۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۳۱۹۵۶۱
استاد حوزه در برنامه زمزم معرفت حرم حضرت معصومه:

شرط گذاشتن در صندوق های قرض‌الحسنه برای سپرده گذاری ربا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه وام‌های خانوادگی که با قرعه کشی انجام می شود در اصل یک سنت حسنه است و باید آن را ترویج کنند، گفت: شرط گذاشتن در صندوق های قرض الحسنه برای سپرده گذاری ربا است.
حجت الاسلام وحيد پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام وحید پور، استاد حوزه علمیه قم شامگاه امروز در برنامه زمزم معرفت در حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه پولی که صاحب خانه بابت رهن از مستأجر می‌گیرد چون به عنوان قرض الحسنه می‌گیرد و قرض است خمس ندارد و همچنین چون باید بعد از مدتی به همین مقدار پول را به مستأجر پس بدهد، خمس بر صاحب خانه واجب نمی‌شود ولی خمس بر قرض دهنده یعنی مستأجر واجب است،گفت: اما چون اجاره سود است اگر بعد از سال خمسی مصرف نشده خمس دارد ولی اگر تا زمان سال خمسی مصرف شود خمس ندارد.

 

وی افزود: دختر زن بر شوهر مادر که ناپدریش بوده به عنوان ربیبه محرم است و اما شرط محرمیت صرف عقد کردن نیست بلکه تنها با عروسی مادر این دختر با شوهرش ، دختر به شوهر مادر محرم می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: دختری که ازدواج دائم می‌کند و همراه شوهر به یک شهر می‌رود چون تا آخر عمر با شوهرش می‌ماند و برای ماندن به وطن قبلی بر نمی گردد از آن جایی که این موضوع اعراض قهری است؛ بنابراین وقتی به خانه پدر و مادرش رفت نمازش شکسته است اما مشهور فقها می‌گوید بستگی به قصد خودش دارد و اگر قصدش این است که تا آخر عمر برای ماندن به خانه پدری برنگردد و حتی با فوت شوهر وطن جدید را ترک نکند اعراض کرده و نمازش در وطن اصلی شکسته است اما اگر قصد بازگشت دارد نمازش کامل است.

 

حجت الاسلام وحید پور اظهار کرد: فکر گناه، گناه نیست و معنای گناه این است که انسان یک کار حرام مرتکب شده باشد و با یکی از اندام‌های خود گناه انجام دهد اما اگر گناهی مرتکب نشده ‌است و تنها فکر گناه کرده‌ گناه بی‌معنا است و خداوند فکر گناه را نیز در پرونده اعمال انسان نمی نویسد.

 

وی افزود: در مقابل فضل خدا بسیار زیاد است و اگر کسی نیت خیری کرد و نتوانست آن خیر را انجام دهد در پرونده عملش خداوند ثواب می نویسد.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: پوشیدن مانتوی جلو باز به شرطی اشکال ندارد که انسان کاملاً پوشیده بوده و جلب توجه نامحرم نکرده و دوخت و رنگ آن ساده باشد و حدود پوشش به صورت کامل در آن رعایت شود ولی اگر مانتو به گونه‌ای باشد که پوشش زیر مانتو نامناسب و تحریک کننده باشد و نگاه نامحرم را به خود جلب کند پوشیدن آن حرام است حتی اگر جلو بسته باشد.

 

حجت الاسلام وحیدپور اظهار کرد: دست زدن کودک سه تا چهار ساله به آیات قرآن اشکال ندارد چون کودک تکلیف ندارد و لازم نیست مانعش شویم ولی اگر بی‌حرمتی کند باید مراقب باشیم.

 

وی افزود: در عقد موقت باید صیغه عقد به عربی خوانده شود و با شرایط خاص بخوانند مثلاً اگر دختر بار اول ازدواج است اذن پدر لازم است و اگر نمی‌توانند به عربی صحیح بخوانند یک وکیل بگیرند تا به عربی بخواند ولی اگر در یک کشورهای خارجی هستند و وکیل هم پیدا نمی‌کنند می‌توانند صیغه عقد را به زبان فارسی جاری کنند.

 

حجت الاسلام وحید پور یادآور شد: وام های خانوادگی که با قرعه کشی انجام می شود در اصل یک سنت حسنه است و باید آن را ترویج کنند، ولی کسانی که ماه به ماه در آن صندوق فامیلی پول می‌گذارند به معنای پس انداز است، بنابراین اگر سر سال خمسی رسید باید خمس آن ر ا بدهند و نباید در صندوق قرض الحسنه کسی شرط کند من را در گردونه قرار دهید و اگر این شرط را بگذارد ربا می‌شود و در مورد مسؤول صندوق اگر شرط بکند اولین کسی باشد که قرض الحسنه صندوق را بردارد اشکال پیدا کرده و ربا می شود./968/202/ب2

ارسال نظرات