۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۳۲۴۹۲۶
معاون دانش­آموختگان حوزه علمیه خبر داد؛

تدوین طرح «رشد و تقویت روحیه انقلابی» در حوزه علمیه

خبرگزاری رسا ـ معاون دانش­آموختگان حوزه علمیه با بیان اینکه بیانات رهبر انقلاب مبنی بر انقلابی ماندن حوزه­های علمیه باید تبیین و بررسی شود، گفت: در همین راستا تدوین طرح «رشد و تقویت روحیه انقلابی» در حوزه علمیه در دستور کار قرار گرفته است و به زودی اجرایی خواهد شد.
حجت الاسلام محمود ملکدار، معاون دانش آموختگان حوزه علميه و نماينده طلاب و فضلاي سمنان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام محمود ملکدار، نماینده طلاب و فضلای سمنان شب گذشته در نخستین جلسه سال جاری در جمع طلاب و فضلای این استان پس از خیر مقدم و گرامیداشت ماه رجب، خاطرنشان کرد: در ماه رجب بایستی فرصتی استثنایی و تذکاری برای همه باشد که بتوانیم ارتباط خود را با خداوند قوی کرده و انس­مان را با ائمه اطهار(ع) به وسیله دعاهای مأثوره تقویت کنیم.

 

معاون دانش­آموختگان حوزه علمیه به نقش تهذیب نفس در کارها پرداخت و اظهار داشت: راه رسیدن به هر مقامی، تهذیب و معنویت و رسیدن به خدا است و قرارگرفتن در هر راهی غیر از این راه، نه تنها تأثیری نخواهد داشت، بلکه مضر خواهد بود؛ عالمی که مهذب نباشد و ارتباط خوبی خدا نداشته باشد، قطعا موفق نخواهد بود و بر ضرر خود و دین قدم بر خواهد داشت.

 

اصلاح خود، مقدمه تأثیر بر جامعه

وی اصلاح خود را راهی برای تأثیرگذاری بر جامعه دانست و تصریح کرد: اگر بخواهیم منشأ اثر و تحول در جامعه شویم، باید ابتدا از خود شروع کنیم؛ اگر امام راحل توانست تحول عظیمی را ایجاد کند و خدمت کم نظیری را به اسلام کند، ابتدا به خود پرداخت و اصلاح کرد و در نهایت جامعه را به سمت خدا سوق داد.

 

حجت­الاسلام ملکدار با اشاره به شعار سال و عمل به آن، گفت: رهبر معظم انقلاب امسال را به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام نهادند که این مسأله برای همه ما وجود دارد و تنها برای دولتی­ها و کسانی که در نظام هستند و نقشی ایفا می­کنند، نیست؛ هر کسی باید ببیند در شعاع وجودی خود در تمامی ابعاد زندگی­اش چطور می­تواند قدم بردارد.

 

نماینده طلاب و فضلای سمنان یادآور شد: در پایان سال گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم بیاناتی را فرمودند که تک تک افراد موظف هستند در حد شعاع وجودی و تأثیرگذاری خود تلاش کنند.

 

ویژگی­های نهاد روحانیت و حوزه­های علمیه/طلاب تحقق بخش اهداف انبیا بوده­اند

معاون دانش­آموختگان حوزه علمیه به بیان ویژگی حوزه­های علمیه اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی­های نهاد روحانیت و حوزه­های علمیه، تحقق بخشیدن به اهداف انبیای عظام و ائمه اطهار(ع) است؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر امروز انبیا بودند و برای تحقق اهدافشان و تبلیغ دین می‌خواستند از نهادی بهره ببرند، قطعا از نهاد روحانیت و روحانیان استفاده می­کردند؛ این جمله بالایی است و اهمیت نهاد روحانیت و حوزه­ها را می‌رساند.

 

وی افزود: حوزه­های علمیه در طول تاریخ پر افتخار خود، در راه تحقق هدف انبیا و ائمه اطهار(ع) با توجه به کمبودهایی که داشتند، اما همیشه در این راه، پر افتخار قدم برداشتند و تحقق بخش اهداف انبیا بوده­اند.

 

حجت­الاسلام ملکدار با بیان اینکه طلاب سربازان حضرت ولی عصر(عج) هستند، اظهار داشت: حوزه با این سابقه، بشارت­ها و نگرانی­های را دارد که یکی از آنها، این است که حوزه و نهاد روحانیت از عنایت و پشتیبانی معنوی ائمه هدی(ع) و امام زمان(عج) برخوردار بوده و این مسأله بسیار مهم است؛ هیچ نهادی به این اندازه و با این عنایت وجود ندارد؛ طلاب سربازان حضرت ولی عصر(عج) هستند که توجه امام زمان(عج) در جای جای حوزه قابل مشاهده است.

 

حوزه علمیه از عنایت معنوی اهل بیت برخوردار است

نماینده طلاب و فضلای سمنان با اشاره به اینکه حوزه­های علمیه از پشتوانه علمی و شخصیت­های علمی و معنوی برخودار است، تصریح کرد: چنین پشتوانه­ای در هیچ جایی وجود ندارد که نمونه آن امام راحل است که فرزند حوزه بود و توانست این تحول را در جهان ایجاد کند و رهبر معظم انقلاب نیز همینطور است که توانسته­اند اینگونه انقلاب را اداره کنند.

