۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۳۰۷۳۷۳
26 آذرماه؛

«همایش دین و نظریه فرهنگی» با سخنرانی آیت الله جوادی آملی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پارسانیا در دومین نشست خبری همایش دین و نظریه فرهنگی از برگزاری این همایش خبر داد و گفت: در آستانه هفته حوزه و دانشگاه «همایش دین و نظریه فرهنگی» با سخنرانی آیت الله جوادی آملی در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار می شود.
نشست خبري پارسانيا در خصوص همايش دين و نظريه فرهنگي نشست خبري پارسانيا در خصوص همايش دين و نظريه فرهنگي نشست خبري پارسانيا در خصوص همايش دين و نظريه فرهنگي نشست خبري پارسانيا در خصوص همايش دين و نظريه فرهنگي نشست خبري پارسانيا در خصوص همايش دين و نظريه فرهنگي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت الاسلام حمید پارسانیا، رییس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در دومین نشست خبری همایش دین و نظریه فرهنگی از برگزاری این همایش خبر داد و گفت: همایش دین و نظریه فرهنگی در روز پنج شنبه 26 آذرماه از ساعت 8:30 صبح در پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با سخنرانی آیت الله جوادی آملی آغاز به کار خواهد کرد.
 
دبیر علمی این همایش ادامه داد: در همایش دین و نظریه فرهنگی از 15 مقاله برتر در مراسم اختتامیه با سخنرانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدرضا مخبر دزفولی، تجلیل به عمل خواهد آمد.
 
حجت الاسلام پارسانیا با اشاره به اینکه فراخوان اولیه این همایش در اسفندماه سال 1393 اعلام شده است گفت: تا خردادماه سال جاری بیش از 200 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده که در داوری اولیه 150 مقاله به مرحله داروی نهایی راه یافته و در داروی نهایی حدود 60 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در کنار دریافت این مقالات مجموعه 15 گفت‌و‌گو و مصاحبه با اساتید مطرح در حوزه فرهنگی برگزار شده است که در همایش منتشر و در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.
 
حجت السلام پارسانیا تصریح کرد: پیش همایش‌های شکل گرفته در خصوص این همایش شامل چیستی فلسفه فرهنگ، نوآوری و راهبردهای فرهنگ اسلامی در زمان معاصر، حکمت و فرهنگ در چشم انداز صدرایی ، روش شناسی نظریه فرهنگی صدرایی، چیستی جامعه و فرهنگ، تبیین رابطه جغرافیا و سیاست گذاری های فرهنگی و مبانی فرهنگی متفیزیک فرهنگ و حکمت متعالیه است.
 
وی ادامه داد: این همایش با مشارکت 14 مجموعه علمی و پژوهشی شامل حوزه علیمه قم، بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، تبلیغات اسلامی قم، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز پژوهش‌های اسلامنی صدا و سیما، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و انجمن مطالعات اجتماعی حوزه شکل گرفته است.
 
رییس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به محورهای همایش گفت: ثقل اصلی همایشی مباحث نظری فرهنگی با محورهای فلسفه فرهنگی و نظریه فرهنگی دینی و انقلاب اسلامی، نظریه فرهنگی و موضوعات فرهنگی، بازخوانی نظریه‌های فرهنگی و سایر حوزه‌ها است.
 
وی عنوان کرد: اعضای شورای علمی همایش تقی آزادارمکی، پارسانیا ، پناهی ربانی، خراسانی، سوزن چی، وحید شال چی، فیاض و یونس نوربخش و شرف الدین هستند.
 
رییس شواری تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اهمیت جایگاه مباحث نظری در حوزه فرهنگ افزود: این همایش بیشتر پیرامون مباحث نظری حوزه فرهنگ و ابعاد تئوریک فرهنگی است و جایگاه شورای تخصصی مقتضی چنین فعالیتی است.
 
وی خاطرنشان کرد: ارتباط با شورای عالی فرهنگی و شورای عالی حوزه‌های علمیه از سوی دیگر از وظایف شوراهای تخصصی انقلاب فرهنگی است و اعضا با مشارکت شورای عالی فرهنگی و حوزه تشکیل می‌شود و یک نقش واسطه میان این دو شورا ایفا می‌کند.
 
