۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۴۲۵۳۱۵
سخنران حرم حضرت معصومه:

تهدید و تحریم در برابر امت انقلابی تنها روش غرب است

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در آیه ۱۸۰ سوره آل عمران وعده صریح خداوند به مؤمنان شکست و ذلت یهود و نصارا و مستکبران است، گفت: در این آیه خداوند به مؤمنان وعده پیروزی می‌دهد و به صراحت بیان می‌کند که یهود و نصارا جز آزار رساندن به شما نمی‌توانند کار دیگری انجام دهند.
وحدت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد فقیهی، استاد حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون(س) با اشاره به اینکه آیه ۱۱۰ سوره آل عمران در بیان ویژگی‌های امت شاخص و اسوه بیان شده است، گفت: در این آیه واژه «کنتم» به چهار روش معنا شده که در اولین معنای اشاره شده«کنتم» دارای زمان نیست و به صورت مطلق بیان می‌کند که امت اسلامی در همه زمان ها بهترین امت خواهد بود.

 

وی افزود: علامه طباطبایی در این زمینه می‌فرمایند که واژه «کنتم» در اینجا دارای زمان بوده و زمان آن گذشته است که بر این اساس تفسیر آیه به این شکل مطرح می شود که شما در صدر اسلام بهترین امت بودید زیرا در آن زمان اراده ها به اندازه‌ای محکم بود که ۲۰ نفر از شما قادر به شکست یک لشکر بود همانطور که این موضوع در سوره انفال مورد تأکید قرار گرفته است.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: براساس آنچه گفته شد اگر ما در اینجا واژه «کنتم»را دارای زمان در نظر بگیریم این آیه حالت گلایه‌ای پیدا کرده و بیان می‌کند که شما امت اسلامی در حال حاضر مانند گذشته امت اسوه نیستید؛ زیرا تقوا و روحیه انقلابی و شهادت طلبی در میان شما کم و سست شده و دچار دنیاطلبی و رفاه زدگی شده اید.

 

حجت الاسلام فقیهی با بیان اینکه سومین معنای واژه امت را در اینجا می‌توانیم به معنای ائمه معصومین(ع) بگیریم، ادامه داد: در این معنا واژه «کنتم» دارای زمان نیست و آیه را این این‌گونه تفسیر می کنیم که ائمه(ع) بهترین الگو برای امت در هر عصر و زمانی هستند.

 

وی افزود: خداوند در این آیه واژه ائمه(ع) را تعریف کرده و نشان می دهد که منظور از ائمه (ع) هر امام و پشوایی نیست بلکه منظور در اینجا خاندان و اهل بیت پیامبر(ص) و فرزندان آن‌ها هستند که در هر زمان بهترین الگو برای مؤمنان خواهند بود.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: برای واژه امت یک معنای چهارمی هم در نظر گرفته شده که مصداق آن امام حسین(ع) هستند؛ به این علت که ایشان به طور مطلق و کامل به خداوند ایمان آوردند و برای احیای دین الهی در زمین قیام کرده و وظیفه واجب امر به معروف و نهی از منکر را که زمینه‌ساز اصلاح امت ها بوده را در جامعه جاری کردند.

 

حجت الاسلام فقیهی اظهار کرد: در این آیه واژه «لینذروکم»به قوم یهود و یا قوم یهود و نصارا به صورت جمعی با هم اشاره داردکه خداوند در ادامه آیه به مسلمان دلداری داده و از آن‌ها حمایت می‌کند و می فرماید که «یهود و نصارا جز آزای نمی‌توانند به شما برسانند و خداوند پشتیبان شماست» که در مورد انقلاب اسلامی هم در حال حاضر به همین شکل است و شاید دشمنان با ایجاد مشکل به نظام اسلامی و مردم آزار برسانند ولی هرگز نمی‌توانند امت اسلامی را نابود کنند زیرا این موضوع وعده صریح قرآن کریم است.

 

وی افزود: علامه طباطبایی در اینجا واژه آزار را به معنای چیزی که به انسان می‌رسد و از نظر جسمی و روحی او را رنجیده می‌کند، ترجمه می‌کنند و می‌فرمایند که این آزار در صورت توکل به خدا و ایستادگی نمی‌تواند موجب نابودی انسان شود.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خداوند در این آیه بیان می‌کنند که اگر یهود و نصارا بخواهند با مسلمانان بجنگند در این جنگ شکست‌خورده و در مقابل شما عقب نشینی کرده و پشت خود را به شما کرده و فرار می‌کنند، افزود: خداوند در ادامه می‌فرمایند که شکست آن‌ها قطعی است و هیچ‌کس بعد از این عقب نشینی حاضر به یاری آن‌ها نخواهد شد که در این زمینه سوریه، عراق و سایر کشورهای اسلامی مصداق خوبی برای این وعده قرآنی و الهی هستند.

 

حجت الاسلام فقیهی ادامه داد: قرآن به صراحت می‌فرماید که یهود هر کجا باشند ذلیل هستند هر چندکه این قوم در ادوار مختلف تاریخی ظلم زیادی به مردم و سایر امت ها روا داشته اند.

 

وی افزود: علامه طباطبایی در تفسیر و ترجمه کلمه «ضرب» می‌فرمایند در اینجان ضرب به معنای زدن مانند ضرب سکه و نقش زدن بر آن است و همچنین در این آیه علامه «ضرب» را به معنای یک سایه بان می‌گیرند که یهودیان را در هز زمان و مکانی احاطه کرده است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: طبق آیات قرآن کریم در دو صورت یهود و نصارا دچار ذلت نمی‌شوند که آن دو امر یا دو چیز اتصال به حبل الله و حبل الناس است.

 

حجت الاسلام فقیهی اظهار کرد: منظور از حبل در اینجا چیزی است که انسان به آن متوسل می‌شود و در پناه آن خود را حفظ می‌کند که منظور از حبل من الله در اینجا این است که یهود به مسلمان جزیه داده و در پناه حکومت اسلامی زندگی کنند و منظور از حبل من الناس این است که یهودیان خود را در پناه و حمایت یک مسلمان قرار دهند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آیات قرآن بر این موضوع تأکید دارند که یهودیان از درون دچار خود کم بینی و فقر شدید اعتماد به نفس هستند، گفت: یکی از دلایلی که یهود در طول تاریخ اقدام به جمع آوری ثروت کرده و با ثروت اندوزی خود را در میان امت ها مطرح کرده، همین موضوع است.

 

حجت الاسلام فقهی با بیان اینکه آنچه بر سر یهود آمده، بر امت اسلامی هم وارد خواهد شد، یادآور شد: به همین دلیل خداوند در آیات قرآن کریم سرنوشت قوم یهود را در موارد زیادی برای امت اسلامی مطرح کرده است./968/پ202/ی

ارسال نظرات