۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۲۹۹۰۵۲
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

رسالت فلسفه اصول اکتشاف و تبیین احکام کلی علم است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: فلسفه اصول مانند سایر فلسفه‌های مضاف فلسفه‌ای است که متعلق آن علم مشخصی است که در آن به علم به نحو فرانگر و عقلانی می‌نگرد و غایت و رسالت آن اکتشاف و تبیین احکام کلی علم و مسائل اساسی آن است.
استاد حجت الاسلام رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پیش از ظهر امروز در کمیسیون فقه و حقوق اسلامی سومین کنگره در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به فلسفه اصول، گفت: فلسفه اصول مانند فلسفه‌های مضاف به علوم است در نتیجه در زمره معرفت درجه دو قلمداد می‌شود زیرا متعلق آن معرفت است این البته غیر از تعبیر نگاه درجه دو است.

 

وی افزود: برخی بین معرفت و نگاه درجه دومی تفاوت قائل نیستند یا توجه به این تفاوت ندارند در نتیجه فلسفه اصول مانند سایر فلسفه‌های مضاف فلسفه‌ای است که متعلق آن علم مشخصی است که در آن به علم به نحو فرانگر و عقلانی می‌نگرد که غایت و رسالت آن اکتشاف و تبیین احکام کلی علم و مسائل اساسی آن است.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عنوان کرد: ما آن‌گاه به مجموعه قضایای انباشته تعبیر به فلسفه مضاف و اصول می‌کنیم که در غالب دستگاه معرفتی صورت‌بندی شده باشد یعنی مجموعه قضایای پراکنده را فلسفه نمی‌گوییم فلسفه باید انسجام و صورت‌بندی در حد دستگاه معرفتی اتفاق افتاده باشد دستگاه معرفتی عهده‌دار مطالعه فرانگر عقلانی باشد.

 

حجت‌الاسلام رشاد اظهار داشت: فلسفه اصول فن نیست بلکه نظر است فرانگر مطالعه عقلانی است چون جزء حکمت و در زمره علوم عقلی است اینجا فلسفه فرانگر عقلانی است اما لزوما ادعا نمی‌کنیم که همه نگاه مباحث اصول و فلسفه مضاف از نوع قضایای متافیزیکی است.

 

وی افزود: این نگاه فرانگر و مطالعه از بالا و استعلایی بخشی از هویت معرفتی این دانش را مشخص می‌کند که از زمره دانش‌های داورانه و تماشاگر است و بازیگر نیست بنا نیست حکمی صادر کند توصیه نمی کند و وصف می‌کند.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عنوان کرد: فلسفه مضاف باید و نباید، شاید و نشاید صادر نمی‌کند بلکه هستی‌شناسی اعم از معرفت شناسی دارد یکی از خطاهای برخی دوستان این است که مطالعه تاریخ هر علم را هم در زمره مباحث آن علم قلمداد می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد گفت: مباحثی که در فلسفه مضاف اصول مطرح می‌شود گر چه قابل طبقه‌بندی است که در 14 نوع فهرست کردیم اما مهم آنها این است که مباحث فلسفه مضاف به دو گروه فرادانشی و فرامسائلی تقسیم می‌شوند.

 

وی بیان داشت: فلسفه علم را با هویت علمی و دستگاه معرفتی می‌بیند احکام کلی علم را از آن جهت که علم است بررسی، ثابت و تبیین می‌کند.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اظهار داشت: دسته‌ای از مباحث تبیین می‌کند که احکام کلی خود علم و غایت کل علم و قلمرو آن تا کجاست در واقع در مورد خود علم با تحفظ هویت علمی دستگاه‌وارگی و نگاه به اینکه معرفت منسجم دستگاه‌وار است.

 

وی افزود: دسته دوم علم اصول فقه مربوط به تبین احکام امهات‌المسائل است که پاره‌ای وارد علم شده و به مساله‌های آن نگاه کرده مطالعه می‌کنیم در علم اصول مباحث الفاظ را داریم هر یک از اینها پاره‌ای احکام دارند.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بیان داشت: هر مساله قضیه‌ای از قضایای یک علم چونان خود علم مجموعه پرسش‌های فلسفی درباره آن قابل طرح است که می‌شود از غایت هویت معرفتی آن پرسید آن پرسش‌های فلسفی درباره علم، نوع آن، درباره مساله به مساله آن علم هم قابل طرح است در نتیجه هر مساله یک دانش کوچک است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد در پایان خاطرنشان کرد: فلسفه مضاف علوم به دو دسته مسائل بیان احکام علم به ما هو علم و مسائل معطوف به بخش‌های فصول، قیاس‌ها و قضایای علم است و این مورد توجه کسانی که در فلسفه مضاف مطالعه می‌کنند نیست./807/202/ب1

ارسال نظرات