۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۴۶۳۰۱۱
مسؤول آموزش و پژوهش مدرسه فقاهت:

صبر و شکر نشانه انسان عاقل است

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به احادیث اهل بیت (ع) گفت: عاقل فردی است که از دو حال خارج نباشد، یا شاکر باشد یا صبر بورزد این دو ویژگی را باید در زندگی مدام امتحان کنیم تا متوجه شویم چقدر عاقل هستیم.
موسوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،‌ حجت الاسلام سیدجمال موسوی، مسئول آموزش و پژوهش مدرسه فقاهت، شب گذشته در حسینیه مرحوم آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای به سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند متعال انسان را برای هدایت خلق کرده است و هدایت در این مسیر را خود بر عهده گرفته است.

وی افزود: خداوند متعال راه را نشان داد و راهنما نیز فرستاده است. راه و مسیر ربوبیت و دینداری قبل از قیام امام حسین (ع) در حال از بین رفتن بود و مردم در جهالت فرو رفته بودند، بالاترین جهل مردم آن دوران جهل به امامت و امام زمان خود بود.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان این‌که ما باید در مسیر قیام امام حسین (ع) قدم برداریم، ابراز داشت: برای قدم گذاشتن در مسیر قیام امام حسین (ع) باید توجه کرد که ایشان برای از بین بردن کدام جهالت بود که دست به قیام زدند. کدام جهالت است که باید عاشورا برپا شود تا آن جهالت را از بین ببرد. اصل این جهل به جهل به خدا باز می‌گردد.

وی در ادامه افزود: چنین جهلی در روایات با مرگ برابر دانسته شده است زیرا باعث بدبختی و شقاوت انسان خواهد شد. در روایت دیگری از معصوم آمده است که ریشه تمام بدبختی‌ها جهالت است.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به این‌که منظور از جهالتی که انسان را بدبخت می‌کند، سوادها و آموزه‌های امروزی نیست، گفت: با تمام خوبی‌هایی که علوم امروزی دارد اما منظور از جهالتی که در آیات و روایات آمده است ندانستن علومی نیست که امروزه در دانشگاه‌ها بیان می‌کنند بلکه تنها جهل به خداست که نتیجه‌اش جهل به وظایف و جهل به امام زمان می‌شود.

وی ضمن بیان حدیثی از امام صادق (ع) گفت: دل عده‌ای ظلمانی و تاریک مانند شب سیاه است اما در ظاهر بسیار خوب هستند و بعضی افراد حتی توانایی درست حرف زدن را ندارند اما باطن آن‌ها مانند خورشید می‌درخشد.

مسؤول آموزش و پژوهش مدرسه فقاهت با بیان این‌که در روایات در مقابل جهل دو کلمه آمده است، تصریح کرد: یکی از کلماتی که در مقابل جهل در روایات استفاده شده است؛ عقل و عقلانیت است و دیگری علم و دانش. عقل را نیز در احادیث تعریف کرده‌اند به چیزی که خداوند با آن عبادت شود.

وی در تبیین و شناخت فرد عاقل بیان کرد: با رجوع به روایات متوجه می‌شویم که عاقل دارای خصوصیاتی است؛ مانند، عاقل فردی است که از دو حال خارج نباشد، یا شاکر باشد یا صبر بورزد. این دو ویژگی را باید در زندگی تمرین کرد و مدام آن را امتحان کنیم تا متوجه شویم چقدر عاقل هستیم./202/862/ب1

ارسال نظرات