۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۴۵۷۰۶۶
همزمان با دهه استکبارستیزی؛

حوزه هنری خراسان شمالی تئاتر خیابانی و نمایشگاه‌ کاریکاتور برگزار می‌کند

رییس حوزه هنری خراسان شمالی گفت: همزمان با دهه استکبارستیزی (چهارم تا سیزدهم آبان) حوزه هنری استان اقدام به برگزاری تئاتر خیابانی با موضوع استکبار و نمایشگاه آثار برتر جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ»، می‌کند.
وحید نمازی- رییس حوزه هنری خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، وحید نمازی، رییس حوزه هنری استان خراسان شمالی امروز در نشست هماهنگی برنامه‌های دهه استکبارستیزی، اظهار کرد: دهه استکبارستیزی با چهار مناسبت و رویداد مهم شامل چهارم آبان، سالگرد اعتراض و افشاگری حضرت امام خمینی(ره) علیه پذیرش کاپیتولاسیون، هشتم آبان، سالگرد شهادت محمدحسین فهمیده، روز نوجوان و بسیج دانش‌آموزی، دهم آبان، سالگرد شهادت آیت‌الله قاضی طباطبایی و سیزدهم آبان، سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام در سال 58 مقارن شده است.

وی با بیان اینکه بر این اساس برنامه‌های دهه استکبارستیزی از چهارم تا سیزدهم آبان برگزار می‌شود، اضافه کرد: در این دهه برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری با مشارکت و همکاری حوزه هنری، بسیج دانشجویی و قرارگاه فرهنگی صاحب‌الامر (عج) در خراسان شمالی برگزار خواهد شد.

نمازی با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی دهه استکبارستیزی در استان در دو محور استکبار و نفوذ برگزار می‌شوند، افزود: در این راستا حوزه هنری خراسان شمالی در این دهه تئاتر خیابانی با موضوع استکبار برگزار و نمایشگاه آثار برتر جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ» را هم در سطح مدارس، دانشگاه‌ها و مساجد دایر می‌کند.

وی با بیان اینکه افزون بر تئاتر خیابانی و نمایشگاه کاریکاتور، تهیه تیزر و کلیپ و مابقی اقلام هنری هم از سوی حوزه هنری استان صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تلاش شده تا برنامه‌های فرهنگی در دهه استکبارستیزی با مشارکت، همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مختلف فرهنگی و هنری در استان عملیاتی شود.

نمازی اضافه کرد: علاوه بر مساجد، دانشگاه‌ها و مدارس خراسان شمالی، در سطح کشور هم نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ» هم‌زمان با دهه استکبارستیزی با عاملیت حوزه‌های هنری استان‌های مختلف دایر می‌شود.

گفتنی است، روز 13 آبان که به‌عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده، یادآور سه واقعه مهم تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در سال 1343، به شهادت رساندن دانش آموزان در سال 1357 و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال 1358 است که این سه رویداد متفاوت هر یک در شکل دادن به حرکت انقلاب اسلامی نقش خاصی ایفا کردند.

درخشش نمایش «نذر معجر» در سوگواره ملی فرهنگ اقوام و میراث معنوی

رییس حوزه هنری خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: نمایش نذر معجر به کارگردانی و نویسندگی زکریا شیرمحمدزاده از شیروان در نخستین سوگواره ملی فرهنگ اقوام و میراث معنوی در کرمان حائز رتبه ارزشی شد و لوح و تندیس سوگواره را به خود اختصاص داد.

وی با اشاره به حضور این اثر نمایشی در نخستین سوگواره ملی فرهنگ اقوام و میراث معنوی در کرمان، اظهار کرد: در پایان این سوگواره نمایش «نذر معجر» از شیروان حائز رتبه ارزشی شد و لوح و تندیس سوگواره را کسب کرد.

نمازی افزود: این نمایش که برگرفته از آیین کهن و مذهبی شهرستان شیروان است با هدف معرفی آیین عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)، توسل به حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) و اهمیت حجاب در اسلام تهیه شد و به نمایش درآمد.

وی اضافه کرد: نذر معجر همان نذر روسری است که بانوان در مراسم علم بندان یا سیاه‌پوش کردن بیرق حسینی (ع) و اعلام رسمی آغاز ایام محرم در درب منازل، با بستن روسری به بیرق حسینی ارادت خود را به حضرت زینب و حضرت رقیه (س) اعلام می‌کنند.

نمازی گفت: نمایش «نذر معجر» با هنرنمایی جمعی از پیشکسوتان هنر تعزیه شیروان شامل حاج قربان رستگار، عباس زیبایی، مرتضی اکبرزاده، غلامعلی کاظم نیا و تنها نسل بازمانده پرده‌خوانی شرق کشور استاد حسین مداح نیا به روی صحنه رفت.

به گفته وی در سوگواره ملی فرهنگ اقوام و میراث معنوی اثر نمایشی هنرمندان شیروان در بین 9 گروهی که به مرحله نهایی راه یافته بودند حائز رتبه ارزشی شد و لوح و تندیس سوگواره را به خود اختصاص داد./9314/202ب2

ارسال نظرات