۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۴۴۳۹۰۹
آیت الله اعرافی در اجلاس مدیران استانی حوزه های علمیه:

تدوین نظام جامع حوزه علمیه در حال تکمیل است/ برنامه 5 ساله برای حوزه های استانی داریم

آیت الله اعرافی از تدوین نظام جامع حوزه علمیه خبر داد و از سویی دیگر با نگاه به سند چشم انداز حوزه از حرکت به سمت برنامه 5 ساله گفت که برای حوزه های استانی به عنوان سند حرکت و فعالیت آنها در نظر گرفته شده است.
اجلاسیه مدیران استانی اجلاسیه مدیران استانی اجلاسیه مدیران استانی آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله علیرضا اعرافی، امروز یکشنبه مدیر حوزه های علمیه در ابتدای اجلاس مدیران حوزه های علمیه کشور با تبریک میلاد امام رضا(ع) بیان داشت: در زندگی امام رضا(ع) درس های گوناگون وجود دارد؛ روشن است که در عصر خودشان در برابر جریانات مختلفی قرار داشتند.

وی افزود: دستگاه خلافت عباسی شیوه و ترفند نوینی توسط مامون برای هضم دستگاه امامت و ولایت در دستگاه خلافت به کار بست؛ مرزهایی که چندین قرن بین ولایت و خلافت ایجاد شده بود را می خواست با این شیوه از میان بردارد.

وی ادامه داد: نقش اصلی را خود امام در صیانت از این مرز بندی  انجام داد؛ امام در آن شرایط و غوغای کلامی و شبهات در مباحث بنیانی نقش بسزایی داشت؛ تدبیر امام نسبت به انواع اندیشه ها و انحرافات نظیر جریان واقفیه روشن است.

دلیل ایجاد واقفیه و گروه بندی یاران امام

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: سوال می شود چرا واقفیه ایجاد شد که این را بزرگان با دلایل مختلف نقل کرده اند، اما یک نکته مهم آن لذات دنیایی و مسائل اخلاقی بود که باعث این انحراف شد. عوامل اخلاقی نقش مهمی در مسیر این انحراف از نور ولایت و هدایت داشت.

وی افزود: اصحاب امام سه گروه بودند؛ یک عده ای که بخاطر شبهات و مسائل اخلاقی ریزش کردند و مقابل امام قرار گرفتند؛ دوم گروهی که دچار وسوسه شدند که به تدریج برگشتند و گروه سوم افرادی بودند که قاطع و روشن مسیر ولایت را در امامت امام رضا(ع) دنبال کردند.

وی در ادامه به روایت نجاشی در مورد یونس بن عبدالرحمن اشاره کرد که مورد رضایت امام بود هرچند عده ای پشت سر او حرف می زدند و پس از آن به مباحث نظامات جامع حوزه پرداخت و بیان داشت: نظامات جامع حوزه های علمیه بر اساس سند چشم انداز در حال تکمیل است؛ از مدیران استانی و استادان شهرستانی می خواهم خود را درگیر این بحث کنند چرا که پایه حرکت یک تشکیلات نظام جامع آن است بنابراین مجمع نمایندگان گروه های مشاوره همه کمک کنند تا این نظام به سرانجام برسد.

برنامه حرکت 5 ساله حوزه ها

آیت الله اعرافی گفت: بعد از دستور شورای عالی حوزه برای مدیریت، مطالبی را آماده کردم که به عنوان منشوری در سند چشم انداز یا افقی که برای آن طرح هایی باید تدوین شود مورد توجه است، دوستان ما در سازمان مرکزی و ستاد حوزه ها نکاتی که در مصوبات در غالب منشور آمده را عمل کنند.

وی با اشاره به ابلاغ بودجه گفت: این برای پیشبرد اهداف مورد نیاز است، احکام تکالیف بودجه بخش مشترکی دارد که باید مورد توجه همه باشد و بخشی هم برای هر بخش حاضر در این همایش در نظر گرفته شده است که ده پانزده نکته قابل توجه دارد.

وی افزود: یک نگاه به سمت برنامه های کوتاه و بلند مدت داریم و به سمت برنامه های 5 ساله حرکت می کنیم؛ برای هر استانی باید سند جامع 5 ساله برای حوزه آنجا داشته باشیم؛ مدیران استانی بدون بهره برداری از مدارس قدمی نمی توانند بردارند؛ بنابراین باید تلاش کنیم پایگاه ها و مدارس ما سامان بهتری بگیرد؛ هرکاری به ستاد واگذار شود خطا است عملیات در مدارس باید انجام شود و ستاد خط دهی و نظارت انجام دهد.

مدیر حوزه های علمیه در پایان به اهمیت درس خارج در حوزه اشاره کرد و بیان داشت: نسبت به بهره گیری از ظرفیت عظیم درس خارج بدون آسیب به آن نظام و گسترش درس ها بصورت عمیق اقدامی باید صورت گیرد؛ نگاه بازگشتی به مناطقی داریم که قبلا درس خارج داشتند اما الان تعطیل شده است. در ادامه نیز فعال سازی شورای مدارس انتظار می رود.

گفتنی است این برنامه تا سه شنبه در سطح معاونت ها و گزارش کمیسیون های مختلف حوزه ادامه می یابد و سه شنبه 26 مرداد ما با سخنرانی مدیر حوزه های علمیه و بیانیه دبیرخانه اجلاس به پایان می رسد./933/پ202/ج

ارسال نظرات