۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۴۴۲۵۹۵
با خبرنگاران؛

وقتی مردم خبرنگاران را با مسئولان اشتباه می‌گیرند!

در یکی از سفرهای کاری وقتی به یک روستا وارد شدیم، مردم فکر می کردند که مسئولان آمده اند؛ همه به استقبال آمدند و یکی از اهالی در بلندگو اعلام کرد«از اهالی روستا دعوت می شود به حسینیه تشریف بیاورند مسئولان استان ‌آمده اند!».
رسانه خبرنگار

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، سالهاست که از درد و رنج مردم می‌نویسند، از مشکلات و از وعده‌هایی که محقق شده و آنهایی که در حد وعده مانده‌اند، از شادی و غم‌های مردم می‌نویسند تا جایی که یادشان می‌رود که هنوز خودشان نه بیمه دارند و نه حقوق مکفی...

 

گاهی آنقدر توقعات مسئولان از آنها بالا می‌رود که اگر انتقادی از مسئولان بشود زمین و آسمان را به هم می دوزند تا خودشان را بی‌گناه و رسانه و خبرنگار را مغرض و یا ناآگاه قلمداد کنند، بی آنکه به جای پاک کردن صورت مسئله بدنبال حل مسئله باشند.

 

17 مرداد، سالروز شهادت شهید محمود صارمی در تقویم روز خبرنگار نامیده شده است، روزی به منظور گرامیداشت زحمات یک ساله خبرنگاران در عرصه های مختلف؛ معمولا در بیشتر شهرها و استانهای کشور گرامی داشته می‌شود.

 

این بهانه ای شد تا دقایقی را به خودمان اختصاص دهیم و چند جمله ای از خودمان و از خاطراتمان بگوییم، خاطرات شیرین و یا تلخ و ناراحت کننده.

 

دوست داشتم، نظامی باشم

 

مهدی کاظمی فرد، خبرنگار روزنامه امروز خراسان جنوبی، کسی که از کودکی به حرفه خبرنگاری علاقه داشته و از همان کودکی نقش خبرنگاری را خوب بازی کرده است، می گوید: اگر خبرنگار نمی شدم، دوست داشتم یک نظامی باشم، اتفاقی که نیفتاده و کاظمی فرد اکنون در سمت خبرنگاری به سر می‌برد.

 

 وی با بیان اینکه خبرنگاری شغلی دوست داشتی و اما در عین حال سخت است، افزود: اگر مدیران با خبرنگاران ارتباط گرم و صمیمی داشته باشند، سختی کار خبرنگاری کمتر می شود اما برخی از مسئولان برخورد مناسبی ندارند.

 

خبرنگار روزنامه امروز خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر در جایگاه استاندار یا مسئولان طراز اول استانی می بودم، تلاش می کردم تا با مردم صادق می باشم و وقت خودم را در اختیار مردم و خبرنگاران قرار دهم، گفت: اولین اقدام برای حل مشکلات استان، شناخت ظرفیت ها و توانمندی ها است که اگر بنده مسئول بودم حتما این کار را به درستی انجام می دادم و در مرحله بعد، تصميم می گرفتم.

 

کاظمی فرد گفت: اگر استاندار و یا هر مقام مسئولان دیگری در استان بودم، در اولین اقدام عملی، مشکلات فرهنگی استان را بررسی و موانع و مشکلات را برطرف می کردم که با رفع مشکلات حوزه فرهنگ؛ اغلب مشکلات در همه زمینه ها برطرف می شد و بعد به دنبال رفع موانع تولید اشتغال می بودم، نه اینکه فقط شعار بدهم.

 

وی با بیان اینکه صبح ساعت هفت و نیم سر کار می روم و تا دو و نیم بعداز ظهر هم خیلی موقع تا نیمه شب به دنبال گزارش و تایپ و تنظیم خبر هستم، تصریح کرد: خیلی از افراد معمولی فکر می کنند که خبرنگاری تنها نشستن در جلسه و نوشتن است، در حالی که اصل کار خبری بعد از اتمام جلسه آغاز می شود و خبرنگار تا ساعت ها باید درگیر نوشتن و تنظیم یک گزارش جذاب و خواندنی باشد.

