۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۱
کد خبر: ۳۱۵۲۲۷
معاون اول قوه قضاییه در برنامه نگاه یک خبر داد؛

ورود دستگاه قضا به ماجرای هجمه به شورای نگهبان/ فرصت دیگری به زنجانی داده نخواهد شد/ مرخصی مهدی هاشمی ربطی به انتخابات نداشت

خبرگزاری رسا ـ معاون اول قوه قضاییه در برنامه نگاه یک، توهین به نهادهای قانونی و شورای نگهبان را تخلف و جرم دانست و از تشکیل پرونده برای متخلفان در دستگاه قضا خبر داد.
نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسنی اژه ای در برنامه نگاه یک، با اشاره به انتخابات هفتم اسفندماه، اظهار داشت: به امید خدا این انتخاباتی که ملت ما در پیش دارد، همانند انتخابات های گذشته پرشور و در کمال آرامش و امنیت خواهد بود و مردم نیز مراقب شیطنت‌های بیگانگان هستند.
 
معاون اول قوه قضاییه در ادامه توهین به نهادهای رسمی و قانونی کشور را جرم دانست و تاکید کرد: بسیاری از این موارد ضرورتی ندارد حتما شکایت خصوصی باشد برخی ممکن است جنبه عمومی داشته باشد و دادستان ورود می کند اگر کسی به مسؤولان انتخابات مثل وزارت کشور و شورای نگهبان توهین کند نیازی به شکایت خصوصی ندارد.
 
واکنش سخنگوی قوه قضاییه به هجمه ها علیه شورای نگهبان
وی در پاسخ به سؤالی درباره جار و جنجال هایی که برخی در پی عدم احراز صلاحیت یک فرد راه انداخته بودند، گفت: در هفته های اخیر برخی حرف هایی زده شد، گاهی از زبان مسؤولان و نهادها و افرادی که ادعایی هم دارند، اینها می تواند مصداق تشویق اذهان عمومی و مصداق توهین و تحریک افراد باشد برای دست زدن برخی اقدامات خلاف قانون.
 
سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: برای این گونه امور پرونده تشکیل می شود، اسناد و مدارک جمع آوری و به وقتش برخورد می شود حتی اگر جزو مسؤولان باشند.
 
حجت الاسلام محسنی اژه ای یادآورشد: آنچه قانون و اسلام از ما می خواهد این است که تبعیض قائل نشویم، اگر روزی دستگاه قضایی تبعیضی قائل شد و فرد صاحب عنوان مرتکب جرمی شد و دستگاه قضا به راحتی گذر کند مشکل جدی در دستگاه قضا و کشور بوجود خواهد آمد.
 
وی اضافه کرد: اگر با ضعیف برخورد و با قوی برخورد نشود مشکل ایجاد می شود، ما زمانی می توانیم ادعا کنیم که دستگاه قضا اسلامی هستیم که تبعیض قائل نشویم.
 
حجت الاسلام محسنی اژه ای بیان داشت: خدا آن روز را نیاورد که ما بخواهیم تبعیض قائل شویم، آنچه خطرناک است، تصمیم برای تبعیض و تفاوت قائل شدن است، ما عزم داریم همه را در مقام قانون یکسان ببینیم.
 
وی با بیان این که امروز این عزم در دستگاه قضا وجود دارد، اظهار داشت: من نمی گویم همه موارد را صحیح تشخیص می دهیم و صحیح عمل می کنیم، اما عزم ما بر برخورد بدون تبعیض است و مردم نمونه هایی از این برخورد را مشاهده بویژه در سالیان اخیر کرده اند.
 
معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: کسانی در عالی ترین مقام اجرایی بودند که تحت تعقیب قرار گرفتند و احضار شدند، مواردی که اثبات شده مجازات شدند، در سال گذشته و امسال نظارت داخلی بر قوه قضاییه را تشدید کرده ایم، البته حتما اشکال داریم.
 
وی بیان کرد: ما در این چند سال اخیر افرادی را داشتیم که مناصب بالای اجرایی داشتند و پرونده برای شان تشکیل و با آنها برخورد شد، افرادی صاحب منصب و با موقعیت بالا داشتیم که همزمان دو فرزندشان در زندان بود.
 
حجت الاسلام محسنی اژه ای بیان داشت: در چند ماه قبل تعدادی قاضی دستگیر کردیم، تعدادی سلب صلاحیت شدند، عزم ما برای مبارزه با هر نوع جرم و فسادی جدی است، عزم ما برخورد غیر تبعیض آمیز است، اما آیا در عمل همه جا توانسته ایم، ممکن است این محقق نشده باشد.
 
معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر این که همه ملتزم به قانون باشند، یادآورشد: قانون مشخص کرده، احراز صلاحیت به عهده یک دستگاه خاص است که قانون تعیین کرده؛ ممکن است فردی صلاحیتش برای من و شما ثابت شود اما نه برای دستگاهی که قانون تعیین کرده، عکس این مساله نیز صادق است.
 
مرخصی مهدی هاشمی ربطی به انتخابات نداشت
وی درباره اعطای مرخصی به یک زندانی سرشناس در آستانه انتخابات و بحث های صورت گرفته در این باره، گفت: این مرخصی به خاطر انتخابات نبوده است، بله در خصوص مسائل انتخابات های گذشته، ایشان اتهاماتی داشت و به آنها رسیدگی شد، آن مقدار که برای دادگاه ثابت شد حکم داده شد.
 
حجت الاسلام محسنی اژه ای بیان کرد: ایشان(مهدی هاشمی) محکوم است و در زندان به سر می برد، ایشان بر اثر نظر پزشک نیاز به مرخصی پیدا کرد، البته این بر هر متهم دیگری نیز جاری است و اختصاص به این فرد مد نظر شما ندارد.
 
وی ابراز کرد: آقای مهدی هاشمی یک عمل جراحی داشتند، پزشک معالج تاکید کرده بود که دو هفته دوران نقاهت را باید بیرون زندان باشند، شاید به همین جهت که حساسیت های موجود به این نظر پزشک معالج اکتفا نشده و سه پزشک نظر دادند که ایشان نیاز به استراحت دو هفته ای و آن هم در بیرون زندان دارند.
 
وی با بیان این که قاضی برای این مرخصی مهدی هاشمی تا جایی که من اطلاع دارم تحت فشار قرار نگرفته بود و امر پزشکی در میان بود، اظهار داشت: البته از ابتدا در مورد این پرونده حتما فشارهایی به دستگاه قضایی آمد، مهم این بود که دستگاه قضا تسلیم نشد و حکم خود را داد.
 
مخالف برجام نیستم اما نباید به گونه ای عمل شود که به اشتباه بیفتیم
حجت الاسلام اژه ای درباره برجام نیز ضمن تقدیر از زحمات تیم هسته ای، خواستار هوشیاری مسؤولان و دولتمردان برای مقابله با نفوذ دشمنان شد.
 
وی با بیان این که من با برجام مخالف نیستیم و از زحمات تیم هسته ای سپاسگذاریم، گفت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما همین امتیازاتی که بدست آورده ایم به دلیل مقاومت و پایداری ما بوده است، نباید به گونه ای عمل شود که خودمان و دشمن را به اشتباه بیندازیم، ما حتما در برخی نقاط تنزل داشته ایم.
 
تبادل زندانیان از موضع ضعف نبود
معاون اول قوه قضاییه درباره تبادل زندانیان ایران و آمریکا، گفت: ما با برخی کشورها قرارداد استرداد مجرمین داریم و با برخی کشورها نیز نداریم که از طریق اینترپل انجام می شود اما عمدا کشورهای اروپایی زیر بار نمی روند.
 
وی بیان کرد: در ماجرای اخیر چهار فرد دو تابعیتی دستگیر شده بودند، برخی اتهامات جاسوسی داشتند، جیسیون رضاییان به اتهام جاسوسی دستگیر و محکوم شده بود اما در مرحله تجدید نظر خواهی بود، اینها ارتباطی با برجام نداشت.
 
سخنگوی قوه قضاییه ابراز داشت: آمریکایی ها مدت ها دنبال این بودند، ایران شرط هایی را تعیین کرده بود که آمریکایی ها پذیرفته بودند، یک نفر پنجمی هم بود که جزو این موارد نبود، طبق روال خاص خود آزاد شد و ربطی به تصمیم شورای عالی امنیت ملی نداشت.
 
وی بیان کرد: از آنها چهار نفر آزاد شدند، از ما بیشتر بودند، ما شرایطی را تعیین کرده بودیم که آنها پذیرفته بودند و این تصمیم شورای عالی امنیت ملی بود و حکم قضایی نبود و این در حیطه اختیارات شورای عالی امنیت ملی است نه قوه قضاییه.
 
سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: این یک اقدام قدرتمند از ناحیه ایران بود و به هیچ وجه از موضع ضعف نبود و آنها شرایط ما را پذیرفتند.
 