دبیر علمی همایش دین و نظریه فرهنگی تصریح کرد: هیچ نهاد و بخشی از بخش‌های اجتماعی گسسته از فرهنگ نیست و نهادهایی که به لحاظ اسم و یا کاردکردهایشان به غیر از عنوان فرهنگ شناخته می‌شوند، گسسته از فرهنگ نیستند؛ به همین دلیل پرداختن به مسأله فرهنگ از زوایای مختلف می‌تواند مورد نظر قرار گیرد و شورای عالی فرهنگی به تناسب نقشی که در سیاست گذاری فرهنگ دارد با فرهنگ مواجه است.
 
حجت الاسلام پارسانیا عنوان کرد: سیاست گذاری نسبت به فرهنگ بدون اطلاع از نظریه فرهنگ میسر نیست و شورای عالی فرهنگی بیش از همه نیازمند به اشراف نظریه‌های فرهنگی است تا به سمت و سوی سیاست‌گذاری حرکت کند و غفلت از ادبیات شکل گرفته در این حوزه سیاست‌گذاری، رویکرد موفقی نخواهد بود.
 
وی خاطرنشان کرد: شورای تخصصی حوزوی به دلیل ارتباطی که با حوزه‌های علمیه و نهاد دین دارد؛ به صورت طبیعی به مسأله فرهنگ از منظر دین می‌نگرد و پرداختن به مسأله فرهنگ نیز حدود مختلفی دارد؛ یکی از سطوح آن نسبت میان دین و نظریه‌های فرهنگی است و دیگری نسبت میان دین و فرهنگ است و همچنین مطالعه دین در چارچوب مطالعات فرهنگی است.
 
رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: شورای تخصصی حوزوی در جهت ارزیابی این گونه ارتباطات و مناسبات وارد مباحث نظری فرهنگ می‌شود و آنچه در این همایش بیش از همه مورد تأمل است، مباحث نظری فرهنگ است.
 
وی گفت: بازخوانی نظریات فرهنگی با نظر به زمینه‌های معرفتی و علمی حوزه‌های علمیه که خروجی آن به سوی تدوین و تکوین نظریه‌های فرهنگی علمی و بومی است؛ در این راستا فعال کردن توانمندی‌های معرفتی، فلسفی، کلامی و فقهی درون حوزه‌های علمیه در تعامل با ادبیات شکل گرفته در حوزه نظریه‌های فرهنگی، بخشی از ثمرات نخستین همایش دین و نظریه فرهنگی است.
 
حجت الاسلام پارسانیا اظهار داشت: شورای تخصصی حوزوی پیش از این به صورت کمیسیون تخصصی حوزوی بوده  و بالغ بر 10 سال فعالیت دارد و در طول این دوران تلاش در جهت گسترش توسعه و تعمیق مباحث نظریه‌های فرهنگ در حوزه‌های علمیه داشته است و پیگیری برای راه اندازی و یا حتی تعریف رشته‌های علمی مربوط به فرهنگ در مراکز دانشگاهی و حوزوی در حوزه علمیه قم بخشی از این فعالیت‌ها است.
 
وی گفت: رشته‌هایی همانند سیاست‌گذاری فرهنگ، فرهنگ و ارتباطات و در سطوح کارشناسی و دکترا در قم چندین سال است که ورودی دارد با حضور و دعوت اساتید محترمی که در جامعه علمی ایران مشغولیت و فعالیت‌های علمی‌شان در حوزه مطالعات فرهنگی بوده است.
 
رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد:در قم این اساتید همواره حضور داشتند و طلاب و دانشجویانی که به مطالعات فرهنگی  و علوم مربوط مشغول هستند و گفت‌و‌گوها و نشست‌های مستمری را در این سالیان شکل داده‌اند که جای تشکر دارد و در نشست‌ها و کارگاه‌های علمی به صورت کارگاه‌های یک روزه تشکل می‌شده و حضور می یافتند و به گفت‌و‌گو می‌پرداختند.
 
وی افزود: در واقع این همایش در خلأ حوزه علمیه شکل نگرفته؛ بلکه با حضور پر نشاط طلاب و دانشجویانی است که در عرصه جامعه شناسی فرهنگی، فرهنگ و ارتباطات و سیاست گذاری فرهنگ، مشغول به تحصیل هستند.
 
حجت الاسلام پارسانیا عنوان کرد: دغدغه نظری این عزیزان تعمیق و شناخت ادبیات شکل گرفته این علم و تدوین و تکوین نظریات مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی است؛ با توجه به این عقبه، این همایش تاکنون بالغ بر 17 پیش‌همایش داشته است که برخی از این در دانشگاه‌های مختلف همانند دانشگاه اصفهان و علامه طباطبایی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و برخی در درون شورای تخصصی حوزوی شکل گرفته است./926/پ202/ف2
ارسال نظرات