۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۲۹۴۱۴۴
آیت الله شبستری:

دین اسلام بر رعایت حقوق انسان‌ها توجه ویژه‌ای دارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت رعایت حقوق برادری در میان مؤمنان، گفت: در رعایت حقوق برادری زمان و مکان معنا ندارد، علاوه بر رعایت حقوق برادران دینی لازم است رعایت حقوق انسان‌ها نیز مورد توجه باشد.
آيت الله در ديدار با جامعه دامپزشکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی در جمع اعضای جامعه دامپزشکی آذربایجان شرقی، در رابطه با حقوق در دین اسلام، اظهار داشت: در دین اسلامی سه حق مطرح شده است.


وی با اشاره به ضرورت رعایت حقوق برادری در میان مؤمنان، تصریح کرد: در رعایت حقوق برادری زمان و مکان معنا ندارد، علاوه بر رعایت حقوق برادران دینی لازم است رعایت حقوق انسان‌ها نیز مورد توجه باشد، در دین اسلام و کتب اخلاقی در رابطه هم‌نوعان حقوقی مطرح است که لازم است رعایت شود.


عضو خبرگان رهبری با اشاره به حقوق حیوانات در دین اسلام، خاطرنشان کرد: کوتاهی در حق حیوان در دین اسلام ممنوع است، باید در تأمین علوفه، توان حیوان در باربری و توجه به بیماری حیوانات باید رعایت شود، اداره دامپزشکی برای تأمین بهداشت و درمان حیوانات در نظام اسلامی طرح ریزی شده است.


وی با بیان این‌که حیوانات علاوه بر این‌که جاندار هستند مورد بهره برداری انسان‌ها هستند، ابراز داشت: منافع اقتصادی انسان با بهره‌گیری از حیوانات حاصل می‌شود، با وجود این میزان از ثمرات حیوانات لازم است حقوق حیوانات رعایت شود.


امام جمعه تبریز با تأکید بر گسترش دامداری در نظام اسلامی، اظهار داشت: برای نظام اسلامی زیبنده نیست که گوشت خود را از کشورهای دیگر وارد کند، دامداری در برابر کشاورزی دچار ضعف است، عوامل ضعف در زمینه دامداری کشور باید مورد بررسی و رفع شود.


وی بهداشت دام و طیور را یک مسأله اساسی عنوان و تأکید کرد: برای پیشگیری از بیماری‌های دامی که با بهداشت انسان و جامعه در ارتباط است باید دقت و برنامه منسجم داشت، بهداشت دام و طیور باید در اولویت برنامه‌های سازمان دامپزشکی باشد.


آیت الله شبستری در بخش دیگیری از سخنان خود به مسأله ذبح شرعی حیوانات اشاره و تصریح کرد: شک در ذبح شرعی حیوان برابر با عدم ذبح شرعی حیوان است، اگر شک در ذبح شرعی حاصل باشد باید بنا بر عدم ذبح شرعی حیوان گذاشت و اکل آن حرام است.


وی با تأکید بر رعایت مسائل شرعی ذبح، خاطرنشان کرد: در میان مردم بعضا شک در ذبح شرعی حیوانات در کشتارگاه ها ایجاد می‌شود، لازم است سازمان دامپزشکی با بهره گیری از رسانه ها این اطمینان را به مردم بدهند که ذبح حیوانات با نظارت شرعی صورت می گیرد./854/202/ب2

ارسال نظرات