۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۳۲۴۸۰۰
آیت الله نمازی:

هجرت نقش مهمی در بقای اسلام دارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به این که اگر هجرت نبود، اسلام نبود و اسلام در مکه دفن می شد و کفار اجازه نمی دادند اسلام رشد کند، گفت: در تاریخ نیز علما و فضلای بزرگی هجرت کردند از جمله امام خمینی(ره) که هجرت ایشان به ترکیه و نجف و سپس به پاریس برای همه شفاف و روشن است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان پیش از ظهر امروز در دیدار طلاب و روحانیان طرح هجرت در شهرستان کاشان با تبریک این ایام مبارک، گفت: روحانیان و طلاب در طرح هجرت باید از این که خداوند به آنها توفیق داده تا در مکتب دین و راه و روش اولیای خدا، انبیا و ائمه معصومین نفس بکشند و حرکت کنند شکرگذار باشند.

 

وی، حلقه وصل بین خالق و مخلوق را از جمله افضل اعمال در عالم هستی و عالم وجود دانست و افزود: حلقه وصل بین خالق و مخلوق و ارشاد مخلوق تنها در شأن اهل علم و وظیفه اهل علم است.

 

آیت الله نمازی از جهل در جوامع بشری به عنوان مهم ترین مشکل بشریت نام برد و افزود: منشأ تمام گناهان و جنایات و فحشا و فساد جوامع بشری امروز، جهل انسان ها نسبت به خالق است، از این رو مبعوث شدن همه انبیای الهی تنها برای این بود که خدا را بشناسند و جهل انسان ها را تبدیل به علم کنند.

 

وی از کتاب و سنت و ولایت اهل بیت(ع) به عنوان سرمایه عظیم معنوی در جمهوری اسلامی ایران نام برد و افزود: امروز در نظام جمهوری اسلامی ایران روحانیت برای تبلیغ آزاد است و هیچ کس نمی تواند طلاب و روحانیان را به دلیل تبلیغ دین مؤاخذه کند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با تأکید بر این که مشکلات نباید مانع و سد راه تبلیغ و ترویج دین باشد یاد آور شد: هر فعالیتی همراه با سختی ها و مشکلاتی است و پاداش هرکاری نیز براساس سختی و تلاش و جهاد در کار محاسبه می شود.

 

همه انبیای الهی مهاجر و اهل هجرت بودند

آیت الله نمازی از اجرای طرح هجرت در روستاها از سوی طلاب و روحانیان به عنوان یکی از طرح های سخت و دشوار نام برد و افزود: با تحقیق و تأمل در تاریخ بعثت انبیای الهی متوجه می شویم همه انبیای الهی مهاجر و اهل هجرت بودند.

 

وی یاد آور شد: پیامبراکرم(ص) به دلیل فضای بسته سیاسی مکه و تحریم های اقتصادی و تبلیغاتی و سیاسی بعد از13 سال که در مکه نتوانست اقدامات خود را به نتیجه برساند به فرمان خداوند از مکه به سوی مدینه حرکت کرد و آغاز نشر و نمو و اقتدار اسلام بعد از هجرت پیامبر اکرم(ص) تحقق یافت.

 

پیامبراکرم، امیرمومنان و فاطمه زهرا مهاجر الی الله بودند

نماینده ولی فقیه در کاشان پیامبراکرم(ص)، امیرمومنان و فاطمه زهرا(س) را مهاجر الی الله دانست و گفت: به دستور پیامبراکرم(ص) امیرمومنان(ع) بعد از دو روز از هجرت پیامبراکرم(ص) زنها را از مکه روانه مدینه کرد و بعد از هجرت به مدینه و واگذاری حکومت به امیرمومنان(ع) به عراق هجرت کرد و بقیه ائمه اطهار، امام حسین، امام حسن، امام سجاد، امام باقر، امام صادق، امام کاظم، امام رضا و امام جواد همه هجرت کردند و به شهادت رسیدند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان  با اشاره به این که اگر هجرت نبود، اسلام  هم نبود و اسلام در مکه دفن می شد و کفار اجازه نمی دادند اسلام رشد کند، ابراز کرد: در تاریخ نیز علما و فضلای بزرگی بودند که هجرت کردند از جمله امام خمینی(ره) که هجرت ایشان به ترکیه و نجف و سپس به پاریس برای همه شفاف و روشن است.

 

به گفته وی، شهید اول و شهید ثانی نیز به دلیل شرایط سخت شیعه که در تقیه بودند و نمی توانستند اسلام را به راحتی تبلیغ کنند در نهایت  هر دو نفردر راه تبلیغ دین به شهادت رسیدند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به این که جایگاه و راه و روش انتقال معارف الهی به مردم جایگاه والایی است گفت: امروز نیز در ماه رجب ماه تهذیب و تزکیه و ماه های  شعبان و رمضان، از ماه هایی است که مردم آمادگی دریافت معارف الهی را دارند و باید از این فرصت استفاده کرد.

 

آیت الله نمازی یادآور شد: اساس دین پیامبر اکرم(ص) و همه ادیان الهی، عموما معرفت الله است و طلاب و روحانیان مبلغ در طرح هجرت باید در این زمینه تلاش کنند و خدا به درستی به مردم معرفی کنند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با تأکید بر معرفی توحید و قیامت با استفاده از قرآن و آیات و روایات و حدیث از سوی روحانیان و طلاب، گفت: بخشی از ادعیه ماه رجب به معرفت الله اختصاص داده شده است که باید به آرامی و هر روز یک جمله از آن را بین نمازهای ظهرو عصر و مغرب و عشاء برای مردم توضیح داده شود.

 

 

آیت الکرسی و سوره توحید، شناسنامه خدا

آیت الله نمازی همچنین از آیت الکرسی و سوره توحید به عنوان شناسنامه خدا نام برد و افزود: در شناسنانه خدا بر عکس شناسنامه های مخلوق که دارای تاریخ تولد و نام پدر و مادر و نام فرزندان و تاریخ فوت است، هیچکدام از این موارد ذکر نشده است، از این رو همه مشکلات جوامع بشری به دلیل جهل به خدا است در صورتیکه اگر همه انسان ها خدا را بشناسند،از هر آنچه در دنیا هست صرف نظر خواهند کرد.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با تأکید بر این که یکی از مباحث مهم معرفتی، موضوع معاد است که باید برای مردم بازگو شود یاد آور شد: آیت الله مشکینی، امام جمعه قم در خطبه های نماز جمعه برای این که ثابت کند قیامتی نیز وجود دارد می گفت، مردم قسم می خورم که قیامتی نیز در کار است.

 

به گفته وی، باور داشتن قبر و آخرت و قیامت عامل اصلی و بازدارنده گناهان است و کسانی که به این باور رسیده باشند، هیچ گناهی را مرتکب نمی شوند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: تأکید بر حضور در تشییع جنازه مومنان و مراسم های ختم برای این است تا باور به مرگ و قبر و قیامت در وجود انسان ها تقویت شود و از گناه و معصیت خودداری کنند.

 

آیت الله نمازی گفت: پیچ و مهره های باورهای دینی را باید با آچار سفت و محکم کرد و باورهای مردم را به خدا و قیامت و آخرت تقویت کرد./1307/202/ب1 

ارسال نظرات