۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۲۹۳۸۵۹
در قم برگزار شد؛

پیش‌همایش دین و نظریه فرهنگ

خبرگزاری رسا ـ حسین پرکان در جلسه پیش همایش دین و نظریه فرهنگ گفت: برای بررسی دقیق نظریه فرهنگ و دین باید نظریه ملا صدرا و گادامر به دقت بررسی شود.
دين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه پیش همایش دین و نظریه فرهنگی عصر امروز در ساختمان نظریه پردازی دینی برگزار شد.

 

در این جلسه حسین پرکان مدرس دانشگاه و مدیر کل بودجه و ارزیابی دفتر تبلیغات اسلامی به ارائه بحث پرداخت و گفت: در موضوع نقد نظریه فرهنگی گادامر بر اساس نظریه ملاصدرا به بیان چند مفهوم فلسفی از دیدگاه این دو نظریه وابسته است.

 

وی ادامه داد: نگاه دانشگاهیان در ایران در برخورد با نظریات فلاسفه غربی نگاهی تبیین محور بوده که بر خلاف آن در حوزه‏های علمیه نگاهی منتقد بر فرضیه‏های هرمونتیک است.

 

وی خاطر نشان کرد: سه مفهوم محوری در هرمونتیک فلسفی مورد بحث است که عبارت است از واقع مندی، تاریخ مندی و زبان مندی فهم که 10 مفهوم از اینها انشعاب می‏یابد.

 

پرکان تصریح کرد: در نگاه گادامر فهم یک مقوله اتفاقی است و در واقع فهم فرآیند است و باید با تفسیر و تشریح همراه باشد و غیر از آن امکانی برای حل آن وجود ندارد، منطق حاکم بر فهم همان گفت‏وگوی متن و مفسر است.

 

وی ابراز داشت: فهم در نتیجه این محور بحث از سوی گادامر امری نسبی خواهد بود و نسبیت در تمام ارکان علم مشهود است بنابراین نمی‏توان بسیاری از اموری که در جامعه امروز بشری مطرح است را مورد بررسی و دقیق قرار داد.

 

مدیر کل بودجه و ارزیابی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: گادامر هویت انسان‏ را تحت الشعاع سنت نافذ در محیط اطراف انسان معنی می‎کند، به طور مثال مفهوم عدالت و ظلم مفهومی خواهد بود که در هر شرایط زمانی، مکانی و جغرافیایی تغییر پذیر است.

 

وی افزود: فرهنگ و جامعه در دیدگاه گادامر به سبکی است که اگر هرمونوتیک را به رسمیت بشناسیم دچار تغییر و تحولی عظیم و نسبی در ارکان علوم و فرهنگ‏ها خواهیم بود.

 

پرکان در ادامه به بیان محوریت بحث ملا صدرا پرداخت و ابراز داشت: در نگاه ملا صدرا بر خلاف گادامر واقعیت امری بدیهی و آشکار است و حقیقت نیز همان وجود مطلق، وجود دائم، عقل و مطابقت قول با واقعیت و خداوند است.

 

وی افزود: بر اساس نظریه اصالت وجود، تشکیک در این واقعه، حرکت جوهری و روحانیت‏البقا بودن انسان وجود سه گانه عوالم عقل، مثال و ماده اثبات می‏شود.

 

وی خاطر نشان کرد: در نتیجه این اصول بحث صدرا جامعه ترکیبی اتحادی از افراد دارد و صورت جامعه از نوع صور معدنی و گیاهی نیست بلکه صورتی مجرد دارد بنابراین افق آنها معنوی و اعتقادی است و چون صور جامعه و انسان از بین می‏رود بلکه به سوی تجرد و کمال رشد می‏کند و ساختار و روابط مجرد و روحانی را ایجاد می‏کند.

 

پرکان در نتیجه گیری بحث تصریح کرد: در مواجهه نظریه فرهنگی گادامر و صدرا چند تشابه رخ می‏دهد، تشابه وجود یک زیر ساخت منسجم است، تشابه دوم اصالت فعالیت عملی و نظری گادامر و صدرا شکل گیری فرهنگ در ظرف خیال رخ می‏دهد و تشابه سوم این است که هر دو شروعی فردگرایانه در عین حال اتمامی اجتماع محور متصور است.

 

وی افزود: اختلافات مورد توجه در این دو نظر نیز این است که گادامر علم را حضور عین ماهیت خارجی در ذهن می‏داند اما در نزد صدرا علم حضور مختصات و عوارض اشیاء در ذهن است بنابراین حقیقت در ذهن موجود است.

 

وی در پایان ابراز داشت: مکتب گادامر چون محدود به عالم خیال می‏باشد و شاخص برای حقیقت بود آن را ارائه نمی‏کند سکولاریزم را به نوعی اثبات می‏کند که این بر خلاف نظریه صدرا است./1329/پ202/ف

ارسال نظرات