۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۴۴۷۴۲۹

نگاهی به کتاب «گزیده حکمت­‌نامه رضوی»

گزیده «حکمت­نامه رضوی» به زبان فارسی و عربی به کوشش آیت‌الله محمدی ری‌شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران از سوی سازمان چاپ و نشر مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث منتشر شده است.
کتاب «گزیده حکمت­‌نامه رضوی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گزیده «حکمت­نامه رضوی» به زبان فارسی و عربی به کوشش آیت الله محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران و ترجمه حمیدرضا شیخی از سوی سازمان چاپ و نشر مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث منتشر شده است.  

این کتاب «پیشگفتار»، «درآمد» و شش بخش با «حکمت­‌های عقلی و علمی»، «حکمت‌­های عقیدتی»، «حکمت­‌های عقیدتی و سیاسی»، «آموزه­‌های عبادی»، «حکمت­‌های اخلاقی و علمی»، «توصیه­‌های پزشکی و بهداشتی» و «حکمت­‌های گوناگون» تشکیل شده است.

 

در بخشی از پیشگفتار این کتاب می­‌خوانیم:

 یکی از برجسته­‌ترین ویژگی­‌های اهل بیت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم، این است که آنان وارث علم و حکما پیامبر خاتم، بلکه همه انبیای الهی هستند و بدین سان، آنان، مظهر و جلوهگاه حکمت الهی و سرآمد حکیمان­‌اند.

براین اساس، شناخت اهل‌بیت علهیم السلام و بهره­گیری از چشمه زلال معرفت و حکت آنان برای همگان لازم و رهگشا است.

بدین منظور سالیانی است که اندیشه تدوین حکمت‌­نامه‌­های پیشوایان بزرگ دینی در «پژوهشکده علوم و معارف حدیث» شکل گرفته و تا کنون پنچ اثر مجموعه تقدیم دانش­‌پژوهان و همه علاقه‌مندان شده است.

 آخرین عنوان از این آثار پنچ گانه کتابی است با عنوان حکمتنامه رضوی حاوی رهنمودهای حیکمانه هشتمین چراغ فروزان هدایت از خاندان رسالت، امام رضا علیه السلام است.

 

گزیده حکمت نامه رضوی

با توجه به گستردگی میراث حدیثی امام رضا علیه السلام و چند جلد حکمت‌­نامه رضوی، تصمیم گرفته شد گزیده‌­ای تک جلدی از این کتاب که گلچین سخنان آن امام همام باشد در اختیار علاقه­‌مندان قرار گیرد.

 

نویسنده در بخش «درآمد» به گزارش کوتاهی از زندگی امام رضا علیه السلام از تولد تا شهادت ایشان پرداخته است و در عنوان «بازتاب سیاسی ـ اجتماعی پذیریش ولایت عهدی» این بخش می­‌خوانیم:

عدم دخالت در امور سیاسی کشور و چشم‌­پوشی از مطلق اختیارات ولایت‌­عهدی به وسلیه امام رضا علیه السلام، نقشه مأمون را با مشکلات جدید روبه‌­رو کرد. نارضایتی عباسیان، عدم کرنش علویان، نمایش شمرده شدن حکم ولایت عهدی از نا حیه عموم مردم، از جمله چالش­‌های فرا روی دستگاه حکومت بود.

از سوی دیگر، امام رضا علیه السلام از این فرصت، برای تبلیغ اندیشه شیعه و به ویژه مسائل مربوط به امامت در جلسات عمومی بهره جست.

خراسان، کانون امن علویان شد و بسیاری از شیعیان نیز برای ملاقات امام، به این دیار، رهسپار شدند و جلسات متعدد علمی علمی امام با بزرگان ادیان و دانشمندان مختلف نیز دانش بی‌انتها امام را بیشتر بر همگان، نمایان ساخت.

بر اساس این گزارش، «کمال و آثار خرد»، «دانش و حکمت» عناوین فصل‌­های بخش یکم این کتاب است و همچنین بخش دوم این کتاب از 10 فصل با نام­‌های «ایمان»، «شناخت خدا»، «قضا و قدر»، «نبوت عامه»، «پاره‌­ای از اخبار و داستان­‌‌‌‌‌‌ها و روایات پیامبران»، «خاتم پیامبران»، «قرآن»، «مرگ و مسائل مربوط به آن»، «روز قیامت» و «بهشت و دوزخ» تشکیل شده است.

