۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۴۵۴۹۰۰
کارشناس مسائل مذهبی تشریح کرد؛

چرایی شکر شیعه بر مصیبت عاشورا

حجت الاسلام محرابی گفت: در زیارت عاشورا می خوانیم«اللّهُمَ لَکَ الحَمدُ حَمدَ الشاکِرینَ لَکَ عَلی مُصابِهِم» ، دلیل اینکه ما خدا را به خاطر مصیبتهایش ‏شکر می کنیم این است که به مصیبتها به دید امتحان الهی نگاه می کنیم، خداوند می خواهد با امتحان کردن بندگان درجات آنها را بالا ببرد.‏
عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی محرابی، کارشناس مسائل مذهبی، دوشنبه شب در مسجدالزهرا(س) اصفهان، گفت: قرآن کریم انسانها را در مواجهه با بلا و مصیبت و امتحانات الهی به سه دسته تقسیم می کند.

وی ادامه داد: دسته اول کسانی هستند که در مواجهه با امتحانات الهی و مشکلات ناامید هستند و زود تسلیم می شوند و امیدی به گشایش و حل مشکلات ندارند، این افراد از امتحان الهی سربلند بیرون نمی آیند چرا که ناامیدی خود گناه بزرگی است و شیطان هم تلاش می کند که انسان را از رحمت خدا مأیوس کند.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: دسته دوم افرادی هستند که فقط به زبان ایمان می آورند و در گرفتاری و امتحانات الهی ایمان خود را از دست می دهند و فکر می کنند بلا و مصیبت فقط برای آنها است و شروع به ناشکری و ناسپاسی به درگاه خدا می کنند.

حجت الاسلام محرابی بیان داشت: دسته سوم افرادی هستند که تحت هر شرایطی شاکر و سپاسگزار درگاه الهی هستند و چه در گرفتاری و چه در راحتی در خط دین حرکت می کنند و شکایتی ندارند، خداوند در آیه 11 سوره هود می فرماید «کسانی که صبر می کنند و عمل صالح انجام می دهند برای آنها مغفرت و اجر بزرگی است».

وی اظهار داشت: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان نقل می کند که گروهی از مردم وقتی به مشکلات برخورد می کنند صبر می کنند و دچار یأس و ناامیدی نمی شوند، در طول تاریخ ائمه و اهل بیت(ع) ما جزء دسته سوم بودند که ایمان قوی داشتند و در امتحانات الهی صبر می کردند، نمونه آن حضرت ابراهیم است که بارها مورد امتحانات سخت الهی قرار گرفت و سربلند بیرون آمد.

کارشناس مسائل مذهبی ابراز داشت: امام کاظم(ع) می فرمایند «شما مؤمن نیستید مگر آنکه بلا را نعمت و رفاه و خوشی را مصیبت بدانید، چرا که صبر هنگام بلا بزرگتر از غفلت هنگام خوشی است»، خداوند می خواهد با امتحان کردن بندگان درجات آنها را بالا ببرد.

حجت الاسلام محرابی در پایان گفت: در زیارت عاشورا می خوانیم «اللّهُمَ لَکَ الحَمدُ حَمدَ الشاکِرینَ لَکَ عَلی مُصابِهِم»، دلیل اینکه ما خدا را به خاطر مصیبتهایش شکر می کنیم این است که اگر به مصیبتها با این دید بنگریم که برای امتحان من است در این صورت خدا را شکر می کنیم، امام حسین(ع) در کربلا همه هستی و جان و فرزندان خود را در راه خدا دادند و لحظه ای ناشکری نکردند و به قضای الهی راضی بودند./869/202/ب2

ارسال نظرات