۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۳۱۶۹۵۵
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان:

پیشرفت در فناوری های ارتباطی ما را از فیلترینگ بی نیاز می کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسوی گفت: قطعاً اگر ما در فناوری های ارتباطی پیشرفت کرده و دست برتر باشیم، نیاز به فیلترینگ نداریم در نتیجه موجبات ناراحتی حتی گروه اندکی از مردم نیز بوجود نمی‌آید بلکه اسباب افتخار همه مردم فراهم می‌شود.
فيلترينگ

حجت الاسلام سید رضا موسوی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرمان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، در پاسخ به شبهات موجود در زمینه فیلتر برخی نرم‌افزارها اظهار داشت: برخی معتقدند فیلتر کردن و قطع کردن و بستن برخی نرم‌افزارها موجب بدبینی مردم نسبت به نظام می شود در حالی که باید دقت داشته باشیم که قضاوت در مورد این قبیل مسائل، نیاز به دقت بیشتر و کار تخصصی‌تر دارد و صرفاً‌ نمی‌توان به خواست گروهی از مردم بدون توجه به حقیقت و ادله آن اکتفا کرد چنانکه همه کشورهای دنیا در امور تخصصی و کارشناسی خود؛ منافع و مضرّات مسائل را بررسی کرده و سپس نسبت به آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

وی بیان داشت: از آنجا که موضع ما تدافعی است خود این تدافعی بودن و هجومی نبودن بار منفی دارد چراکه مردم دوست دارند ما پیش‌رو باشیم تا مدافع؛ گرچه وقتی مراحل دیگر جنگ را انجام ندادیم اجبارا باید دفاع کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه نمی‌شود همه مردم را راضی نگاه داشت چراکه درصدی از مردم بررسی‌های دقیق تخصصی و ظرافت‌های دینی را نمی‌پذیرند و از طرف دیگر کشور، جامعه و فرهنگ ما دینی است بنابراین نمی‌توان حقیقت، اخلاق و دین را فدای خواست گروه معدودی کرد تا آنان راضی شوند.

 

این مدرس کشوری جنگ نرم گفت: گرچه تنها فیلتر کردن و امثال آن؛ همه آنچه باید انجام شود نیست اما اکثریت مردم بدلیل داشتن نگرانی‌؛ خواهان انجام واکنش و مقابله جدی دولت در برابر این تهاجمات هستند.

 

وی تصریح کرد: امروز این امکانات جرم‌خیز موجب انحراف خانواده‌ها و ایجاد مشکلات فراوان می‌شود از این رو مردم را به نظام بدبین می‌کند و آنان از اینکه نظام اسلامی با ابزارهای جرم‌خیز مبارزه نمی‌کنند ناراحت می‌شوند و انتظار دارند این نظامی که دینی است با مظاهر و اسباب گناه برخورد جدی داشته باشد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان اشاره کرد: در مقابل کامنت‌هایی که نارضایتی از فیلتر برخی نرم افزارها را نشان می دهد؛ برخی کامنت‌ها نیز مربوط به جوانان اهل منطق و با غرور و پرشور کشور هستند که وقتی ضعف فیلترینگ و دورزدن فیلترینگ بواسطه ساده‌ترین ابزارها را مشاهده می‌کنند ناراحت می شوند و از اینکه تاکنون با این نوع پدیده‌ها به صورت منفعلانه برخورد شده ابراز نارضایتی می کنند.‌

 

وی اضافه کرد: قطعاً اگر ما در فناوری های ارتباطی پیشرفت کرده و دست برتر باشیم، نیاز به فیلترینگ نداریم در نتیجه موجبات ناراحتی حتی گروه اندکی از مردم نیز بوجود نمی‌آید بلکه اسباب افتخار همه مردم فراهم می‌شود.

 

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: برخی افراد نیز معتقدند استفاده از سیستم فیلترینگ؛ روشی قدیمی و منسوخ است و اساسا فایده و ثمری ندارد پس نباید از این روش استفاده کنیم در پاسخ به آنان باید گفت که ایجاد محدودیت نسبت به هر چیزی که عدم محدودیت و کنترل آن موجب بروز مشکل و آسیب‌های جدی (در عرصه فردی،اجتماعی، سیاسی و فرهنگی) خواهد شد؛ قاعده‌ای عُقلایی است و در همه جوامع کوچک و بزرگ از آن استفاده می‌شود از این رو پدیده فیلترینگ نیز در چارچوب همین قاعده قرار می‌گیرد.

 

وی افزود: پدیده فیلترینگ مختص ایران نیست بلکه در تمام کشورهای جهان چنین پدیده‌ای در زمینه مسائل فرهنگی و امنیتی وجود دارد گرچه مصادیق فیلترینگ در هر کشوری متناسب با فرهنگ و امنیت آن کشور متفاوت است با این حال در برخی موارد در همه کشورهای جهان اتفاق نظر وجود دارد مانند عدم دسترسی کودکان به سایت های غیر اخلاقی؛ چنانکه حتی آمریکا نیز دسترسی به برخی سایت‌های غیراخلاقی و نیز شبکه‌های اجتماعی را در مدارس و محیط‌های مشخص؛ فیلتر کرده است.

 

این کارشناس دینی اظهار کرد: آمارها گویای بسیاری مطالب می‌باشد از این رو شاهدیم که اسرائیل با فیلتر بیش از 97 درصد از پایگاه‌های اینترنتی بیشترین و قوی‌ترین سیستم فیلترینگ جهان را دارد و بعد از آن به ترتیب کشورهای انگلستان با 70 درصد، فرانسه با 66 درصد و آمریکا با 36 درصد؛ فیلترینگ را در کشور خود إعمال کرده‌اند.

 

وی در پایان بیان کرد: در سالهای اخیر نخست‌وزیر انگلستان با اعلام اجرای طرح اینترنت خانواده‌پسند گفت: با هدف صیانت از حقوق مردم کشورش فیلترینگ را گسترده‌تر إعمال خواهد کرد که بعد از آن دولت‌های ایسلند، سوئد و دانمارک نیز رسما اعلام کردند همان رویه را اعمال خواهند کرد. طرح محدودیت بیشتر برای سایت‌های غیراخلاقی در پارلمان آلمان بدون حتی یک رأی مخالف به تصویب نمایندگان همه جناح‌ها رسید از این رو نمی توان ایجاد محدودیت و فیلترینگ را نا کار آمد و قدیمی خواند./9703/302/ب3

ارسال نظرات