۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۲۳۲
روحانی فعال در عرصه فرهنگ دفاع مقدس:

حوزه علمیه با فرهنگ دفاع مقدس از تحجر در امان می ماند

نویسنده زندگی‌نامه شهدای روحانی به ابعاد و تأثیر فرهنگ دفاع مقدس در حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: شکست‌هایی که شیعه در طول تاریخ متحمل شده است ناشی از متحجر ماندن شخصیت‌ها و بی تفاوتی بزرگان در زمینه جامعه و افکار مردم جامعه است است.
ایثار و شهادت تشییع پیکر هشت شهید دفاع مقدس و مدافع حرم در قم تشییع پیکر هشت شهید دفاع مقدس و مدافع حرم در قم

اشاره: ايثار در لغت به معنای برگزيدن، عطا كردن، غرض ديگران را بر غرض خويش مقدم داشتن، منفعت غير را بر مصلحت خود مقدم داشتن است و شهادت يعني مجموعه باورها، آگاهي‌ها، آداب و اعتقادات و اعمالي كه موجب وصول انسان به عالي‌ترين درجه‌ كمال، يعني مرگ آگاهانه در راه خدا مي‌شود.

ایثار و شهادت دو رکن است که بقای یک جامعه اسلامی را در بر دارد و جامعه با فرهنگ ایثار و شهادت است که در مقابل ظالمان ایستادگی می‌کند.

در دهه‌های اخیر همان گونه که در جامعه شاهد هستیم فرهنگ ایثارگری و شهادت کم رنگ شده و می طلبد مسؤولان و بزرگان فرهنگی جامعه به فکر باشند که این فرهنگ مقدس دچار خدشه نشود.

روحانیت و طلاب علوم دینی در این زمینه وظیفه سنگینی دارند که باید این فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه امروزی تبلیغ کنند؛ از این رو خبرنگار خبرگزاری رسا مصاحبه ای را با حجت الاسلام سید عبدالله هاشمی فعال فرهنگی در زمینه دفاع مقدس و جمع آوری و تدوین آثار شهدای روحانی، ترتیب داده که تقدیم خوانندگان رسا می‌شود.

 

رسا ـ پیشنهاد شما به مدیر حوزه های علمیه درباره ترویج فرهنگ دفاع مقدس در بین طلاب چیست؟

رهبر معظم انقلاب از ابتدای سال جاری موضوع انقلابی بودن را در دیدارهای مختلف چه با اساتید دانشگاها و چه با دولت و چه با نخبگان مطرح کردند و بر انقلابی ماندن حوزه علمیه تأکید بسیار داشتند.

نمونه بارز از انقلابی بودن و انقلابی بودن این شهدا هستند باقی ماندن انقلاب یعنی دفاع و پاسداری از خون شهدا است و رهبر معظم انقلاب فرمودند«زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از خود شهادت نیست» شاید به این موضوع اشاره کرده‌اند.

در آن روزی که شهدا و یاد شهدا فراموش شود آن روز روزی است که نظام جامعه ما از آرمان‌ها فاصله گرفته و انقلابی بودن حوزه علمیه که در کلام رهبر معظم انقلاب به عنوان مادر انقلاب شناخته شده است رو به نابودی می‌رود و با زنده نگه داشتن یاد شهدا انقلابی ماندن نسل جوان حوزوی امروز را تضمین می‌شود.

امام خمینی(ره) فرمودند: پنجاه سال عبادت کردید خدا قبول کند یک بار هم وصیت نامه شهدا را مطالعه کنید در حالات امام خمینی(ره) آمده است که وقتی وصیت نامه شهدا را مطالعه می‌کردند گاهی اشک از چشمانشان جاری می‌شد.

نگرانی جدی امام راحل در منشور روحانیت، تحجر حوزه علمیه بوده، به نظر می رسد یاد و احیای نام شهدا پیشگیری و درمان تحجر در حوزه است.

شکست‌هایی که شیعه در طول تاریخ متحمل شده است ناشی از متحجر ماندن شخصیت‌ها و بی تفاوتی بزرگان در زمینه جامعه و افکار مردم جامعه است است.

ما می‌توانیم از طریق زنده نگه داشتن یاد شهدا  به ترویج سبک زندگی اسلامی و جهان بینی در رفتار و گفتار شهدا یک الگویی مناسب را به جامعه معرفی کنیم و ان را نهادینه کنیم.

