۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۴۴۱۵۱۱

قراردادهای جدید نفتی فردا در هیئت دولت بررسی می‌شود

وزیر نفت از بررسی قراردادهای جدید نفتی در جلسه فردای هیئت دولت خبر داد.
نفت

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، بیژن زنگنه در جمع خبرنگاران گفت: یکی از دستور کارهای این هفته هیئت دولت بررسی مدل جدید قراردادهای نفتی ایران است.


وی با اشاره به این‌که کلیات مدل جدید قراردادهای نفتی ایران در ستاد اقتصاد مقاومتی تأیید شده، گفت: مقرر شده است که این مدل برای تصویب در جلسه هیئت دولت که روز چهارشنبه برگزار می‌شود مطرح و بررسی شود.


به گفته زنگنه، پس از تصویب این مدل قراردادی در هیئت دولت، سایر مراحل اجرایی این قراردادها نیز نهایی خواهد شد.


وی ادامه داد: در دور اول مناقصه‌های بین‌المللی به یکباره چندین طرح معرفی نخواهد شد و این امر بتدریج صورت خواهد گرفت.


زنگنه در ادامه در واکنش به حوادث اخیر مجتمع‌های پتروشیمی کشور گفت: شرکت‌های خصوصی باید سرمایه‌گذاری مناسب حوزه اچ‌اس‌ای را جدی‌تر از قبل بگیرند.


وی با بیان اینکه نمی‌توان با روش دستوری، ایمنی را در شرکت‌ها برقرار کرد، ادامه داد: ایمنی باید با آموزش، به یک فرهنگ تبدیل شود.


وزیر نفت اظهار کرد: تاکنون دستورالعمل‌هایی در این بخش ارائه شده و باز هم این گونه دستورالعمل‌ها ابلاغ و نظارت نیز انجام می‌شود.
زنگنه گفت: هم اکنون عرضه نفت بیش از تقاضاست و برآوردها حاکی از این است که در این زمینه توازن برقرار می‌شود.


رشد 2 برابری مصرف گاز در 4 سال
وزیر نفت همچنین در پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی گاز ایران گفت: در حالی که مصرف گاز کشور در سال ۱۳۵۷ تنها 2/5 میلیارد مترمکعب بود، این رقم در سال ۱۳۶۸ به 4/5 میلیارد مترمکعب، در سال ۱۳۷۶ به ٤٦ میلیارد مترمکعب، در سال ۱۳۸۴ به ١٠٠ میلیارد مترمکعب و در سال ۱۳۹۲ به ١٤٥ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.


زنگنه پیش‌بینی کرد که مصرف گاز کشور در سال ۱۳۹۶ به ٢٨٤میلیارد مترمکعب برسد و این به آن معناست که طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ مصرف گاز در کشور رشد دو برابری را تجربه خواهد کرد.


وی با اشاره به اینکه طرح‌های گازرسانی روستایی با سرعت پیش می‌رود، یادآور شد: در تلاشیم امسال ۸۰۰۰ میلیارد تومان در گازرسانی روستایی هزینه کنیم.


گفتنی است علی‌رغم استقبال وزیر نفت از قراردادهای جدید نفتی، کارشناسان حوزه اقتصاد انرژی معتقدند این قراردادها به معنی  بازگشت به گذشته است و به افزایش خام‌فروشی منجر خواهد شد.


مسعود درخشان در این رابطه گفته بود که موافقان قراردادهای فوق احتمالاً از این نکته غافلند که شرکت‌های خارجی تا مدت بسیار طولانی، درصد قابل توجهی از تولید نفتی میدان را تصاحب خواهند کرد.


بسیج دانشجویی دانشکده مهندسی نفت دانشگاه امیرکبیر هم در نامه‌ای به وزیر نفت ضمن تشریح ایرادات اساسی قراردادهای جدید نفتی، تأکید کرد که استخراج نفت بیشتر، بدون ظرفیت‌سازی برای پالایش و فرآوری، موجب خام‌فروشی بیشتر نفت است.


این در حالی است که پیش از این ویرایش شانزدهم متن این قراردادها به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شده بود اما در جواب اعلام شد که باز هم ایراداتی وجود دارد که رفع نشده است!


تیرماه امسال در جمعی از دانشجویان با دیدار مقام معظم رهبری، ایشان ضمن تاکید بر اینکه در زمینه اصلاح قراردادهای جدید نفتی و مشورت با کارشناسان در این زمینه به وزارت نفت تذکر داده‌اند، فرمودند: در مورد این قراردادهای جدید نفتی که حالا محلّ بحث است، هنوز چیزی در این زمینه تصویب نشده؛ هنوز هیچ چیز مسلّمی وجود ندارد... بنابراین تا وقتی‌که این اصلاحات انجام نگیرد و این کار به‌معنای واقعی کلمه، مطابق منافع کشور نباشد این اتّفاق نخواهد افتاد و این نوع قرارداد بسته نخواهد شد. ما هم گفته‌ایم که تا وقتی قضیّه نهایی نشده، هیچ قراردادی نباید بسته بشود./922/101/ب3

ارسال نظرات