۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۳۰۲۸۴۶
در گفت‌و‌گو با مدیر حوزه علمیه استان قم تبیین شد؛

تحول جدی حوزه علمیه در سایه سند چشم‌انداز بیست ‌‌ساله

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌ علمیه استان قم سند چشم‌انداز بیست‌ساله حوزه را یک سند ایده‌آل و قابل اجرا توصیف کرد و گفت: این سند می‌تواند برنامه‌ریزی‌ و کارهای مدیریتی و اجرایی را در حوزه هم‌راستا کند، چنان‌که بحث تحول مدنظر رهبری و مراجع عظام نیز در این سند گنجانده شده است.
حجت الاسلام والمسلمين فرخ‌فال
حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره سند چشم‌انداز حوزه علمیه گفت: مطالعات بسیار گسترده‌ای در زمینه تحلیل وضعیت موجود و بایسته‌های حوزه صورت گرفته است.
 
وی با اشاره به مراحل پایانی تدوین سند چشم انداز حوزه افزود: شورای عالی حوزه در عرصه تدوین سند چشم‌انداز ورود پیدا کرد و برای تکمیل و مراحل مطالعاتی، آن را به مدیریت محترم حوزه‌های علمیه ارائه داده که خوشبحتانه مراحل پایانی در حال انجام است و به زودی به شورای عالی حوزه اعلام خواهد شد.
 
مدیر حوزه‌ علمیه قم سند چشم‌انداز بیست‌ساله حوزه را یک سند ایده‌آل و قابل اجرا توصیف کرد و افزود: این سند می‌تواند برنامه‌ریزی‌ و کارهای مدیریتی و اجرایی را در حوزه هم‌راستا کند، چنان‌که بحث تحول مدنظر رهبری و مراجع عظام نیز در این سند گنجانده شده است.
 
وی با اشاره به سفر مبارک رهبری به قم در سال 89 و تشکیل ستاد پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: حدود صد عنوان از مجموع مطالبات و رهنمودهای حضرت آقا شناسایی و به شورای عالی حوزه ارسال شد؛ این صد عنوان در حدود پنجاه عنوان تجمیع شد و تا امروز مراحل تصویبِ پانزده عنوان در شورای عالی انجام شده و اجرای آن از سوی معاونت‌های ستاد مرکزی در دست اقدام است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال گفت: برای پیگیری مطالبات رهبر انقلاب و مراجع عظام، شورایی در حوزه تشکیل شده است؛ این شورا جمعی هستند از مسؤولان نهادهای حوزوی که وظیفه دارند مطالبات رهبری را در امر تحول با قدرت و سرعت پیگیری کنند.
 
وی با تأکید بر این‌که مطالبه رهبری از جامعه مدرسین مبنی بر گسترش شعاع وجودی‌ این نهاد محقق شده است، ابراز داشت: طرحی با عنوان تأسیس مجمع عمومی جامعه مدرسین تصویب شد. با این طرح بیش از سیصدنفر از اساتید سطوح عالی حوزه به مجمع عمومی جامعه مدرسین ملحق شدند.
 
رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به اساسنامه مجمعِ عمومی جامعه مدرسین نیز گفت: «سابقه هفت سال تدریس موفق در سطوح عالی» و «پایبندی به اصول و مبانی انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی» دو اصل مهم این اساسنامه است. همه اساتید سطوح عالی که واجد این دو اصل باشند به ‌تدریج جذب مجمع عمومی جامعه مدرسین خواهند شد و به لطف حق تعالی در آینده شاهد دامنه وسیعی از اساتید سطوح عالی به عنوان مجمع عمومی جامعه مدرسین خواهیم بود.
 
وی در ادامه گفت: «تفکیک طرح نظام آموزش سطح یک به سیکل، دیپلم و فارغ التحصیلان دانشگاه» و «تبلیغ در شعاع وسیع جهان اسلام» نمونه‌هایی از طرح‌ها و برنامه‌هایی است که بعد از تصویب در شورای عالی در حال سنجش و اجرا است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال در پایان با اشاره به «ساماندهی دروس سطوح عالی حوزه» خاطرنشان کرد: امسال چهارمین سال اجرای این طرح است و هر سال تلاش می‌کنیم با مشورت مراجع، شورای عالی و همکاری اساتید سطوح عالی، به دروس آزاد حوزه انضباط و نظم بیشتری ببخشیم./845/ت302/س
ارسال نظرات