این الگویی مناسب استفاده از وصایای شهدا و فضا سازی در مدارس علمیه است که کمک می کند تا یاد شهدا زنده بماند و این امر باعث می‌شود تا نسل امروز بیشتر با انقلاب و شهدا آشنا شوند. جریان بابرکتی که امروزه در جامعه پدیدار شده است؛ به شهادت رسیدن مدافعان حرم است، این مهم برای همه پیام دارد و معارفی را می‌تواند به جامعه نسل جوان ما انتقال بدهد.

 

 

رسا ـ اگر فرهنگ ایثار و شهادت در بین طلاب نهادینه بشود شاهد چه برکاتی در جامعه خواهیم بود؟

شهدا و فرهنگ شهادت قدرت جذب بالایی در جامعه و بین جوانان دارد و مثال آشکار آن سفرهای راهیان نور که گویایی همه این مطالب است و این برگرفته از کلام و روحیات شهدا است که می‌تواند بهتر بیان شود.

با توجه به رشد فکری و معرفتی  که در جوان به وجود می‌آید جوان می تواند به سوی  شهدا برود و سراغ مدهای فکری و تاریخ مصرف گذشته نرود.

جوانانی که مراحلی را در زندگی خود گذراند و شاید به سمت و سوی گناه و فساد رفتند  وقتی به طلایه، شلمچه یا مناطق عملیاتی دیگر می‌روند مسیر زندگی خود را شهدایی می‌کنند و پیام این موضوع به نسل امروز در جامعه این است که زنده نگه داشتن یا شهدا ارائه یک الگویی منسب و بی‌نقص در بین جوانان جامعه است.

یکی از الگوهایی تربیتی که روان شناسان امروز مطرح می‌کنند ارائه یک الگویی مناسب در بین جوانان است که با معرفی شهدا یک الگویی جامع و جذاب را می‌توان در بین جوانان معرفی ‌کرد.

 

رسا ـ وظیفه رزمندگان دیروز در مقابل رزمندگان امروز که در جبهه فرهنگی و تبلیغی مبارزه می‌کنند، چیست؟

رزمندگان دیروز ما اگر سلاح برداشته‌اند و در تیررس دشمن قرار گرفته‌اند و دیروز عرصه نبرد را با مقاومت و پایداری به فتح و پیروزی رساندند و این دوره و جنگ متفاوت است؛ اما امروزه در این عرصه باید به گونه ای دیگر رفتار کرد و کارکردی که رزمندگان دیروز ما دارند حساس تر از آن زمان است؛ در این نبرد تاکتیکی باید بصیرت افزایی و بیان حقایق و دفاع از آرمان‌های انقلاب و دفاع بدون غرض و شفاف را به مردم ارائه کرد و معارف خودشان افزایش دهند که در این نبرد حساس بلاشک موفق خواهیم بود.

 کسانی که می‌توانن در عرصه دفاع مقدس تاثیرگذار باشند رزمندگان دیروز هستند به این علت که حال و هوای شهدا را در جبهه با تمام وجود درک کرده‌اند.

 

بصیرت افزایی در عرصه دفاع مقدس و شهدا به وسیله عمامه بسرهای مجاهد دیروز به طلاب باید شکل بگیرد و وقتی آموزش داده شود تضمینی خواهد بود برای انقلابی بودن و ماندن حوزه نجات بخش خواهد بود و حوزه را از تحجرگرایی که نگرانی رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) بوده‌اند حفظ می کند.

 

 

 

رسا ـ سخن پایانی حضرت عالی؟

فرهنگ دفاع مقدس فرهنگی است که جامعه را از اسلام آمریکایی و اسلام کاریکاتوری باز می‌دارد و به سوی اسلام محمدی(ص) می‌کشاند.

جانبازان و رزمندگان روحانی باید فضایی برای این عزیزان ایجاد شود که با نسل امروز ارتباط برقرار کنند و روشنگری لازم را در بین طلاب جوان ایجاد کنند.

و در سخن پایانی به این نکته در کلام اهل‌بیت(ع) باید توجه کرد که فرمودند؛ کسی که به هنگام یاری رهبرش در خواب باشد، با لگد دشمن بیدار خواهد شد و اگر ما امروز بیدار نباشیم عاقبت به این امر دچار خواهیم شد./978/ت300/س

 

ارسال نظرات