 

 نویسنده در قسمتی از فصل «قضا و قدر» از بخش دوم این کتاب تحلیلی درباره جبر و تفویض و امر بین الامرین از دیدگاه ائمه اطهار علیهم السلام ارائه کرده است و در پاره‌ای از این متن می­‌نویسد:

بحث جبر و تفویض، ذهن انسان را به خود مشغول ساخته است. اگر به فلسفه باستان بنگریم، می­‌بینیم که در قرن چهارم بیش از میلاد، رواقیان جبر و اپیکوریان به تفویض اعتقاد داشته‌­اند، در عصر جدید نیز، درکارت، تفویضی است و اسپینوزا، جبری.

 گزارش‌های تاریخی نشان می ­دهند که در صدر اسلام نیز اعتقاد به جبر و یا دست‌کم، پرسش درباره این مسأله به طور حدس، مطرح بوده است.

امامان اهل بیت علیهم السلام ضمن رد نظریه جبر و تفویض نظریه صحیح را جایگاهی میان جبر و تفویض داشته‌­اند؛ امام صادق علیه السلام می فرماید: «لا جبر و لمن منزلة بینهما» نه جبر است و نه قدر؛ بلکه جایگاه میان این دو است.

 براساس این نظریه، انسان­‌ها مجبور نیستند (چرا که دارای قدرت و اختیارند) و از سوی دیگر؛ کارها به طول مطلق، به انسان­‌ها تفویض نشده است (چرا که خداوند نیز نسبت به مقدورات انسان­ها قادر است)؛ بلکه مالکیت در طول مالکیت خدا است و خدواند به داشتن قدرت، مالک­تر و تواناتر است.

از این رو، هر لحظه بخواهد، می­‌تواند از به کارگرفته شدن قدرت به وسیله انسان یا تأثیر قدرت اعطا شده به او جلوگیری کند و یا اصل قدرت را از انسان سلب نماید.

بنابر نظریه «نه جبر و نه تفویض» هم آزادی و اختیار انسان ـ که امر بدیهی و وجدانی است ـ پذیرفته می‌شود (که بر این مبنا عدل خداوند، نبوت انبیا؛ معاد و تکلیف؛ معقول و منطقی­‌اند) و هم قلمرو قدرت و سلطنت خداوند محدود نمی­‌شود.

 

بر اساس این گزارش، بخش سوم این کتاب شامل 8 فصل با عناوین «امامت عامه»، «اهل بیت علیهم السلام»، «امامت امیرالمؤمنان عیله السلام و پاره­ای از فضائل او»، «فاطمه سلام الله علیها دختر پیامبر خدا»، «امام حسن و امام حسین علیهم السلام»، «امام علی بن موسی الرضا علیه السلام»، «امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف» و «مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام» است.

 

«حکمت­‌های مرتبط با انواع عبادت­‌ها»، «اذان»، «نماز»، «روزه»، «حج»، «تلاوت قرآن»، «دعا»، «یاد خدا» و «زیارت قبر پیامبران و اوصیا و صالحان» نام­‌های 9 فصل­‌ بخش چهارم این کتاب است.

 

بخش پنچم این کتاب شامل 3 فصل با عناوین «خصلت­‌های نیکو و کارهای نیک»، «خصلت­ های ناپسند و کارهای بد» و «پوشش و آراستگی» است و «توصیه­‌هایی درباره خوردن و آشامیدن»، «راهنمایی به خواص برخی از خوردنی­‌ها» و «رهنمودهای پزشکی» نام­‌های 3 فصل بخش ششم این کتاب است.

 

گفتنی است، نویسندگان برای نگارش کتاب «گزیده حکمت­‌نامه رضوی» بیش از 154 منبع فارسی و عربی استفاده کرده اند؛ برخی از این منابع جمع­آوری شده عبارت است از: «آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی»، « الاحتجاج علی اهل اللجاج»، «احقاق الحق و ازهاق الباطل»، «تاریخ طبری»، «تاریخ ابن خلدون»، «تاریخ فلسفه»، «تاریخ یعقوبی»، «شناخت نامه قرآن»، «کامل زیارت»، «النافع فی یوم الحشر»، «بصائر الدرجات» و «الهدایة الکبری».

دارا بودن «فهرست تفصیلی» از ویژگی­‌های منحصر به فرد این کتاب می‌­توان نام برد.

کتاب «گزیده حکمت رضوی» با شمارگان 500 نسخه در 566 صفحه به قمیت 25 هزار تومان از سوی چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شده است./998/د102/ق

 

ارسال نظرات