده پیامبر خاتم (ص) هستم.

 

وی با بیان اینکه آیات برائت از مشرکان نشان داد که ابوبکر لایق جانشینی پیامبر (ص) نیست، اظهار داشت: پیامبر (ص) به ابوبکر اجازه قرائت آیات برائت را نمی دهند و وی شأنیت ابلاغ این آیه را ندارد.

 

کارشناس مسائل دینی مطرح کرد: همه این آیات را نیز اهل سنت دارند، شیخ مفید در رابطه با قرائت این آیه از سوی حضرت علی (ع) می گوید که این جریان یک عزل آسمانی و یک نصب آسمانی است و هیچ کس نمی تواند آن را منکر شود.

 

حجت الاسلام جوادی نکته دوم ابلاغ برائت را شأن پیامبری نام برد و گفت: پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) می فرمایند که شما نزد من مثل هارون هستی برای موسی و حضزت علی (ع) شریک پیامبر در ابلاغ آیات برائت است.

 

وی با اشاره به گوساله پرست شدن قوم حضرت موسی، گفت: وقتی خداوند حضرت موسی را به کوه طور فرستاد و ده شب دیر باز گشت دید که قومش گوساله پرست شده اند، نکته این است قوم حضرت موسی ده شب در غیاب ایشان گوساله پرست شدند و از واقعه غدیر خم تا روز سقیفه هفتاد روز است و مردم در این مدت کوتاه دستور پیامبر را نادیده گرفتند.

 

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه کسی که ابلاغ آیات برائت می کند نباید مشرک باشد، خاطرنشان کرد: شخص نباید شرک خفی و جلی داشته باشد و عزل ابوبکر برای همین بود، نکته دیگر در این رابطه این است که مبلغ باید دارای مقام عصمت باشد و عصمت علی با قرائت آیات برائت برای همه آشکار شد.

 

حجت الاسلام جوادی با بیان اینکه در آن دنیا از ما از نعمتی می پرسند که نعمت ولایت اهل بیت (ع) است، گفت: پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) فرمودند که من روح نماز هستم و تو روح روزه هستی و خطاب به مردم فرمودند که ولایت حضرت علی (ع) بر شما واجب است همچنان که بر افراد قبل واجب بوده است.

 

وی با اشاره به سوره حجرات بیان کرد: در این سوره اشاره شده است که ایمان یعنی علی بن ابی طالب و خدا وی را محبوب دل شما قرار داد، در دل و قلب شما زینت قرار داد و در روایتی است که کفر و عصیان همان اولی، دومی و سومی هستند و مکروه قرار داد که محبت آنها را نداشته باشید.

 

کارشناس مسائل دینی مهم ترین خطبه غدیریه را بیعت با امام زمان (ع) برشمرد و گفت: شیخ صدوق می گوید که در آیات سوره بقره منظور از غیب قیامت نیست و متقین افرادی هستند که ایمان به غیب می آورند و اقامه نماز می کنند و به انبیای قبل ایمان می آورند و به آخرت و قیامت هم یقین دارند.

 

وی با بیان اینکه امام هادی (ع) زیارت جامعه کبیره و غدیریه را برای ما به جای گذاشت، عنوان کرد: مسائل امام هادی (ع) در زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه بیش از 63 خطبه در وصف امام علی(ع) می رسد./818/201/ب1

ارسال نظرات