۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۳۱۰۲۲۳
امام جمعه موقت کاشان:

شفاعت در قیامت شامل همه افراد نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت کاشان گفت: شفاعت شفیعان در قیامت شامل همه انسان ها نمی شود و شفیعان در مورد کافران شفاعت نمی‌کنند، اما شفاعت کنندگان در روز قیامت بسیار هستند.
حجت الاسلام محمد رضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسال درکاشان، حجت الاسلام محمد رضا اسلامی تبار، امام جمعه موقت کاشان شنبه شب در جلسه تفسیر قرآن در مسجد آیت الله رضوی کاشانی، در ترجمه و تفسیر آیات 47 و 48 سوره مدثر «و حَتی أَتَانَا الْیَقِینُ»،‏ گفت: یقین به معنای مرگ و مردن است و مرگ به یقین تعبیر شده است و در این مورد مردم به دو گروه تقسیم شدند.

 

وی افزود: آن گروهی که  ایمان دارند و معارف الهی و اهل بیت(ع) را قبول دارند اگر چه بعد ازمرگ با حقایقی آشنا می شوند که برایشان تازگی دارد و تاکنون ندیده اند، اما بادیدن و آشکارشدن این حقایق شوکه نمی شوند و حیرت نمی‌کنند، چرا که با داشتن ایمان و معرفت واقعی به عالم آخرت، هیچ‌گونه جای حیرت برای آنها باقی نمی‌ماند.

 

به گفته وی، گروهی دیگر افرادی هستند که ایمان ندارند و معارف الهی و اهل بیت(ع) را هم قبول ندارند و قیامت راتکذیب می کنند و زمانی که مرگ آنها فرا می رسد و به دنیای دیگر می روند، تازه متوجه می شوند دنیای دیگری با حقایق متعدد دیگر نیز وجود دارد.

 

حجت الاسلام اسلامی تبار در ادامه زندگی در دنیای فانی را مانند خواب دانست و با بیان این که مرگ بیداری انسان‌ها است یادآور شد: انسان بعد از مرگ تازه بیدار می شود.

 

به گفته وی، افرادی که در دنیای فانی هستند، در حقیقت خواب هستند و به مال دنیا طمع دارند و از دنیای دیگر و خداوند و اهل بیت(ع) غافل، اما بعد ازمرگ با حقیقت و دنیای واقعی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

امام جمعه موقت کاشان با اشاره به آیه نورانی 48 سوره مدثر که می‌فرماید، «فَمَا تَنفَعُهُمْ شفَعَةُ الشفِعِینَ»، گفت: یکی از عواقب چهارگانه جهنمی شدن کافران که  عدم پیوستگی در نمازخواندن، عدم کمک به فقرا و سائلین، همنشینی پیوسته با افراد بد و باطل و تکذیب روز جزا است به گونه ای است که شفاعت شفیعان حاضر در قیامت نیز سودی برای آنها ندارد.

 

وی با اشاره به عوامل چهارگانه جهنمی شدن انسان‌ها گفت: افراد جهنمی عدم پیوستگی در نماز خواندن، عدم کمک به فقرا و سائلین، همنشینی پیوسته با افراد بد و باطل و تکذیب روز جزا را از دلایل جهنمی شدن خود به بهشتیان اعلام می‌کنند.

 

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: می‌توان از این آیه اینگونه برداشت کرد که  همه انسان‌ها در روز قیامت با بحث شفاعت روبه‌رو هستند و در قرآن شفاعت و مشتقات آن 30 بار اشاره شده است، بنابراین شفاعت شفیعان در قیامت شامل همه انسان ها  نمی شود و شفیعان در مورد کافران شفاعت نمی ‌کنند، اما شفاعت کنندگان در روز قیامت زیاد هستند.

 

وی با اشاره به چرایی علت شفاعت در قیامت، گفت: شفاعت در قیامت به این معنی است که انسان‌ها نباید از رحمت خداوند نا امید و مایوس باشند و اگر گناهی را مرتکب می‌شوند توبه کنند و تلاش کنند تا گناه خود را با کار نیکو جبران کنند و اگر چنانچه درصدی از از گناه آنها باقی ماند شفیعان شفاعت می‌کنند، بنابراین شفاعت شفیعان شامل حال افراد توبه کننده و جبران کننده ‹‹گناه›› است.

 

امام جمعه موقت کاشان همچنین با اشاره به این که منظور از شفاعت کنندگان دراین آیه چه کسانی هستند، گفت: پیامبراکرم(ص) می فرماید اولین شافع روز قیامت من هستم، و امیر مومنان نیز می فرماید قرآن شفاعت کننده مشفع است به این معنی که شفاعت اش رد نمی شود، ضمن این که امامان، ملائکه، پیامبران، علمای واقعی، مومنان واقعی و شهیدان که در شفاعت دارای مقام های متفاوتی هستند شفیع هستند./1307/202/ب2

ارسال نظرات