۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۴۳۶۲۶۴
عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه:

منشور حکومت دینی در نهج‌البلاغه تدوین و به نهادها ابلاغ شود

حجت الاسلام عالمی با بیان این‌که بسیاری از متولیان نظام فاقد شاخص‌های کارگزاری حکومت اسلامی از منظر نهج البلاغه هستند، خواستار تدوین مفاهیم حکومتی امام علی(ع) و ابلاغ آن به همه نهادها و ارگان‌ها شد.
نهج البللاغه

حجت الاسلام خلیل عالمی، عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه در گفت ‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه دلیل مهجوریت نهج البلاغه مهجوریت قرآن است، اظهار داشت: یکی از دلایل مهجوریت نهج البلاغه زندگی سکولار ما است یعنی ما قرآن را به عنوان کتاب زندگی اخذ نکرده ایم و به تبع آن نهج البلاغه را هم به عنوان کتاب زندگی انتخاب نکردیم.

 

وی با اشاره به اینکه  متولیان اصلی ترویج نهج البلاغه، متولیان سیاسی و فرهنگی جامعه هستند، ابراز کرد: فرهنگ در جامعه مظلوم است و متولیان سیاسی هم به آن اعتنایی نمی کنند.

 

حجت الاسلام عالمی افزود: در حوزه های علمیه هم کسی دارای اعتبار است که به دنبال فقه و اصول برود و اگر کسی به دنبال تفسیر قرآن و نهج البلاغه که کتاب های دینی ما هستند برود اعتبار علمی چندانی در حوزه ندارد.

 

نگاه فردی به فقه و تبعات آن

وی دلیل دیگر را فردی شدن زندگی ها دانست و تصریح کرد:‌ نگاهی که به فقه می شود نگاهی فردی است و به ندرت به فقه اجتماعی و سیاسی پرداخته می شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: وقتی فقه ما فردی است و نهج البلاغه سیاسی اجتماعی است به سختی می توان به آن جامع عمل پوشاند و در جامعه آن را محور زندگی سیاسی اجتماعی قرار داد.

 

حجت الاسلام عالمی با بیان اینکه نهج البلاغه کتاب سیاسی، اجتماعی و حکومتی است، اظهار داشت: بسیاری از متولیان فاقد شاخص هایی هستند که در نهج البلاغه برای کارگزاران حکومت اسلامی تعیین شده است.

 

وی ادامه داد: برای کاربردی کردن نهج البلاغه کارگزاران باید رفتارشان و عملکردشان را با نهج البلاغه تطبیق دهند،‌ آن وقت مشاهده می کنند که بسیاری از آنها در دایره آن نمی گنجند.

 

حجت الاسلام عالمی با بیان این‌که کارگزاران نظام می توانند نهج البلاغه را از مهجوریت بیرون آورند، گفت: تبدیل مفاهیم حکومتی نهج البلاغه به منشور و ابلاغ آن به تمام نهادها، ارگان ها و مسؤولان باعث رفع مهجوریت از نهج البلاغه می شود./875/ت302/ی

ارسال نظرات