۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۲۹۴۵۷۶
عضو شورای استفتاء بعثه‌ مقام معظم رهبری:

پاسخ مناسب به سؤالات حجاج از دل نگرانی آنها می‌کاهد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدی با بیان این‌که زائران سؤالاتی درباره مناسک حج دارند که اگر پاسخ مناسب دریافت نکنند، مشکل عقیدتی برای آنها حاصل می‌شود، دست‌اندازی در مسایل حج را سبب دل‌نگرانی حجاج دانست.
حجت الاسلام والمسلمين محمود محمدي عضو شوراي استفتاء بعثه‌ مقام معظم رهبري

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی عضو شورای استفتاء بعثه‌ مقام معظم رهبری که در طول عمر هفتاد و پنج ساله خود حدود چهل بار در سمت های مختلف به حج مشرف شده است از مصدومان حادثه دلخراش منا نیز بود.

 

وی وقتی به چگونگی نجات خود دراین حادثه اشاره می کند انسان بدرستی درمی یابد که هرآنچه خداوند برای بندگانش مقرر کرده است اتفاق می افتد و از آن گریزی نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی که درمیان پیکرجان باختگان این حادثه بیهوش و گرفتار مانده بود می گوید یک لحظه به هوش آمدن و یک اشاره کوچک پا موجب شد که من را از دیگران جداکنند و کناری بگذارند وگرنه با بقیه جنازه ها به داخل کانتینرهای حمل اجساد منتقل می شدم و معلوم نبود چه سرنوشتی پیدا می کردم.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی که همچون روزهای اول ورود به مدینه پرشور و با روی گشاده پذیرای زائران است و به سوالات فقهی آنان پاسخ می دهد می گوید باوجود گذشت بیش از هزارو چهارصد سال از حج گزاری پیامبر اسلام و دسترسی به احادیث و روایات متعدد که ناظر بر اسرار و اعمال حچ است اما همچنان مسایل حج مورد نیاز عموم مسلمین می باشد و به همین دلیل روحانیون و شورای استفتاء درمعرض پرسش و پاسخگویی قرار می گیرند.

 

وی معتقد است از نظر هر زائر سوالی که دارد مهم است و اگر پاسخ مناسب را دریافت نکند اطمینان قلبی نیافته و مشکل برای وی درست می شود لذا نباید در مسایل حج دست انداز ایجاد کرد تا موجب دل نگرانی حجاج عزیز شود.

 

عضو شورای استفتاء بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه در حج امسال چهار نفر از روحانیون برجسته آشنا به مسایل حج درخدمت زائران مدینه قبل و مدینه بعد و حتی ایام تشریق درمنی بودند گفت: مردم باید تشویق شوند مسایل حج را یاد بگیرند چون آشنا نبودن به مسایل گاهی اوقات موجب می شود زائر درظاهر از احرام خارج شود ولی دراصل همچنان دراحرام است و تازمانی مسایل شرعی خود را به پایان نرساند مشکل احرام او حل نخواهد شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی به نقش روحانیون کاروان ها در راهنمائی زائران اشاره کرد و گفت در صورتی که زائران در کلاس های آموزشی مناسک حج شرکت مستمر داشته باشند و ضمن یادگیری مسایل شرعی به توصیه های روحانیون عمل کنند دیگردل نگرانی به خود راه ندهند و دنبال تفحص نباشند چون وسواس وشک دو تیغ برنده ای است که فکرزائر رابه خود مشغول کرده و می تواند مایه اضطراب و دغدغه وی شود.

 

عضو شورای استفتاء بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه در مسایل حج نمی توان تفاوتی میان مراجعات مردان وزنان قائل شد افزود زمانی که مسئله ای موجب دل مشغولی زائر می شود فروع آن نیز به ذهن او متبادر می گردد و این خود عامل مراجعه و طرح سوال است.

 

وی اضافه کرد مراجعات زائران هم حضوری و هم تلفنی است و اعضای شورای استفتاء علاوه برحضور مستمر در دفتر استفتائات دردو نوبت صبح وعصر در تمامی بیست و چهارساعت نیز آماده پاسخگویی به زائران عزیزند و همواره تلاش دارند بهترین شرایط فراهم شود تا در معرض پرسش و ارائه پاسخ قرار گیرند.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی که تا خروج آخرین زائر مدینه بعد دردفتر شورای استفتاء در هتل اثیر الذهبیه محل استقرار بعثه مقام معظم رهبری آماده پاسخگویی به سوالات و مراجعات زائران است با قرائت این روایت "اللهم ارنی الاشیاء کما هی" خدایا همه چیز را همانگونه که هست به من ارائه بده، گفتگو را به پایان برده و می گوید امام خمینی (ره) همواره این حدیث را متذکر می شدند و چقدرخوب است انسان از خدا بخواهد که همه چیز را در قالب درست آن دریافت و درک کند./1330/د102/ی

ارسال نظرات