۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۳۰۰۶۳۱
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور تشریح کرد؛

گزارش هزینه کرد بودجه‌های دریافتی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های فرآن و عترت کشور، گزارش هزینه کرد بودجه‌های دریافتی اتحادیه از محل بودجه مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال 94 را تشریح کرد.
حسن محمدي

به گزارش خبرگزاری رسا، حسن محمدی مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های فرآن و عترت کشور، با اشاره به انتشار گزارش هزینه کرد بودجه‌های دریافتی اتحادیه از محل بودجه مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال 94، گفت: این شفاف سازی در حوزه هزینه کرد بودجه برای نخستین بار دست کم در حوزه فعالیت‌های و جامعه قرآنی، صورت می‌گیرد که ریز و جزی‌ات اعتبارات دریافتی از محل بودجه سال 93 و همینطور نحوه هزینه کرد این بودجه‌ها رو به صورت ریال به ریال منتشر و رسانه ای کردیم و در معرض دید عموم مردم قرار دادیم.

 

محمدی با بیان اینکه اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با انتشار این گزارش، تحقق اهداف مختلفی را مد نظر داشت، گفت: بر اساس یک اصل عقلی و شرعی مردم به عنوان مخاطبین اصلی مؤسسات مردم نهاد و به تبع آن اتحادیه، در جریان ریز امور سیاست گذاری‌ها و هزینه کرد بودجه‌ها قرار بگیرند و به نوعی اعتماد متقابل میان مردم و مسئولین باید ایجاد و یا پررنگ تر بشود.

 

وی با بیان این مطلب افزود: مردم باید بدانند، هر بودجه ای که به جامعه قرآنی چه از سوی دولت و چه از سوی خیرین تزریق می‌شود، به نحو احسن و در فعالیت‌های محض قرآنی که اتفاقاً کارشناسی شده هم هست، هزینه می‌شود.

 

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور تصریح کرد: امیدواریم این گزارش، به عنوان یک الگو در راستای شفاف سازی، میزان هرینه کرد بودجه برای سایر دستگاه‌ها باشد و نحوه هزینه کرد بودجه‌های تخصیص یافته به دستگاه‌ها به صورت کاملاً شفاف و واضح در معرض دید مخاطبین قرا بگیرد.

 

وی خاطر نشان کرد: این موضوع در واقع سبب افزایش اعتماد و اعتبار میان مردم و مؤسسات خواهد شد، از طرفی اعتماد میان مسئولین و اتحادیه به عنوان نمایندگان مؤسسات مردم نهاد قرآنی نیز افزایش می‌یابد و در آینده برای تخصیص بودجه، مسئولین با استناد به همین گزارش‌ها و اعتماد جلب شده، سبب تخصیص ارقام بیشتری از بودجه در سال‌های آینده به بخش مردمی خواهد نیست.

 

عضو کمیسیون تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور دیگر هدف انتشار این گزارش را بهره گیری از نظرات کارشناسان و منتقدین برشمرد و افزود: وقتی نحوه هزینه کرد بودجه و اعتبارات در معرض عموم مردم و کارشناسان قرار گیرد، می‌توانیم از انتقادات، نظرات و پیشنهادات حوزه کارشناسی و همچنین مردمی مردمی هم بهره بگیریم، به عنوان مثال‌های کارشناسی، اگر انتقادی را به نحوه این نوع هزینه کرد وارد دانستند، در سال‌های آتی و در هزینه کرد اعتبارات سال‌های اتی، ما این روند هزیزنه کرد و فرآیندهای مالی رو اصلاح خواهیم کرد و پس از این می‌توانیم با طرح‌های کارشناسی تر شده بودجه فعالیت‌های بخش مردمی را هزینه کنیم.

 

وی عنوان کرد: به هر حال امیدواریم این گزارش برای حوزه قرآنی که در واقع پرچمدار فعالیت و سلامت کارکردی در جامعه هستند، الگو و شیوه اسلامی و قرآنی در هزینه کرد بودجه‌های وفعالیت های در کشور را شاهد باشیم.

 

محمدی خاطر نشان کرد: امیدواریم همه دستگاه‌های قرآنی و همچنین دستگاه‌های اجرایی کشور به این سمت سوق پیدا کنند که ما نباید در نظام اسلامی در حوزه هزینه کرد مورد مخفی داشته باشیم، یعنی هر دستگاهی، هر مبلغی را دریافت و هز میزان از آن را که هزینه کرد، باید به اطلاع عموم مردم برساند.

