۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۴۶۱۹۸۹
آیت الله اراکی در دیدار با جمعی از علما و فرهیختگان چین:

سفر علمای چین به ایران می‌تواند منشأ تقویت روابط اسلامی میان دو کشور باشد

دبیر کل مجمع جهانی تقریب گفت: سفر هیأت علمای چین به جمهوری اسلامی ایران می‌تواند منشأ تقویت روابط اسلامی میان دو کشور و زمینه ساز همکاری گسترده در حوزه تقریب بین مذاهب و مسائل مهم جهان اسلام باشد.
آیت الله اراکی آیت الله اراکی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب، آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب شامگاه سه شنبه در دیدار با جمعی از علما و فرهیختگان چین، با بیان اینکه جامعه مسلمان چین جامعه ای مهم و اثر گذار است، ابراز کرد: امیدواریم سفر هیأت علمای چین به جمهوری اسلامی ایران می‌تواند منشأ تقویت روابط اسلامی میان دو کشور باشد.

وی با بیان اینکه مجمع جهانی تقریب وظیفه دعوت به نزدیک شدن مسلمانان به یکدیگر را بر عهده دارد، اظهار داشت: دین اسلام ما را مکلف کرده است که با یکدیگر همکاری کنیم و در حل مشکلات همدیگر را یاری رسانیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: امروز در بسیاری از کشورهای اسلامی شاهد مشکلات و درگیری‌هایی هستیم که می‌توانیم با همکاری یکدیگر تا حدودی از این مشکلات بکاهیم.

آیت الله اراکی افزود: امروز ما شاهد جنگ در یمن هستیم که هر روز تعداد زیادی از مردم بی گناه در آنجا کشته می‌شوند، در سوریه و عراق شاهد جنگ هستیم، در بحرین مشکلات زیادی بین مسلمین این کشور وجود دارد و در افغانستان و پاکستان هم شاهد مشکلاتی هستیم.

وی افزود: ما امروز خوف داریم که  برای جامعه مسلمین در اروپا و آمریکا نیز مشکلاتی به وجود بیاید سخنانی که هم اکنون از رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره مسلمانان به گوش می‌رسد بسیار نگران کننده است، در جنوب آسیا بویژه در میانمار شاهد مشکلاتی برای مسلمین هستیم که امیدواریم با همکاری و مساعدت علمای چین و سایر شخصیت‌های جهان اسلام بتوانیم از مشکلات جامعه اسلامی بکاهیم.

آیت الله اراکی در ادامه به با بیان اینکه مجمع جهانی تقریب فعالیت‌های زیادی در راستای تقریب و تقویت وحدت اسلامی انجام داده است به شرح بسیاری از فعالیت‌ها و اقدامات مجمع جهانی تقریب پرداخت و گفت: مؤسسات زیادی نظیر اتحادیه بانوان، اتحادیه علمای مقاومت و کمیته مساعی حمیده از سوی مجمع جهانی تقریب در سطح جهان اسلامی ایجاد شده است و این مؤسسات تلاش می‌کنند تا اختلافات بین مسلمین را کاهش دهد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به فعالیت‌های مجمع تقریب در عرصه چاپ و نشر، اظهار داشت: اخیرا از موسوعه « السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» رونمایی شده است که این موسوعه از سوی پژوهشگاه مطالعات تقریبی تهیه شده است که شامل احادیث مشترک است.

آیت الله اراکی در پایان ابراز امیدواری کرد: این سفر می‌تواند آغازی برای همکاری گسترده‌ای در زمینه تقریب بین مذاهب و مسائل مهم جهان اسلام باشد.

موجی شی، رییس شورای اقلیت های دینی استان گوانگ دو چین نیز در این نشست با بیان اینکه ما احساس می‌کنیم که به خانه خودمان آمده‌ایم، اظهار داشت: ارتباط خوبی همواره میان مردم ایران و چین از گذشته وجود داشته و ما از حضور در ایران بسیار خوشحال هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه ایران همواره در زمینه فرهنگی الگوی ما بوده، خاطرنشان کرد: هدف از این سفر بیشتر مسائل فرهنگی و نزدیک کردن فرهنگ دو کشور است.
 
موجی شی با بیان اینکه در چین آزادی‌های مذهبی وجود دارد، گفت: تمام فعالیت‌های مذهبی در چین زیر نظر دولت صورت می‌گیرد و مذاهب از آزادی برخوردارند./816/101/ب2

 

 

ارسال نظرات