۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۴۵۴۳۶۳
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:

باید اجرای اصول اقتصاد مقاومتی را از روستاها آغاز کنیم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راهکار حل معضلات و ناهنجاریهای اقتصادی در کشور نیازمند زیرساختهایی است که باید تدارک آنها را از مناطق روستایی آغاز کنیم.
محمودی شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، سمیه محمودی عصر امروز در «همایش روز ملی روستا و عشایر» که در روستای قصرچم شهرستان شهرضا برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن ایام عزاداری امام حسین(ع) عنوان کرد: یکی از مهمترین علل برگزاری مجالس عزاداری، تبیین فلسفه قیام عاشورا و بیان مسائلی است که امام حسین(ع) به خاطر آنها مجبور به قیام بر علیه حکومت ظلم و ایستادگی در برابر آن شد.

وی ادامه داد: مداحان و روحانیان هیئات مذهبی رسالت سنگین آگاهی رسانی و افزایش معرفت و دانش عزاداران را درباره قیام امام حسین(ع) و بیان زوایای مختلف آن بر عهده دارند، مردم ما باید بدانند که امام حسین(ع) چه خدمت بزرگی را به جامعه بشری و عالم اسلام انجام داد و با خون خود، چگونه بقای اسلام ناب محمدی(ص) را تضمین کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عزاداری ایام محرم و ماه صفر سلامت معنوی جامعه را تضمین و زمینه رشد استعدادها و علایق معنوی جامعه را در مسیر درست و صحیح فراهم می‌کند؛ تبیین زوایای مختلف واقعه عاشورا از منظر آیات قرآن و روایات اسلامی جامعه را بیش از پیش به این باور می‌رساند که منطق و بیان امامان شیعه، بهترین راهنمای بشریت و بهترین هدایتگر انسانها است.

محمودی در بخش دیگری از سخنان خود، تأکید کرد: ما نباید همه موارد و مسائل دینی و اجتماعی را با دیدگاه سیاسی تفسیر و بیان کنیم، اگر قرار است مراسمی در بزرگداشت شأن و مقام شهیدان والا مقام انقلاب و جنگ و تحمیلی برگزار شود، مطالب طرح شده در آن، باید به دور از جناح بندی سیاسی و تنها برای تبیین جایگاه شامخ شهیدان و اقدام بزرگ آنها و حقی که بر عهده مردم دارند، بیان شود؛ مردم به شهدا و خانواده آنها علاقه دارند و دوست دارند و مراسمهای یادواره شهدا، از مقام آن بزرگان تجلیل شود.

وی تأکید کرد: بیان مسائلی که منجر به از هم پاشیدگی جامعه ایجاد چندگانگی در بین مردم شود، پذیرفته نیست؛ کشور ما در این زمان بیش از هر چیزی به وحدت و انسجام و یکپارچگی نیاز دارد و ضروری است در هر محفل و مراسمی، مطالبی بیان شود که به وحدت مردم منجر شود و از ایجاد اختلاف پرهیز شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به انتخاب 15 مهرماه به عنوان روز ملی روستا و عشایر در تقویم رسمی کشور، اظهار کرد: روستاها، به عنوان کانون تولیدات ملی در کشور مطرح هستند، اگر به دنبال تأمین امنیت غذایی و اجرای اصول اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راهکار حل معضلات کشور هستیم، باید زیرساختهایی را تدارک ببینیم که ایجاد آنها باید از روستاها آغاز شود.