 

وی در ادامه به اشاره به جزئیات این گزارش عنوان کرد: ما در دو حوزه آموزش عمومی قرآن کریم و حوزه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم مبالغی رو از شورای توسعه فرهنگ قرآنی دریافت کردیم، در حوزه آموزش عمومی بالغ بر یک میلیارد و سیصد میلیون تومان و در حوزه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی نیز حدود هفتصد میلیون تومان و جمعاً حدود 2 میلیارد بودجه دریافت کردیم، اما حدود 2 میلیارد و سیصد میلیون تومان هزینه کرده‌ایم، که تقریباً 150 میلیون تومان هم از سود اعتبارات سال‌های گذشته به این مبلغ تزرق کردیم و توانستیم طرح‌های مصوب شورا را انجام بدهیم.

 

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با ذکر دو نکته در خصوص این گزارش، تصریح کرد: این مبالغ دریافتی و هزینه کردها، همه مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بوده و ما نمی‌توانستیم از این مصوبات عدول کنیم، به عبارت دیگر در حوزه آموزش عمومی قرآن کریم، حتی سرفصل‌هایی که باید اجرا می‌شد نیز تعیین شده بود در راستای اینکه چه میزان به حوزه آموزش عمویم، چه میزان به تربیت معلم و ... اختصاص داه بشود، بنابراین ریز این مصوبات تعیین و ما سعی کردیم طبق همین مصوبه عمل کنیم.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: در توزیع این بودجه، تمام سعی اتحادیه بر این بود که همه موسات قرآنی چه در حوزه حمایت‌های عمومی و چه در حوزه طرح‌های آموزشی، حتماً انتفاعی از این بودجه‌ها داشته باشند، به عنوان مثال، ما طرح رحله را با مدیریت موسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) استهبان اجرا کردیم، اما مبالغ اجرایی دوره را به صورت مستقیم به حساب 32 موسسه عضو که مجری این طرح در سراسر کشور بودند، واریز کردیم.

 

وی تاکید کرد: علی رغم اینکه مدیریت این طرح را موسسه بیت الاحزان برعهده داشت، اما به ایشان حق مدیریت پرداخت کردیم و مبالغ اجرای دوره را مستقیماً به مؤسسات واریز کردیم و سعی کردیم همه طرح‌های ملی مدنظرمان را صرفاً توسط مؤسسات عضو اتحادیه و با تعامل مستقیم مؤسسات انجام دهیم.

 
گفتنی است، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشو با توجه به واریز بودجه سال 93 در اسفندماه این همان سال، در ابتدای سال 94، اقدام به انتشار فراخوانی تحت عنوان فراخوان طرح‌های ملی فاخر قرآنی ویژه مؤسسات عضو خود نمود که طی آن مؤسسات قرآنی جهت دریافت بودجه مصوب اتحادیه، علاوه بر بودجه حمایت‌های عمومی که اتحادیه موظف به پرداخت آن به تمامی مؤسسات عضو بود (مبلغی در حدود دو میلیون چهارصد هزار تومان)، می‌بایست طرح‌های فاخر قرآنی خود را جهت اجرا به اتحادیه معرفی نمایند تا اتحادیه نیز جهت اجرا آن‌ها، مبالغی را تحت عنوان مصوبه شورای توسعه در اختیار مؤسسات قرار دهد.


همچنین اتحادیه موظف بود در حوزه آموزش عمومی قرآن کریم، با تخصیص بودجه به فعالیت‌های آموزش مؤسسات، حمایت از مؤسسات جهت تجهیز به فضای آموزش متناسب و نیز برگزاری دوره‌های تربیت معلم قرآن کریم، مبالغی را پرداخت نماید که این مهم با طراحی دوره‌هایی از جمله" طرح تابستانه رحله، آموزش حفظ 4 جزء از قرآن کریم در 2 ماه"، " طرح ملی اولواالالباب، تربیت مربی تدبر در قرآن کریم"، "طرح ملی تقرب، آموزش غیر حضوری تدبر در قرآن کریم"، " طرح ملی نهضت قرآن آموزی"، طرح ملی پنجره ای به آسمان و ... همچنین برپایی طرح‌های حمایتی از برگزاری دوره‌های تربیت معلم در مناطق محروم، نسبت به پرداخت این مبالغ به مؤسسات اقدام نمود.

 

در حوزه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی نیز اتحادیه با طراحی دوره‌هایی از جمله" نخستین جشنواره رسانه‌های مکتوب و دیجیتال قرآنی کشور"، " تولید نرم افزارهای قرآنی"، انتشار خبرنامه و حمایتی از نشریات اطلاع رسانی مؤسسات قرآنی"، "تولید برنامه‌های کاربردی در راستای شناسایی و معرفی بیش از پیش مؤسسات با ایجاد نرم افزار اطلس جامع مؤسسات، " برپایی دوره مهارت افزایی مدیران مؤسسات قرآنی در استان‌های سراسر کشور" و... اقدام به ارائه خدمات در حوزه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی به مؤسسات مردم نهاد و حمایت از آن‌ها در این حوزه نمود./856/101/ب3

ارسال نظرات