۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۴۶۶۶۷۱
استاد حوزه و دانشگاه:

انسان بیش از دیگران باید خود راموعظه کند

حجت الاسلام نقدی با بیان اینکه انسان باید بیش از هر کس متوجه خود و اعمال خود باشد، گفت: انسان نباید طوری باشد که دیگران را موعظه کند ولی خود اهل عمل نباشد.
حجت الاسلام نقدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام نقدی استاد حوزه و دانشگاه امشب در سلسله نشستهای گفتار معنوی که در مسجد دانشگاه تبریز برگزار شد، مرجعه را از فرقه های فکری ساخته شده در دربار بنی امیه خواند و اظهار داشت: در این فرقه اعتقاد و ایمان کفایت می کند و عمل را برای رستگاری لازم نمی داند.

وی با بیان اینکه انسان باید اهل عمل باشد و از کسانی نباشد که دیگران را به امری دعوت می کند ولی خودش عامل به آن نیست، گفت: انسان برای دنیا و گرایش به آن حریص است ولی نبست به آخرت سرعت در امر ندارد، انسان باید نسبت به آخرت توجه و دقت بیشتری داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: انسان نباید ملامت گر دیگران باشد و نفس خود را ملامت نکند و با نفس خود سازش داشته باشد، انسان نباید دوست دار همنشینی ثروتمندان باشد و از خدا و آخرت غفلت داشته باشد، باید از خدا و عذاب روز قیامت انسان هراس داشته باشد و نه آنکه از غیر خدا بترسد.

وی با بیان اینکه مردم نعمت هستند و نعمت جانب خداست و باید در مسیر صحیح آن نعمت از آن بهره گرفت و نسبت به نعمات شاکر بود، گفت: انسان باید شاکر درگاه الهی باشد و عاجز از شکر نباشد، دنبال زیاده روی بدونه شکر گذاری بد است و حریص به دنیا و داراییهای دنیوی است.

حجت الاسلام نقدی با بیان اینکه برخی هستند که مردم نیکوکار را دوست دارد ولی عمل نیکوکاران را ندارد، ادامه داد: بعضا انسان از گناه کار منزجر است ولی خود اهل گناه است و از مرگ خود به جهت کثرت گناه هراس دارد و در درماندگی خود از معصیت پشیمان می شود، نباید چنین بود.

وی افزود: انسان نباید طوری باشد که در مرض و سختی به سمت خدا بیاید و در هنگام سلامت و صحت خدا را فراموش کند، و نباید به گونه ای باشد که در هنگام بی نیازی به خوشگذرانی بپردازد و در هنگام نداری مأیوس شود، انسان باید همیشه شاکر خدا و امید به خدا داشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: در هنگام سختی انسان باید صابر باشد و عبرت از مشکلات بگیرد، نباید انسان طوری باشد که اهل موعظه دیگران باشد ولی خود را موعظه نکند، انسان نباید سخنش بر عملش پیشی بگیرد و در سخن و ادعا پیش باشد ولی در عمل عاجز باشد.

وی تصریح کرد: انسان نباید به گونه ای باشد که گناه دیگران را بزرگ جلوه دهد اما گناه خود را حقیر و ناچیز ببیند، نباید طوری باشد که عمل خود را بزرگ ببیند و عمل دیگران را ناچیز بداند، انسان باید بیش از هر چیز متوجه آخرت و زندگانی خود باشد و بیش از دیگران خود را تربیت کند./202/854/ب1

ارسال نظرات