 

یورش به دفتر خبری و ضرب و شتم خبرنگاران!

 

مجتبی فلاحی، خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری خاورستان که کارش را از سال 90 آغاز کرده و علاوه بر خبرنگاری اکنون دانشجو هم هست و انگار از سال قبل خاطرات تلخی را از حرفه خبرنگاری در ذهن دارد، گفت: خبرنگاری بیشتر علاقه می خواهد، که اگر علاقه نباشد یک جای کار می لنگد.

 

وی با بیان اینکه درآمد یک خبرنگار به هیچ وجه خوب نیست و نسبت به زحمتی که می کشند، دستمزد پایینی می گیرند، افزود: اگر کسی به حرفه خبرنگاری علاقه داشته باشد، می تواند در آن موفق باشد وگرنه با توجه به مسکلاتی که وجود دارد توفیقی نخواهد داشت.

 

خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری خاورستان با بیان اینکه در برخی از جلسات برخوردهای نامناسبی با خبرنگار صورت می گیرد، اظهارداشت: یکی از فعالان سیاسی از یک طیف سیاسی خاص که برای سخنرانی در یکی از دانشگاهها و یک مسجد به بیرجند آمده بود، در هر جلسه ای که سخنرانی می کرد ارکان نظام را زیر سوال می برد و گاها توهین هم می کرد، ما همه اینها را انتشار دادیم و چون آن گروه از ما عصبانی بودند و درنشست خبری این فرد با خبرنگاران همراهان وی، خبرنگاران ما را راه ندادند و علیه سایت ما اقدام به گفتن حرف های تخریبی کردند.

 

فلاحی ادامه داد: ما هم اعتراضات این فرد را در سایت منتشر کردیم و 2 ساعت پس از انتشار این موارد، تعدادی از نزدیکان این گروه به دفتر پایگاه خبری خاورستان یورش آوردند و اقدام به ضرب و شتم خبرنگاران رسانه ما و بنده کردند و خدا را شکر که اطرافیان دفتر خبردار شدند و جلوی آنها را گرفتند وگرنه معلوم نبود که چه بالاهایی ممکن بود بر سر ما بیاورند.

 

وی با بیان اینکه خبرنگاران باید حمایت بیشتری از سوی مسئولان شوند، افزود: در برخی موارد مشاهده می شود که اگر از مسئولی انتقاد کنی، برخورد او خبرنگار متفاوت می شود و به نوعی می خواهند که همواره تعریف و تمجید داشته باشیم.

 

این خبرنگار جوان با بیان اینکه انتقاد سازنده موجب پیشرفت مدیران است، گفت: مدیران می توانند از ظرفیت رسانه ها برای پیشرفت استان و خودشان استفاده کنند.

 

فلاحی با بیان اینکه مهمترین مشکل استان که در بیشتر اخبار تلاش می شود به آن اشاره شود، بیکاری و تعطیلی صنایع است، گفت: توجه به صنایع دستی و سرعت بخشیدن به پروژه دوبانده کردن راه‌های استان از دیگر مواردی است که باید مورد تاکید و توجه باشد.

 

وی مشکلات بیمه ای، مسکن و حقوقی را از مهمترین مشکلات خبرنگاران دانست که سالهاست برای رفع آنها قول های داده می شود اما اقدام عملی صورت نمی‌گیرد.

 

از تدریس در دانشگاه تا خبرنگاری

 

حسین هرمزی، کارشناس ارشد علوم سیاسی و خبرنگار واحد مرکزی خبر، خبرنگاری که در بین خبرنگاران به خوش اخلاقی معروف است و حالا تجربه نزدیک به یک دهه کار خبری را در کارنامه خود دارد، گفت: از سال 86 با شرکت در آزمون صدا و سیما، کار خبری را شروع کردم و اکنون علاوه بر خبرنگاری چند ساعتی هم در دانشگاه در رشته علوم سیاسی تدریس دارم.

 

وی گفت: ابتدا که بنده وارد عرصه خبر شدم، فکر می کردم که کار خیلی سختی است اما هر چه که زمان گذشت، جذابیت کار خبری بیشتر می شود و علاقه بیشتری را در من ایجاد کرد و با توجه به اینکه ما بیشتر مشکلات کردم را پیگیری می کنیم، زمانیکه که نتیجه می دهد و مشکلی از مردم حل می شود شیرینی خاصی دارد.