 

معاون دانش­آموختگان حوزه علمیه به ارائه آمارهایی از حوزه علمیه قم پرداخت و گفت: گستردگی بحث­ها و درس­ها را در حوزه­های علمیه و به ویژه در حوزه علمیه قم شاهد هستیم که در هیچ جایی قابل مشاهده نیست، امروز حوزه علمیه قم دارای بیش از هزار استاد سطوح عالی و درس خارج است و نزدیک به 600 استاد دوره تخصصی دارد و حدود 800 استاد سطح یک در قم وجود دارد.

 

تمامی سازمان­ها و مراکز کشور به حضور روحانیت و حوزه علمیه نیازمند هستند

وی با اشاره به نیاز تمامی نهادها، سازمان­ها و مراکز برای حضور روحانیت و حوزه یادآور شد: امروز همه جا دست نیاز به سوی روحانیت و حوزه بلند است و هیچ نهاد و تشکیلاتی همانند حوزه، با توجه به کاستی­های موجود، به مردم خدمت نمی­کند؛ روحانیت در خدمت به مردم و نظام پیشتاز بوده و هست.

 

حجت­الاسلام ملکدار به نگرانی­های مربوط به حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: در کنار این بشارت­ها و افتخارات، نگرانی­ها و نواقصی در حوزه­ها وجود دارد؛ یکی اینکه در حوزه­ها به ویژه حوزه علمیه قم زمزمه دوری و فاصله گرفتن از نظام، حکومت و مسائل سیاسی است؛ این آسیب جدی برای حوزه­ها به شمار می­رود و زمزمه­ای به وجود آمده که دین کاری به سیاست ندارد و در برخی از دروس خود نیز مطرح می­کنند که باید فقط به درس پرداخت.

 

تبیین بیانات رهبر انقلاب مبنی بر انقلابی ماندن حوزه­های علمیه

نماینده طلاب و فضلای سمنان به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر انقلابی­ماندن حوزه های علمیه پرداخت و اظهار داشت: رهبری با عنوان شخصی که رصد می­کند و تیزبین و کارشناس است، امروز این درد را در حوزه تشخیص داده­اند و در دیدار اعضای مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم که از بدنه حوزه هستند، بیان کردند که حوزه باید انقلابی بماند.

 

معاون دانش­آموختگان حوزه علمیه تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در ابتدای این دیدار فرمودند که مجمع نمایندگان حوزه از دو جهت نزد من مورد تکریم قرار می­گیرد: یکی اینکه در این مجمع حضور ممتد طلاب سابقه­دار است و جهت دیگر این بود که فرمودند اعضای مجمع نمایندگان، نمایندگی طلاب و بدنه حوزه را دارند.

 

وی با اشاره به دیدار اعضای مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم با مقام معظم رهبری، گفت: رهبر معظم انقلاب در بخش دیگر از این دیدار فرمودند که مسائل حوزه دو قسم است که بخشی را آموزش و پژوهش و غیره تشکیل می­دهد که وارد این مسأله نمی­شوم و دیگری اینکه قسم دوم مسائل حوزه، نگاه به وضعیت رشد و بلوغ و تفکر انقلابی در حوزه­های علمیه است.

 

حجت­الاسلام ملکدار به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تأثیر حوزه های علمیه پرداخت و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در بخش دیگر سخنان خود به اثرگذاری حوزه و دانشگاه اشاره کردند و فرمودند که دو خصوصیت مبارزاتی حوزه او را برجسته می­کند: همه­گیربودن مبارزه در حوزه است که حوزویان مبارزاتشان فراگیر است و شاید عده کمی اینطور نباشند و دیگری اثرگذاری در جامعه است و اگر حوزه نبود، انقلاب به ثمر نمی­رسید و این مردم با سخنگوی دین یعنی روحانیت به میدان آمدند و این تأثیرگذاری خاص حوزه است.

 

نماینده طلاب و فضلای سمنان افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند حوزه علمیه قم را می­خواهند از انقلاب تهی و جدا کنند و انگیزه­های وجود دارد و اگر بخواهیم نظام اسلامی و دستگاه­ها، انقلابی و اسلامی بماند، حوزه قم باید انقلابی بماند.

 

معاون دانش­آموختگان حوزه علمیه در پایان از تدوین طرحی در راستای تربیت حوزه انقلابی خبر داد و خاطرنشان کرد: مدیر حوزه­های علمیه در جلسه­ با معاونان حوزه در سال جدید کمیته­ای متشکل از 5 نفر از معاونان حوزه را تشکیل دادند که طرحی را ارائه کنند و پس از یک هفته طرحی ارائه و کلیات آن تصویب شد؛ نام طرح ارائه شده از سوی کمیته مذکور طرح «رشد و تقویت روحیه انقلابی» است که در جلسه امروز نهایی شد و برای شورای عالی خواهد رفت؛ در این طرح مهم، شاخص­های حوزه انقلابی در 24 بند تنظیم شد و سیاست­های اجرایی این آیین­نامه نیز بیان شد و اقدامات هم نهایی شده که در این استا بایستی 42 اقدام صورت گیرد./822/201/ب2

ارسال نظرات