۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۳۲۵۷۷۹
مدیر حوزه علمیه خراسان:

نهادهای حوزوی، فرزندان حوزه علمیه هستند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه خراسان در مورد لزوم همکاری نهادهای دینی تحت بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب گفت: اگر ما نمی‌توانیم یکپارچه شویم، حداقل می‌توانیم به صورت مجمع‌ الجزایری و تحت اصول ابلاغی از جانب معظم له برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.
نشست حوزه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، در پی افزایش همکاری‌های حوزه‌ علمیه خراسان و جامعةالمصطفی مشهد، ظهر دیروز نشستی تعاملی با هدف بهبود روند تعاملات و تسریع و رشد خدمات مطلوب، با حضور مسئولین این دو نهاد آموزشی و فرهنگی در شورای عالی حوزه علمیه خراسان برگزار گردید.


حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان در این نشست اظهار داشت: مجموعه نهادهایی که ماهیتاً حوزوی هستند ولی هر کدام رسالت‌های خاصی را بر عهده گرفته‌اند، همگی فرزندان حوزه علمیه هستند و لذا می‌توان به برنامه‌ریزی منسجم برای آینده‌ای بهتر امیدوار بود.


وی با اشاره به محوریت و جایگاه تاریخی و قدمت حوزه‌ی علمیه‌ی خراسان و توجه مقام معظم رهبری به حفظ و تقویت استقلال آن تأکید کرد: در برنامه‌ریزی‌ها بایستی به توصیه‌های ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب توجه جدی شود.


مدیر حوزه علمیه خراسان در مورد لزوم همکاری نهادهای دینی تحت بیانات و رهنمودهای رهبر انقلاب بیان داشت: اگر ما نمی‌توانیم یکپارچه شویم، حداقل می‌توانیم به صورت مجمع‌ الجزایری و تحت اصول ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی و اقدام نماییم.


وی هم‌چنین در مورد متخلق بودن طلاب به اخلاق حسنه اسلامی بیان داشت: طلبه باید طوری عمل کند که مردم در جبین او اهل بیت علیهم السلام را ببینند.


مدیر حوزه علمیه خراسان حضور مسئولین جامعة المصطفی مشهد را در ابتدای مسئولیت باعث دلگرمی خود دانست و گفت: در مشهد نهادهای حوزوی مستقل و خوبی داریم که یکسری مشترکاتی بین آن‌‌ها وجود دارد و چنانچه این مشترکات مورد توجه واقع شده و تقویت شوند، موفقیت‌های بیشتری را در پی خواهد داشت.


حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی به نقل از مقام معظم رهبری بیان داشت: با توجه به پیشینه و استعدادهایی که در حوزه علمیه خراسان وجود دارد، این حوزه می‌تواند حتی از حوزه قم هم پیشی بگیرد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تأکید رهبر فرزانه انقلاب بر نقش مجتهدپروری حوزه خاطرنشان کرد: تخصص‌های مختلفی را در حوزه داریم اما اصل و مبنا باید فقاهت باشد که اگر چنین نباشد دیگر نمی‌توان آن تخصص را حوزوی تلقی کرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی عنوان کرد: کاربرد اجتهاد باید تخصصی شود و در حوزه، فقهای اقتصادی، سیاسی و ... پرورش یابد.


وی در تأکید مجدد بر ضرورت شکل‌گیری فقه تخصصی در حوزه گفت: فقه عمومی مبناست و حتماً نیاز است، اما فقه تخصصی است که پاسخگوی نیازهای جدید و دقیق فعلی می‌باشد و اگر شکل بگیرد می‌توان منتظر تحول در تمامی بخش‌های مکتب و فقاهت بود.


مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان سخنان خود با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب پیرامون ارتقای فهم سیاسی و اجتماعی طلاب، ضمن تبیین اهمیت ارتقای آگاهی‌های سیاسی، اجتماعی در حوزویان، با توجه به رسالت‌های حوزه بیان داشت: توجه به مسائل سیاسی و اجتماعی در حوزه ضعیف است؛ از جمله دانش آموختگان جامعة المصطفی بناست پیام‌آور اسلام و تشیع در سراسر جهان باشند و لذا لازم است بصیرت کافی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی داشته باشند.


حوزه‌ علمیه‌ خراسان در رشد جامعة‌المصطفی مشهد نقش کلیدی داشته است


در ادامه این دیدار صمیمانه حجت‌الاسلام مهدوی مهر، رئیس مجتمع آموزش عالی جامعة المصطفی مشهد، با تأکید بر نقش و جایگاه جامعة المصطفی در تربیت طلاب و دانش‌پژوهان غیر ایرانی بیان داشت: حوزه‌ی علمیه‌ی خراسان در رشد این مجموعه نقش کلیدی داشته است، از جمله اساتید مجموعه که غالباً از تربیت یافتگان حوزه علمیه خراسان هستند.


وی در این نشست ضمن تبریک ولادت امام جواد و انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی به ریاست حوزه علمیه خراسان وگرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله واعظ طبسی (ره) به ارائه گزارشی پیرامون فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی جامعة المصطفی پرداخت.


مهدوی مهر اظهار داشت: جامعة المصطفی مشهد هم‌اکنون در حال آموزش دانش‌پژوهان در 25 رشته‌ی آموزشی می‌باشد که از مقطع ورودی زبان فارسی و معارف اسلامی تا دوره دکتری را شامل می‌شود.


رئیس جامعة المصطفی مشهد در ادامه به معرفی گروه‌های علمی و پژوهشی این مجتمع عالی آموزشی پرداخت و ضمن معرفی فعالیت‌های 20 گروه علمی،3 گروه پژوهشی و 50 انجمن ملیتی طلاب خاطرنشان کرد: 3500 طلبه غیر ایرانی در جامعة المصطفی مشغول به تحصیل هستند که عمده‌ی این افراد در برنامه‌ها و مراسمات حوزوی حضور فعال دارند.


مهدوی‌مهر تدوین قانون احوال شخصیه افغانستان را یکی از نمودهای حضور فارغ‌التحصیلان جامعة المصطفی در سطح بین‌المللی عنوان کرد و حضور برخی فارغ التحصیلان این مرکز در هیئت علمی دانشگاه‌های سایر کشورها را ستود.


وی تأکید کرد: به پیشرفت‌های صورت گرفته اکتفا نمی‌کنیم و برنامه‌هایی برای توسعه کمی و کیفی مجموعه داریم.


حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی مهر آمادگی جامعة المصطفی مشهدبرای هرگونه همکاری و همراهی در دوره جدیدی که در حوزه علمیه خراسان با تدابیر مقام معطم رهبری و با انتصاب افراد ارزشمند علمی و اخلاقی رقم خورده است را اعلام کرد.


گفتنی است سخنرانی اکبر صابری‌فر، مدیرعامل مجمع خیرین جامعه المصطفی مشهد نیز بخش دیگری از این نشست بود که وی ضمن ارائه گزارش مختصری از فعالیت‌های این مجمع و اشتیاق و تلاش این مجمع در جهت تجهیز جامعه المصطفی مشهد گفت: برای حل مشکل کلاس و سکونت طلاب، پیگیری‌های متعددی نسبت به تأمین زمین و ساخت بناهای مورد نیازدر حال انجام است./859/102/ب3

 

ارسال نظرات