 

خبرنگار واحد مرکزی خبر ادامه داد: برای بنده شیرین ترین لحظه آن زمانی است که پیگیری ها و گزارش ها نتیجه می دهد و مشکلی از مردم حل می شود، آن لحظه خستگی کار از تن بیرون می رود و لحظه خوبی است.

 

هرمزی با بیان اینکه کار خبری سختی های خاص خود را دارد به خصوص اینکه با اضطراب و استرس و گاها خطراتی هم همراه است، گفت: بیشتر به گزارش هایی علاقه مندم که مردمی باشد و یا اینکه در آن پیگیری مشکلات کرده باشم.

 

وی با بیان اینکه از کودکی به وکالت علاقه زیادی داشتم، اظهارداشت: اگر خبرنگار نبودم و وارد این عرصه نمی شدم، با توجه به اینکه به تدریس علاقه دارم، در دانشگاه تدریس می کردم و استاد دانشگاه می بودم.

 

مردم رسانه‌ها را امین خود می‌دانند

 

خبرنگار واحد مرکزی خبر با بیان اینکه خبرنگاری با خاطرات تلخ و شیرین زیادی همراه است، گفت: در یک سفری که مدیرعامل شرکت گاز ایران در دولت قبل برای افتتاح پروژه به بیرجند سفر کرده بود، چون عجله داشتند، برای مصاحبه فوری رفتم جلو و سوالم را مطرح کردم، در همین لحظه اشاره کردند که تصویر بردار نیست، نگاه کردم دیدم که تصویر بردار هنوز نرسیده به محل مصاحبه و من سوالم را مطرح کردم.

 

هرمزی با بیان اینکه برخورد مردم با بنده در کوچه و بازار با توجه به شناختی که دارند، خوب است و خیلی ها وقتی ما را می بینند از مشکلات خود می گویند و خواستار پیگیری از طریق رسانه هستند، گفت: مردم رسانه ملی را به نوعی امین خود می دانند و اعتماد دارند و برای پیگیری مشکلات خود، بعد از پیگیری های لازم از طریق مسئولان اگر به نتیجه نرسیدند، به سراغ رسانه ها می آیند.

 

وقتی مردم خبرنگاران را با مسئولان اشتباه می‌گیرند!

 

یکی دیگر از خبرنگاران هم نخواست نامی از او برده شود، از خاطرات خود در سفر به شهرستان سربیشه و پیگیری مشکلات مردم گفت و افزود: در یکی از سفرها که اخیرا به روستاهای مرزی شهرستان سربیشه سفر کرده بودیم، همزمان که وارد روستا شدیم، مردم فکر می کردند که ما مسئول هستیم و با عصبانیت به سراغ ما آمدند که چرا شماها به ما سری نمی زنید و مشکلات ما را حل نمی کنید.

 

وی گفت: مردم روستا بعد از اینکه متوجه شدند ما خبرنگار هستیم ارادت خاصی نسبت به ما داشتند و از مشکلات خود گفتند، اما معلوم بود که مسئولان خیلی به روستاهای مرزی سری نمی زنند.

 

این خبرنگار جوان گفت: در این سفر وقتی وارد یکی دیگر از روستاها شدیم برای تهیه گزارش، مردم فکر می کردند که مسئولان آمدند و همه آمده بودند به استقبال و در بلندگوی مسجد هم یکی از اهالی بلند اعلام کرد «از اهالی روستا دعوت می شود به حسینیه تشریف بیاورند چراکه مسئولان فرهنگی استان آمده اند» و ما رفتیم و تذکر دادیم که مسئول فرهنگی نیامده و ما خبرنگاریم و مردم هم همه آمدند و از مشکلات خود گفتند.

 

وی افزود: سخت‌ترین لحظه برای بنده آن زمانی است که برای پیگیری مشکلات مردم به روستاها می روم و مردم هم از مشکلات خود می گویند اما هیچ اقدامی برای رفع آن توسط مسئولان صورت نمی گیرد و گاها توجیه هم می کنند./836/د102/ل

ارسال نظرات