۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۴۷۰۲۱۳
سخنران حرم رضوی:

مشهدالرضا باید ممحض در زیارت باشد

حجت الاسلام واعظ شهیدی گفت: مشهدالرضا باید ممحض در زیارت و به گونه ای باشد که از نظر معنوی زائر از زمانی که وارد مشهد می شود تمام حواسش به درک محضر امام هشتم حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) باشد.
واعظ شهیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واعظ شهیدی، سخنران حرم رضوی عصر امروز در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی (ره)، با اشاره به آیه «انا عرضنا الامانه على السموات و الارض و الجبال فابين ان يحملنها و اشفقن منها و حملها الانسان انه كان ظلوما جهولا» به موضوع امانت اشاره کرد و افزود: خداوند در این آیه به امانتی که به آسمان ها، زمین ها و کوه ها عرضه شده اشاره کرده که هیچکدام از اینها آمادگی پذیرفتن این امانت را نداشتند و انسان که اشرف ممکنات و مخلوقات بود این امانت را پذیرفت.

حجت الاسلام واعظ شهیدی با بیان اینکه بسیاری از اشرف مخلوقات آنچنان که باید امانت داری می کردند، انجام وظیفه نیز نکرده اند، بیان داشت: عده ای از انسان ها نیز از روی جهل و نادانی، نسبت به این امانت ظلم و خیانت هم کرده اند.

وی با بیان اینکه بین مفسرین در اینکه امانت چیست؟ اختلاف نظر وجود دارد، ادامه داد: تعابیر و روایاتی از امیرمومنان حضرت علی (ع) و ائمه معصومین علیهم السلام وجود دارد که منظور از این امانت، نماز است.

سخنران حرم رضوی ادامه داد: نقل شده است که هنگامی که صدای اذان به گوش می رسید، رنگ چهره حضرت علی(علیه السلام) دگرگون می شد و ایشان متحول می شدند که وقتی از ایشان چرایی آن سؤال شد، در پاسخ فرمودند: «مؤذن در حال اذان گفتن است و هنگام نماز یعنی وقت ادای امانتی رسید که خداوند آن را بر آسمان ها، زمین و کوه ها عرضه کرد و نتوانستند آن را حمل کنند، و انسان در عین ضعف و ناتوانی قبول کرد، حال ترس من از آنست که به نیکویی از عهده اداء این امانت بر می آیم یا نه؟

وی با بیان اینکه تعابیر مختلفی در تفاسیر، نسبت به امانت وجود دارد، اظهار داشت: بعضی مفسرین گفته اند این امانت، عقلی است که خداوند به انسان داده است و بعضی دیگر هم از این امانت، به نماز و امثال نماز تعبیر نیز کرده اند.

حجت الاسلام واعظ شهیدی با اشاره به اینکه امانتی که خداوند در قرآن کریم به انسان سپرده، عبارت از شایستگی و لیاقت هایی که خداوند متعال در وجود انسان قرار داده است، می باشد، ادامه داد: انسان گل سر سبد آفرینش و زینت شده به وسیله عقل و زیور عقل است و مهمترین شایستگی در وجود انسان، مساله خلیفه الهی است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم درباره خلقت ادم ابوالبشر وقتی ماجرا را برای انسان ها ترسیم می کند، به ملائکه می فرماید «انی جاعل فی الارض خلیفه» من انسان را خلق می کنم که می تواند در روی کره خاکی خلیفه و جانشین ذات اقدس الهی باشد، اظهار داشت: در مساله خلافت و جانشینی خداوند در روی زمین نباید این را فراموش کرد که انسان در اثر عمل صالح  و وظایفی که به عهده اش گذاشته شده توانایی این را دارد که کارهایی خدایی به اذن پروردگار متعال انجام دهد.

سخنران حرم رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ائمه معصومین علیهم السلام قدرتشان قدرتی الهی و رهبانی است و اگر یک گوشه چشمی بکنند کافی است، اظهار داشت: اگر ائمه عنایت نمی کنند و جواب نمی دهند نباید نسبت به مقام ایشان، شک و تردید کرد بلکه مقام ائمه محفوظ است و اگر اراده کنند اراده آنها مساوی با تمام شدن گرفتاری  و نگرانی هاست.

وی با بیان اینکه ائمه معصومین علیهم السلام افتخارشان به این بود که بنده خداوند بودند، به آیه «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ» در هنگام معراج پیامبر گرامی اسلام اشاره کرد و افزود: عنوان مهمی که در وجود پیامبر گرامی اسلام (ص) مورد لحاظ قرار می گیرد بندگی و عبودیت است و این بدین معناست که انها در تمام شرائط بنده خداوند متعال بوده اند.

حجت الاسلام واعظ شهیدی تصریح کرد: ائمه معصومین علیهم السلام خلیفه خدا و جانشینان پروردگار متعال هستند و همچنین که اراده کنند زمین و آسمان را می توانند زیر و رو کنند.

سخنران حرم رضوی در ادامه به اهمیت زیارت امام رضا (ع) و اهل بیت اشاره کرد و افزود: هدف از زیارت، باید خالص باشد و وقتی از منزل به قصد زیارت می رویم باید قصد خود را برای زیارت خالص کنیم و از نظر معنوی تمام حواس فقط به زیارت باشد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه مشهدالرضا باید ممحض در زیارت باشد و به گونه ای باشد که از نظر معنوی زائر از زمانی که وارد مشهد می شود تمام حواسش به درک محضر امام هشتم حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) باشد، اظهار داشت: مراکز تفریحی و بازارهای پر زرق و برق زائران را از زیارت بازندارد و تشرف به زیارت امام هشتم علیه السلام در درجه اول زائران مشهدالرضا باشد./201/859/ب1

ارسال نظرات