۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۳۰۷۰۹۸
حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد:

بالاترین مرتبه شفاعت از منظر قرآن مختص پیامبر اکرم است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه ۷۹ سوره اسراء و واجب بودن نماز شب بر پیامبر اکرم(ص) گفت: مقام محمود در بیان معارف دینی بالاترین مقام شفاعت و مختص رسول اکرم(ص) است.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد، امشب در مراسم عزاداری شهادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام حسن(ع) که در مسجد اعظم قم برگزار شد به تبیین سیره نبوی در تبلیغ اسلام پرداخت و رأفت پیامبر اکرم(ص) را مدار این سبک زندگی اسلام توصیف کرد و گفت: خداوند متعال در بیانی روشن در آیه 107 سوره انبیاء چنین می فرماید «وَما اَرْسَلْناکَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمینَ»؛ ای پیامبر ما تو را فرستادیم تا رحمتى بر اهل عالم باشی.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در فضیلت صلوات بر حضرت رسول اکرم(ص) و اهل بیت اطهار می فرمایند «هنگامى که پیامبر صلى الله علیه و آله را یاد کردند زیاد بر او صلوات بفرستید؛ زیرا همانا کسى که یک بار بر پیامبر صلى الله علیه و آله صلوات بفرستد خداوند در هزار صف از فرشتگان هزار بار بر او صلوات مى فرستد و آفریده اى از آفریدگان خدا باقى نماند مگر این که به خاطر صلوات خدا و صلوات فرشتگانش بر او صلوات مى فرستند و جز نادان مغرور که خدا و رسول از او بیزارند کسى از این ثواب رو نمى گرداند».

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد به تبیین مفهوم رحمت للعالمین پرداخت و گفت: دانشمندی یهودی نزد امیرمؤمنان(ع) آمد و پرسید «ای امیرمؤمنان؛ آیا تو پیامبری؟» امام (ع) فرمودند «وای بر تو، من فقط بنده زیردستی از بندگان محمّدم».

 

وی افزود: از این روایت شریف استفاده می شود که وجود اقدس نبی اکرم (ص) یک نوع برتری نسبت به امیرمؤمنان(ع) دارد و این برتری فقط برتری دنیوی نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به توصیف این جایگاه پرداخت و گفت:حضرت علی(ع) خود را عبد نبی اکرم(ص) معرّفی می‌کند؛ بنابراین روشن است که مراد از این عبد بودن، معنای دنیوی آن نیست؛ بلکه مقصود این است که وجود نبی(ص) واسطه‌ فیض ربّ العالمین است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد به تبیین ابعاد رأفت پیامبر اکرم(ص) پرداخت و گفت: «عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ(ع) أَنَّهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ نُورَ مُحَمَّدٍ (ص) قَبْلَ الْمَخْلُوقَاتِ بِأَرْبَعَةَ عَشَرَ أَلْفَ سَنَةٍ وَ خَلَقَ مَعَهُ اثْنَیْ عَشَرَ حِجَاباً وَ الْمُرَادُ بِالْحُجُبِ الْأَئِمَّةُ (ع)؛ امام علی(ع) فرمودند «همانا خداوند متعال نور محمّد را چهل هزار سال قبل از مخلوقات خلق کرد و همراه ایشان دوازده حجاب نیز آفرید که مراد از حجابها ائمه اطهار(ع) هستند».

 

استادحوزه علمیه قم با بیان اینکه نماز شب بر پیامبر اکرم(ص) واجب بود، اظهار کرد: خداوند در آیه 79 سوره اسراء می فرماید «و من اللیل فتهجد به نافلة لک عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا»؛ یعنی پاسی از شب را زنده بدار که نافله‌ای مخصوص تو است، باشد که پروردگارت تو را به مقامی ستوده برساند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد به تفسیر مقام محمود در آیه شریفه پرداخت و گفت: مقام محمود در بیان معارف دینی بالاترین مقام شفاعت است تا جایی که شفاعت تمام مخلوقات بسته به وجود نازنین حضرت رسول اکرم(ص) است./837/پ202/ف2

ارسال نظرات