پرونده مرتبطین جیسیون رضاییان بسته نیست

وی درباره مرتبطین با جیسون رضاییان گفت: کسانی که مرتبط با جیسیون و دیگران باشند پرونده برایشان تشکیل و تعقیب می شوند و در موقع مناسب برای آنان اقدام خواهد شد. پرونده مرتبطین با جیسیون رضاییان بسته نیست.

 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سؤال که آیا همچنان زندانی آمریکایی در ایران داریم، اظهار داشت: زندانی دو تابعیتی نداریم، اما غیر از این زندانی داریم.

 

بعید است دادگاه فرصت دیگری به بابک زنجانی بدهد

حجت الاسلام اژه ای در بخش دیگری از برنامه نگاه یک، درباره مفاسد اقتصادی و پرونده فساد نفتی و آخرین وضعیت آن، اظهار داشت: آقای بابک زنجانی وجه خود را برنگردانده است، از اول دو سه بار حرف هایی را زده که اثبات نشده است، تا قبل از برجام می گفت در تحریم هستیم و نمی توانم پول را برگردانم، به همین جهت دادگاه به ایشان یک ماه فرصت داد، اما ایشان این کار را نکرد و یک ماه دیگر هم درخواست کرد که رو به اتمام است.

 

وی افزود: بعید می دانم بار دیگر دادگاه به ایشان اجازه دهد، اگر پول دارد باید پرداخت کند؛ رقم دقیق بدهی در آن زمان طبق قیمت روز دلار چیزی حدود 9 هزار میلیارد تومان بود، اموال شناسایی شده او در داخل و خارج کفاف بدهی او را نمی کند، دادگاه بعد از اتمام این فرصت و حتی شاید زودتر برگزار و حکم خود را خواهد داد.

 

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: پرونده نفتی یک متهم ندارد، فعلا سه متهم به دادگاه آمده اند، تحقیقات بسیار گسترده ای در این باره صورت گرفته است و تیم های کارشناسی به خارج از کشور اعزام شده اند.

 

وی اضافه کرد: اینجا شاکی خصوصی نبود که این فرد را دستگیر کرد، وزارت نفت این قدر دنبال نبود که دستگیر شود، قوه قضاییه و مدعی العموم وارد شد، از آن روز تاکنون حتی یک روز کار تعطیل نشده است، قوه قضاییه عزمش جزم است هر حکمی که ثابت شد بدون اغماض صادر کند و ملاحظه هیچ چیز و هیچ کس را نخواهد کرد.  

 

پرونده کرسنت در حال رسیدگی است/ ورود سازمان بازرسی به موضوع قراردادهای جدید نفتی

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده کرسنت نیز گفت: این پرونده الان یک حکم قطعی دارد، الان برای رسیدگی فوق العاده درخواست کرده اند، برخی افراد محکوم شده اند، الان در مرحله رسیدگی است.

 

حجت الاسلام اژه ای درباره قرادادهای جدید نفتی که زمینه ایجاد فساد را فراهم می کند و امکان ورود دستگاه قضا به این ماجرا، گفت: مجلس بر قراردادها نظارت دارد، همین الان بازرسی کل کشور وارد شده و در حال بررسی است و اگر به خلاف قانون برسند حتما رسیدگی می کنند.

 

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: با توجه به حساسیت مجلس و دستگاه های نظاتی و هیاتی که وجود دارد، ضرورتی برای ورود دستگاه قضا غیر از سازمان بازرسی نمی بینیم، نفس طولانی بودن قرارداد مهم نیست، اما اگر جنبه های دیگری داشته باشد دستگاه های نظارتی هستند و بررسی می کنند.

 

ان شاءالله سرمایه گذاران پدیده شاندیز به حقوق شان خواهند رسید

وی درباره پرونده پدیده شاندیز و کمکی که قوه قضاییه برای احقاق حقوق مردم می تواند بکند، گفت: ما کمک شایانی در این باره کرده ایم، در وهله نخست تبلیغات شان در رسانه ملی ممنوع، دفاتر شان بسته و فعالیت شان ممنوع شد، همچنین ستادی به ریاست استاندار در خراسان رضوی تشکیل شد، اولا کسانی که سهمی دارند حق شان ضایع نشود، ثانیا تا جایی که خلاف صورت گرفته اگر قابل اصلاح است، اصلاح شود و ثالثا اگر چنانچه بتوانند بخشی از کار که صحیح است ادامه پیدا کند.

 

حجت الاسلام محسنی اژه ای اظهار داشت: ان شاءالله که حق مردم ضایع نخواهد شد و به حق خودشان خواهند رسید./924/

 

ارسال نظرات