محمودی ابراز کرد: بر اساس آخرین آمار منتشر شده در کشور 72 درصد ارزش افزوده در بخش معدنی روستایی ایجاد می‌شود و این در حالی است که روستاییان هیچ سهمی از این مقدار ندارند و به همین منظور باید این روند به نفع روستاییان اصلاح شود؛ اگر درآمدی از مناطق روستایی به دست می‌آید باید در مرحله نخست روستاییان از آن بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: روستاها مزیتهای فراوانی در حوزه اشتغال و ایجاد صنایع دارند که مهم ترین آنها گردشگری و توجه به حوزه صنایع دستی روستایی است، توجه به جاذبه‌های تاریخی و گردشگری و ایجاد بسترهایی برای معرفی این جاذبه‌های خدادادی و جذب گردشگران بیشترین ارزش افزوده و گردش اقتصادی در مناطق مختلف جهان را ایجاد کرده که کشور ما نیز از آن برخودار است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: جوانان بیکار و جویای کار می‌توانند با تکیه بر توان و استعداد خود در این زمینه فعالیت کنند و با توجه به تسهیلاتی که دولت در این بخش به متقاضیان واگذار می‌کند، عرصه‌های اشتغال جدید با درآمد پایداری را برای خود ایجاد کنند؛ جوانان ما باید بدانند که می‌توانند تحولات زیادی در زندگی خود و محیطی که در آن زندگی می‌کنند ایجاد کنند اما تحقق این مسئله نیازمند خودباوری و اعتماد به نفس است.

محمودی در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: آمارهای منشر شده درباره جمعیت روستایی کشور هشدار دهنده و نگران کننده است، در سال 1370 جمعیت روستایی کشور 24 میلیون نفر بوده در حالی که به علت مهاجرت بی رویه روستاییان در طول این سالها جمعیت روستایی ایران در سال 2015 برابر با 21 میلیون نفر و در سال 95 برابر با 16 میلیون نفر اعلام شده است.

وی اضافه کرد: افزایش آهنگ مهاجرت از روستا به شهر و کاهش جمعیت روستایی کشور و خالی شدن روستاها از جمعیتف معضلات زیادی را به همراه دارد که در آینده می‌تواند کشور را با چالشهای جدی مواجه کند؛ ما باید بدانیم که توسعه امکانات و خدمات عمومی در مناطق روستایی نمی‌تواند جمعیت روستایی را پایدار و مانع افزایش مهاجرت شود، برای جلوگیری از افزایش مهاجرتها به شهرها باید اقتصاد مناطق روستایی را رونق دهیم و اشتغال را در این مناطق ایجاد کنیم.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: 45 عدد از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق، به دنبال افزایش سهم روستاییان از درآمدهای ملی هستند و برای تحقق عدالت در توزیع درآمد، هر کجا نامی از روستاییان برده شده در کنار آن عشایر را هم در نظر گرفته‌اند تا خدمات بهتر و بیشتری به این دو بخش مهم جامعه کشور، ارائه شود.

محمودی گفت: دهیاران نقش بسیار مهمی در جذب سرمایه به مناطق مختلف روستایی دارند، دهیاران با ارائه طرحهای ابتکاری و استفاده از تجارب دیگر مناطق و تکیه بر دستاوردهای علمی می‌توانند با دعوت از سرمایه‌گذاران برای حضور در این مناطق برای ایجاد عرصه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، زمینه اشتغال پایدار جوانان و رونق اقتصادی در این مناطق را فراهم کنند.

وی عنوان کرد: ایجاد روحیه تعاون و همکاری بین روستاییان و توسعه انسجام آنان در سرمایه گذاری و ایجاد بنگاه‌های اقصادی یکی از بهترین و مؤثرترین راهکارهای افزایش حجم سرمایه گذاری و در نتیجه گردش سرمایه و در نهایت اشتغال و رونق اقتصادی در مناطق روستایی است، اما تحقق همه این موارد نیازمند عزم جدی دهیاران و روستاییان برای ایجاد تحولات اساسی در این مناطق است، البته حمایتهای دولتی نیز از اینگونه فعالیتها انجام خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید نهادهای متولی امور روستاها در کشور، مسائل روستایی را از دیدگاه یک روستایی و فردی که قرار است در این مناطق زندگی و کار کند، نگریسته و تحلیل کنند نه اینکه بر اساس تجاربی که در شهرها به دست آمده قصد ایجاد تحول در مناطق روستایی و یا اجرای طرحهای مختلف در این مناطق را داشته باشند./868/202/ب3

ارسال نظرات